במרחק לחיצה: המגמה של חברות מבוזרות, שבהן הצוותים עובדים יחד ממקומות שונים בעולם, הולכת ומתרחבת בזכות כלים טכנולוגיים כמו Slack ,Zoom ודרופבוקס, שמאפשרים לשתף קבצים ולערוך פגישות וירטואליות בין העובדים. מחקר חדש של IWG מגלה כי 70% מהעובדים בעולם עובדים מרחוק לפחות פעם בשבוע, יותר ממחצית (53%) עובדים מרחוק לפחות מחצית מהשבוע ו־1 מכל 10 עובדים (11%) עובדים מרחוק חמש פעמים בשבוע. מחקר נוסף שהתפרסם השנה מחזק מגמה זו ומצא כי 99% מתוך קרוב ל־2,500 עובדים שנשאלו מעדיפים לעבוד מהבית, לפחות חלק מהזמן.
 
"דמיינו שישראלי, הודי, הולנדי ואמריקאי עובדים ביחד. זו לא התחלה של בדיחה, זו סיטואציה מסביבת העבודה היומיומית בישראל", מדגישה אהרונה משכיל, מייסדת ושותפה ב־TrainingCQ, מומחית לבניית צוותים גלובליים וייעוץ בין־תרבותי. היא מדגישה כי צורת העבודה הזו עלולה לגרום למתחים בגלל הבדלי השעות והתרבויות: "באחריותכם כמנהלי הצוות לדאוג לתפקוד היחידה. אבל אם אתם לא מכירים את ההבדלים הבין־תרבותיים, הרגלי העבודה וסגנונות התקשורת של כל אחד מחברי הצוות, אתם צפויים להתמודד עם אותם אתגרים פעם אחר פעם, דבר שיביא לחוסר פרודוקטיביות, אי עמידה בזמנים והפסד רווח עבור הארגון".
 
אורי כהן, מנהל מוצר בכיר האחראי על ניהול מוצרי הענן של חברת אלסטיק, עם צוות עובדים מ־15 מדינות שונות, מסביר כי יש קווים מנחים לעבודה שעוזרים להתגבר על פערי התרבות: "חשוב להתנהל בשקיפות מרבית, ותמיד להעדיף תקשורת א־סנכרונית כמו אימייל או מסמכים, מכיוון שפערי שעות יכולים להקשות מאוד על קיום שיחות וידיאו או קול. נוסף לכך, חשוב להפגיש את העובדים אחד עם השני על בסיס קבוע כדי ליצור חברויות ולהקל על התקשורת היומיומית"

משכיל מחזקת את דבריו: "כדי להתנהל בשיתוף פעולה חייבים להתקיים אמון וכבוד בין העובדים, שמבוססים על הבנה של ההקשרים והמסרים התרבותיים של כל אחד מחברי הצוות".

חברת החיפוש אלסטיק, שהוקמה כחברה מבוזרת בשנת 2012 בהולנד על ידי הישראלי שי בנון המשמש כמנכ"ל החברה, יחד עם אורי בונס (גם הוא ישראלי) סטיבן שורמן וסיימון וילנאואר., הונפקה בבורסה של ניו יורק בשנת 2018. החברה המפתחת של Elastic Stack הכולל את מוצרי התוכנה מבוססי קוד פתוח, מעסיקה מעל 1500 עובדים בלמעלה מ 35 מדינות בעולם. בישראל היא מעסיקה מעל 10 עובדים המתגוררים החל מהצפון הרחוק ועד דרום הארץ ואף עובד במזרח ירושלים. "אחד העקרונות המובילים ב"סורס קוד" שלנו, הקווים המנחים לעבודה באלסטיק, הינו תמיד תניחו שהצד השני התכוון לטוב. תקשורת כתובה יכולה להתפרש במספר אופנים שונים בהתאם לתרבות, הרקע ואפילו מצב הרוח של הצד השני. לכן חשוב תמיד להניח שהכוונות של הצד השני טהורות", אמר כהן..
 
אורי מדגיש את עקרון השקיפות שמסייע לשמור על תחושה של שייכות ומעורבות בהחלטות, בקרב העובדים שנמצאים במקומות שונים בארץ ובעולם. כל החלטה שמתקבלת מתועדת בערוצים כתובים בהם אנו עובדים ומועברת לכל המשתתפים בצוות על מנת שיוכלו לעקוב אחרי תהליך ולקחת בו החלטה. גם אם עובד מהצוות לא השתתף בפגישה בשל פערי השעות הוא יוכל לחזור לתיעוד הפגישה ולקבל את המידע באופן מלא. בנוסף, אנחנו משתדלים לקבוע את השיחות תוך התחשבות בפערי השעות של כל המשתתפים ובשעות משתנות על מנת שכל פעם למישהו אחר יהיה יותר נוח.

"כדי ליצור יחסי  עבודה יותר חמים ואישיים, חשוב להפגיש את העובדים אחד עם השני על בסיס קבוע כדי ליצור חברויות ולהקל על התקשרות היום יומית. לדוגמה, אלסטיק מקיימת פגישות פיזיות בין כל צוות ה-engineering פעמיים בשנה ולמרות ההשקעה הגדולה הכרוכה בלהטיס מאות אנשים למקום כלשהו בעולם, רואה בכך חלק הכרחי ביצירת יחסי עבודה תקינים, המאפשרים לעובדים לקיים היכרות יותר אישית זה עם זה, דבר המקל על העבודה היומיומית לאחר מכן", מוסיף כהן.

 
חברת הסטארט־אפ Code Ocean, שפיתחה פלטפורמה המאיצה את עבודת המחקר במוסדות אקדמיים ובחברות ביו־פארמה באמצעות שיתוף ושימוש חוזר בקוד ובנתונים מחקריים, מתמודדת עם האתגרים של החזקת צוותים בישראל ובארה"ב. "הפערים הכי בסיסיים בין העובדים מתבטאים בשפה ובסגנון התקשורת. לדוגמה, הצוות האמריקאי מעדיף תקשורת כתובה ומנומקת, בעוד שהצוות הישראלי מעדיף לסגור דברים בעל פה", מסבירה שרון גוטליב, מנהלת אופרציה בקוד אושן.
 
בסיועה של משכיל, החברה משקיעה משאבים רבים כדי ליצור סביבת עבודה מיטבית. לדברי גוטליב, הנהלת החברה שמה למטרה שני יעדים מרכזיים עד סוף השנה: שיפור התקשורת תוך תיאום ציפיות, והגדרה ברורה של תהליכים, יעדים, תפקידים וסדרי עדיפויות בשקיפות מלאה. "בנינו מדריך פנימי מפורט כדי להבטיח אווירה נעימה ואפקטיבית בפגישות בין עובדים משני הצדדים של הכדור. אנחנו מעודדים את הצוותים לקיים שיח פתוח, לשתף ולקבל פידבק.
 
״מה עוד נשאר לעשות? המון. קל מאוד לשבור את האמון וכל אי הבנה קטנה יכולה לגרום לתסכול משמעותי. בניית האמון ותחושת השותפות והמחויבות הן עבודה בלתי נגמרת. אנחנו חותרים ליצירת סביבת עבודה אופטימלית שתאפשר לעובדים שלנו לפרוח ולהתפתח הן כאינדיבידואלים והן כחברה. אנחנו משקיעים הרבה מאמצים ביצירת כלים לתקשורת אפקטיבית וביצירת One Team Culture".