עם קבלת הידיעה על הפטנט החדש, העונה לשם BAKBUK, שהושק ברוב הוד והדר והבטחה לעתיד טוב יותר, ניסיתי להבין, באמת, איפה פה הפטנט. גומייה אלסטית פשוטה, המתלבשת על בקבוק השתייה מפלסטיק, ומתיימרת לצמצם משמעותית את משבר פסולת הפלסטיק. איך זה יקרה? הגומייה מסייעת בכיווצו של הבקבוק בצורה האופטימלית ומפחיתה ב־80% את נפחם של בקבוקי השתייה הריקים. לנו הצרכנים, עדיין שמורה החובה לבצע את פעולת כיווץ הבקבוק בתום השימוש, והגומייה הקטנה תעשה את השאר, בלי צורך להשתמש בפקק. 
למה זה כל כך גאוני? ראשית, כי עד היום, אם ניסיתם לכווץ בקבוק פלסטיק, הוא לא נשאר בצורתו המכווצת בלי איטום בפקק. הבעיה היא שהפקק אינו תמיד בנמצא, ובנוסף על כך, בתהליך המיחזור מפרידים בינו לבין הפקק, מה שגוזל זמן יקר. 
 
ייחודה של הגומייה האלסטית הוא בכך שהיא ניתנת למיחזור עם הבקבוק שאותו היא מכווצת, וניתן ליישמה על כל בקבוקי הפלסטיק, היא מותאמת לתעשיית המזון, ועומדת בכל התקנים הדרושים.
 

הנה כך, גומייה קטנה שעלותה כמה אגורות בודדות נרשמה כפטנט ב־58 מדינות בעולם, כולל ארצות הברית, והחברה כבר נמצאת במגעים עם חברות המשקאות הגדולות. ייתכן מאוד שבעתיד הן ישווקו את מוצריהן בכל העולם עם הגומייה הזו מוצמדת לבקבוקי השתייה. ואיפה תראו את זה לראשונה? כאן אצלנו, בישראל. 
משבר אקולוגי חריף
 
משבר בקבוקי הפלסטיק העולמי מחריף מיום ליום. 480 מיליארד בקבוקי פלסטיק נמכרים מדי שנה, מספר שנמצא בצמיחה מתמדת ומחקרים מעריכים כי יגיע ל־583 מיליארד בשנת 2021. דוח של קרן Ellen McArthur צופה כי בשנת 2050 האוקיינוסים יכילו יותר פלסטיק מאשר דגים.
 
נכון להיום, חברת קוקה קולה לבדה אחראית לייצור 120 מיליארד בקבוקים בשנה. הבקבוקים ניתנים ברובם למיחזור, אך בפועל רק פחות מ־14% מהם אכן מוצאים את דרכם למיחזור. 
 
נושא איכות הסביבה הפך לדאגתן העיקרית של ממשלות ברחבי העולם, כפי שמדגימות תוכניות דמי הפיקדון למיחזור שיושמו לאחרונה במדינות רבות. מעל 130 מיליון אנשים במדינות אירופה נהנים מתוכניות דמי פיקדון למיחזור. בנורבגיה, למשל, דמי הפיקדון עומדים על 25 יורוסנט. 
 
הפטנט, המפחית ב־80% את נפח בקבוקי הפלסטיק, לא דורש מהיצרנים השקעה כספית גדולה, רק לצרף את הגומייה לבקבוק, ולעודד את הצרכנים לקחת חלק במאבק במשבר האקולוגי העולמי. עכשיו, נשאר רק לחכות שהן ירימו את הכפפה ויאמצו את הפטנט הישראלי. 
מציון תצא הבשורה? 
 
מאחורי ההמצאה הפשוטה והיעילה הזאת עומד מוריס אמסלם, איש עסקים ישראלי־צרפתי, שעלה לישראל, והוא גאה במיוחד על שהבשורה תצא מארץ הקודש. זה לא הפטנט הראשון שהוא ממציא. כשעוד התגורר בפריז, המציא את הפטנט הראשון שלו, שאותו מכר ב־21 מיליון דולר, סיפתח טוב לממציא המתחיל. גם כאן, אגב, מככב בקבוק הפלסטיק: אמסלם נסע לחופשה קצרה, וכשחזר נדהם לגלות שכל הצמחים והפרחים שטיפח בדירתו נבלו. הוא שקד על בניית אביזר פשוט, המתחבר לבקבוק פלסטיק, ומאפשר השקייה אוטומטית ומבוקרת לעציצים. משם הדרך לרישום האביזר כפטנט הייתה קצרה, ובעקבותיו הוקמה החברה שלו ECOAMS PLANET, העוסקת בפיתוח מוצרים הנותנים מענה לבעיות של קיימות וסביבתיות. 
 
אמסלם: "Bakbuk מביא עמו מהפיכה בכל שלבי המיחזור: לצרכן הוא פשוט ויעיל לשימוש ומצמצם פי חמישה את מספר ההעברות לפח המיחזור. לחברת המיחזור הוא מצמצם את עלויות ההסעה והדחיסה, ובאופן כללי מגביר את היעילות והפרודוקטיביות. לחברות המשקאות הוא נותן מענה למטרות פיתוח בנות־קיימא, פתרון ל'כלכלה מעגלית' ופתרון רלוונטי לצרכנים". 
זה טוב גם לתדמית 
 
תנועת BreakFreeFromPlastic מציגה את יצרניות השתייה בבקבוקים חד־פעמיים מפלסטיק המובילות בעולם. יצרניות המשקאות הוכרחו להתייחס לנושא, ויעיד על כך קמפיין הפרסום של קוקה קולה בקיץ 2019, שהעביר את המסר הבא: 
"אל תקנו קוקה־קולה, אם לא תעזרו לנו למחזר". 
 
אמסלם מוסיף: "כיום, חברות הענק נתונות למעקב קפדני של התקשורת בעולם בנושא פתרונות רלוונטיים לבעיית זיהום בקבוקי הפלסטיק, ומבטיחות לעשות את כל המאמצים הדרושים כדי להביא לפתרון, אולם עדיין לא נמצא פתרון יעיל. אני מאמין ש־Bakbuk יכול לתת מענה מיידי לחברות המשקאות הגדולות ובכך לסייע בפתרון בעיית זיהום הפלסטיק הקטסטרופלית בעולם כולו".