"בעבר, אלו שהיו יכולים להשקיע בסטארטאפים היו רק בעלי הון וקרנות הון סיכון. היום אנחנו מנגישים את ההשקעות לציבור הרחב, מתוך הבנה שאם עסקה צריכה מיליון שקל לדוגמה, אז במקום שאת הסכום ישקיע אדם אחד, נביא קבוצה גדולה יותר וכל אחד ישים סכום נמוך יותר בהתאם ליכולתו", מסביר אור בנון, מנכ"ל חברת פיפלביז, שמאפשרת לציבור הרחב להשקיע במיזמים ובחברות הייטק בתמורה למניות.



תחום השקעות ההמונים צבר תאוצה בשנים האחרונות, לאחר שהכנסת העבירה את חוק השקעות המונים, שמאפשר לחברות פרטיות קטנות ולסטארטאפים לגייס עד 6 מיליון שקל מהציבור ללא צורך בתשקיף, בהגבלת מספר המשקיעים וסכום השקעה מינימלי. זאת באמצעות רכז הצעה, תפקיד שאותו ממלאת פיפלביז, שהוקמה ב־2015 על ידי שלושה יזמים, בהם בנון.



"כל המידע על החברות חשוף, וכל אדם יכול לבחור את האפיק שמעניין אותו. רק שבמקום לקבל מוצר חד־פעמי תמורת השקעה, כנהוג בפלטפורמות כמו קיקסטארטר, מקבלים מניות והופכים לשותפים בחברה", מסביר בנון ומדגיש: "אם החברה מצליחה או תעשה אקזיט, המשקיע משתתף אף הוא באקזיט לפי כמות המניות שבידו. זה מועיל לשני הצדדים. גם מאפשר לציבור להשקיע בסכומים נמוכים החל מ־500 שקל בסטארטאפים, וגם מאפשר ליזמים ועסקים קטנים גיוס הון והתפתחות מהירה יותר".



תקופת הגיוס לכל מיזם עומדת על 90 ימים מקסימום, שבמהלכם כספי המשקיעים מוחזקים בחשבון נאמנות. בתום התקופה, אם המיזם לא עמד ביעד הגיוס ההתחלתי שקבע, הכספים מוחזרים למשקיעים, ורק כאשר רף הגיוס נחצה, המשקיעים מקבלים מניות בחברה, בהתאם להשקעתם.



אור בנון. צילום: יח"צ
אור בנון. צילום: יח"צ



"מגיעות אלינו יותר מ־100 חברות בחודש", מדגיש בנון, "אנו עושים סינון, ורק בודדות עולות לאתר עם קמפיין חמישה ימים לפני שמתחיל הגיוס. זאת כדי שיוכלו לקרוא את המידע על החברה. כל חברה מחליטה במשך כמה זמן היא רוצה לגייס, בין 7 ל־90 יום, ואת היעד לגיוס. באתר ניתן לראות את הפרטים על החברה כולל שווי החברה, מחיר המניות וכל המסמכים הרלוונטיים להשקעה.



"כשהגיוס מסתיים והגענו ליעד, אנו מעבירים לחברה את מרשם בעלי המניות החדש", מוסיף בנון, "כלומר, כל האנשים שהשקיעו ואת כמות המניות – הם מוסיפים את זה למרשם בעלי המניות בחברה, ורק אז מעבירים להם את הכסף, וכמובן אם הם לא הגיעו ליעד הגיוס, הכסף חוזר למשקיעים.



באמצעות הפלטפורמה של החברה, הצליחו כבר עשרות סטארטאפים מתחומים שונים לגייס עשרות מיליוני דולרים. החל מתחום הקנאביס הרפואי, דרך כושר גופני ועד פינטק, כאשר מניין המשקיעים דרך הפלטפורמה כבר חצה את רף 4,000 המשקיעים, וגויסו יותר מ־50 מיליון שקל.



"כל החברות שמפורסמות אצלנו קיימות כבר כמה שנים", מסביר בנון, שמספר כי הם משתפים פעולה עם חברת max מבית לאומי קארד בתוכנית Powercrowd, שמטרתה לסייע למיזמים ויזמים בשלבים התחלתיים בתהליך הגיוס. "ניקח אותם לאקסלרציה במשך חצי שנה, שבמהלכה יקבלו כל מה שסטארט־אפ מתחיל צריך. הם יצטרכו לגייס סכומים של 100־200 אלף באתר, וכך נבחן את יכולתם לגייס כסף וגם נביא אותם למצב התחלתי אידיאלי. מי שיעבור את תהליך האקסלרציה בהצלחה, יחזור לגייס ברף של עד 4 מיליון שקל".