תלמידים מבית הספר התיכון במועצה האזורית אשכול עשו היום היסטוריה כאשר לוויין המחקר שבנו במסגרת הלימודים - דוכיפת 3 - שוגר מהודו.


מדובר בפרויקט שנערך בשיתוף פעולה של התיכון בשער הנגב עם מרכז המדעים בהרצליה, ושותפים לו קרן יק"א, סוכנות החלל הישראלית ואוניברסיטת בן גוריון בנגב. גודלו של הלוויין הוא כקרטון חלב ומסתו 2.3 קילוגרמים. הוא יקיף את כדור הארץ בגובה משוער של כ־574 קילומטרים.



התלמידים אביב לוי, מיטב אסולין ואלון אברמוביץ' סיפרו בשיחה מיוחדת מהודו, שאליה המריאו בתחילת השבוע, בליוויו של רם תמיר, מנהל פרויקט הלוויין בשער הנגב, על תחושותיהם לקראת המעמד. "בניית לווייני תלמידים בישראל התחילה במרכז המדעים הרצליה לפני כמה שנים, וזה הלוויין השלישי שנבנה בשותפות איתם. לפני ארבע שנים מנהל תיכון שער הנגב אז, אהרל'ה רוטשטיין, ניסה להרחיב את אופקי התלמידים, ופנה לזאב מילר מקרן יק"א", ציינו, "זאב חיבר בין בתי הספר, ולפני שלוש שנים נפתח הפרויקט לתלמידים בשער הנגב כמגמת חלל, כמו כל מגמה אחרת. התחלנו לעבוד יחד עם צוותי התלמידים בהרצליה ובהנחיית אלעד, המהנדס מהתעשייה האווירית, ומדריכים נוספים שהוצמדו לפרויקט, ותחת ניהולם של רם ושרון, מרכזי הפרויקט בשער הנגב ובהרצליה".



לוי, אסולין ואברמוביץ' סיפרו כי הגיעו למגמה לאחר שנחשפו לפרויקט בבית הספר. "לכולנו היה קשר מסוים לעולם המדע ורצון לחקור ולדעת יותר בנושא, לכן לכל מי שנכנס למגמה, גם אלו שלא נסעו איתנו להודו, בהכרח הייתה זיקה לעולם המחקר והמדע", הסביר אברמוביץ', "היה לי קשר מיוחד לפרויקט, כיוון שהיה לי רישיון חובבות רדיו כבר לפני שחשפו בפנינו את הפרויקט. סבא שלי, אברהם סלע, הוא חובב רדיו עם ותק רב, ובעקבותיו אני ואחי גיא הוצאנו רישיון. לאחר מכן, כשנחשף הפרויקט, גיא לקח פיקוד על תחנת התקשורת שהוקמה בבית הספר למטרה זו, ולאחר שהוא סיים את לימודיו בבית הספר החלפתי אותו בתפקיד.

"לגבי קריירה, לכולנו יש שאיפות מסוימות בעתיד הנוגעות למחקר ופיתוח מדעי (לאו דווקא בתחום הלוויינים), ואנו מקווים לעסוק בכך בהמשך", הוסיף.
"אנחנו מקבלים תגובות חמות מכולם, כיוון שלא קורה שתלמידי תיכון עושים דבר כזה כל יום", אמרו התלמידים, "הפרויקט הזה מייצג פתח לתחום חדש, פתח שיתרחב ויתעצם עם הזמן ויהיה נגיש לעוד מקומות ועוד אנשים".

 

הם סיכמו עם מסר לתלמידים שמסתכלים עליהם עכשיו: "תראו רצון ונחישות אמיתית לפתוח את התחום הזה שלא היה משויך לאנשים בשכבת גילנו עד פרויקט דוכיפת, ותעזרו להרחיב את הפתח וליצור אותו בעוד מקומות כדי שכל מי אוהב ומתעניין בעולם הזה יוכל להיכנס".

אופיר ליבשטיין, ראש המועצה האזורית שער הנגב, הדגיש: "מועצה אזורית שער הנגב שמה לעצמה כמטרה להית ראש החץ בכל הקשור לחדשנות ומצוינות בחינוך. פרויקט הלוויין מאפשר לנו להעניק לנוער של שער הנגב ניסיון והתלמדות בתחום פורץ דרך, טכנולוגית העתיד. בני הנוער שלנו בנו רכיב שאוסף נתונים, בין היתר בתחום החקלאות ופיתוחה. מדובר בהיסטוריה של ממש ובפסגה נוספת שאותה כבשנו בעזרת ידידים בהרצליה ובמשרד המדע והטכנולוגיה. אני גאה בנוער שלנו ומגיע להם שאפו ענק".