ארגון "תיקון עולם מייקרס" (TOM), שעוסק בפיתוח פתרונות טכנולוגיים לאנשים בעלי מוגבלויות, הוא אחד משלושת הזוכים בפרס InnoDip לדיפלומטיה חדשנית. הפרס, שנוסד על ידי מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית במרכז הבינתחומי בהרצליה, יוענק לראשונה בכנס הדיפלומטי של הג'רוזלם פוסט שייערך ביום חמישי הקרוב בירושלים.



"הרעיון של תיקון עולם הוא ליצור קהילות ברחבי העולם שיתמקדו במתן פתרונות לאתגרים חברתיים גדולים שקיימים בקהילות שלהם – בעיקר סביב מה שאנו רואים כהזנחה של הצרכים של אותם אנשים שלא נמצאים על הכוונת של השוק המסחרי או של הממשלות", אומר עידן סלעי, מנכ"ל TOM.



אנשים שחיים מתחת לקו העוני או בני הגיל השלישי לרוב חסרים את המשאבים ואת ההשפעה שיגרמו לחברות מסחריות להפנות משאבים למציאת פתרונות שיענו על הצרכים שלהם, הוא מסביר. לדבריו, ארגון TOM נוסד על בסיס הרעיון שישראל, עם תרבות הסטארט־אפ והמנטליות שלה, יכולה לרתום את הטכנולוגיה וליצור מודל שיהיה רלוונטי לקהילות שונות ברחבי העולם.



"אירוע הדגל שלנו הוא ה'מייקאתון', המפגיש קשישים או אנשים בעלי מוגבלויות עם יצרנים, מהנדסים, מתכנתים ומעצבים ושאר אנשים המכירים את הטכנולוגיות המתקדמות בעולם כדי ליצור פתרונות שיענו על צורך. הפתרונות מועלים לרשת במתכונת של 'קוד פתוח' ובבעלות חופשית, כך שהם יהיו זמינים לכל אדם בעולם", מסביר סלע. "הרעיון הוא דמוקרטיזציה של תהליך פיתוח המוצר, כדי שלכל אדם בעולם תהיה גישה לכל מה שנוצר בתל אביב, בעיר מדיין בקולומביה, בקזחסטן או בכל מקום אחר".



כדוגמה לפעילות של TOM, סלע מביא את סיפורה של ענבל, שנפצעה במהלך שירותה הצבאי. כתוצאה מהפציעה ענבל לא יכלה להמשיך בתחביב שלה - גלישת גלים. צוות מהנדסים של תיקון עולם מייקרס, שאיתם נפגשה במהלך אירוע המייקאתון, יצר עבורה גלשן שעוצב במיוחד לצרכיה. ענבל הייתה מאושרת לחזור לים. מהנדסי TOM יצרו את המפרט השלם הנדרש לשכפול הפרויקט, העלו אותו לאתר, וכעת כל מי שנזקק יכול להוריד את המפרט וליצור גלשן משלו.



צוות הפיתוח של תיקון עולם מייקרס הגשימו גם את המשאלה של נועם, שאיבד את שתי זרועותיו כתוצאה מפציעה במהלך שירותו הצבאי. באירוע שנערך בסינגפור בשיתוף שגרירות ישראל, צוות TOM יצר עבור נועם זרועות תותבות וקלות משקל באמצעות מדפסת תלת־ממד. הקוד הפתוח של הפרויקט עלה לרשת וניתן להורדה, וכבר נעשה בו שימוש ברחבי העולם.



בנימוקי הזכייה, כתבו חברי הוועדה הציבורית, בראשות השגריר רון פרושאור, ראש מכון אבא אבן לדיפלומטיה בינלאומית, כי "לתיקון עולם מייקרס יש חזון חדשני באשר לדרך שבה החברה צריכה להיראות. הם מצליחים לרתום טכנולוגיה לערך היהודי הבסיסי של תיקון עולם, ומראים כי העקרונות היהודיים יכולים גם היום להיות רלבנטיים מתמיד. התרשמנו מאוד מהיקף ההשפעה שיש לארגון על חיי היום־יום של אנשים בעלי מוגבלויות בכל העולם".



"אנחנו מביאים את המיטב של ישראל באופן אישי למאות קהילות ברחבי העולם", אומר גידי גרינשטיין, מייסד "תיקון עולם מייקרס". "TOM מפגישה בין אנשים גם כדי לפתור אתגרים חברתיים וגם כדי לשפר את היחסים בין בני אדם ברחבי העולם. במטרה לעזור ל־250 מיליון איש מסביב לעולם, אני מאמין שהארגון יהפוך את ישראל לתורמת הגדולה ביותר לאנושות".