הבדלי המגדר אינם נעלמים גם כאשר התקשורת מתקיימת על גבי מסכים

פערי התקשורת בין גברים לנשים אינם נעלמים בעולם הדיגיטלי. הם פשוט מועתקים לפלטפורמות חדשות

ד"ר לירז מרגלית צילום: פרטי
מעריב אונליין - זכויות יוצרים
מעריב אונליין - זכויות יוצרים | צילום: מעריב אונליין

ניתוח של מאות מיילים שנשלחו בארגונים מצאו הבדלים משמעותיים בין האופן שבו נשים וגברים כותבים ומפרשים מסרים בעידן הדיגיטלי. ניקח למשל את ההתכתבות הבאה: "היי דנה, מצטער שאני מתקשר בשעה כזו, פשוט יש איזה קרייסס עם הלקוח שחייבים לפתור היום".

היכולת לתקשר אינה רק לומר בפשטות את מה שאתה שרצית להגיד - יש חשיבות רבה לאופן שבו הדברים נאמרים. המשמעות האמיתית של תקשורת מסתתרת במה שלא נאמר במפורש. אותה מילה יכולה לקבל משמעות שונה לחלוטין כתלות באינטונציה או בהבעות הפנים. משמעות המילים "בסדר" או "אין בעיה", יכולה להיות כל דבר על הסקאלה שבין "טוב" ל"על הפנים".

ראשית, נשים נוטות יותר מגברים לעשות שימוש בפתיח כמו היי, מה קורה, מקווה שהכל בסדר, וידאגו לסיים באיחולי המשך יום נעים או שבוע נפלא. גברים לעומתן יותר תכליתיים, ולעתים קרובות הם מדלגים על דברי פתיחה או סיום. בנוסף, נשים נמצאו כיותר אפולוגטיות בעת בקשה או הבעת עמדה מנוגדת. הן ייטו יותר מגברים לספק הסבר ולהצדיק את בקשתן. בנוסף, הן יעשו שימוש באמירות כמו "אני חושבת" או "יכול להיות" לעומת גברים, שנטו להביע את דבריהם כקביעה ופחות להסביר את עצמם ולספק צידוק לבקשותיהם.

כאשר נבחנו מיילים שבהם הוצעו רעיונות לפרויקטים או יוזמות, נמצא שהסגנון הנשי מאופיין על ידי הבעת ספק, התנצלות, דגש על כך שההצעות שלהן לא מחייבות ושיש אפשרויות נוספות. למשל "בהמשך למה שנאמר בפגישה, אפשר אולי", או "אני חושבת שהרעיונות שהוצעו היו מעולים, אבל ניתן לחשוב גם על כיוונים נוספים". גברים לעומת זאת הביעו דעות נחרצות למשל: "זה מה שצריך לעשות כדי להתקדם", או "הדיון היום היה בזבוז זמן של כולם".

בנוסף, נשים נטו יותר לתאר רגשות ולהביע תמיכה באחרים. למשל: "הרגשתי שהפגישה היום הייתה מצוינת", או "אני מאוד מעריכה את כל העבודה הקשה שהשקעת, זה לא היה קורה בלעדייך". זאת לעומת גברים, שגם כאשר רצו להביע התייחסות חיובית הדגישו את השורה התחתונה ללא ביטוי רגשי, למשל "יש התקדמות" או "הייתה פגישה טובה".

מראיונות עם עובדים עולה שנשים מקדישות זמן רב לכתיבת מיילים, הן חושבות על המשמעות של כל שורה, מקדישות זמן רב בניסיון להבין איך הטקסט שהן כותבות ישפיע על הצד השני, עושות שימוש ביותר סימני פיסוק ובאימוג׳י על מנת לפצות על היעדר הרמזים הבלתי מילוליים בסביבה הדיגיטלית. גברים, לעומתן, מחפשים את השורה התחתונה בלי להקדיש מחשבה לאופן שבו מקבל המסר ירגיש כשיראה את המייל.

כיצד גברים ונשים מפרשים את המסר המועבר? בעת קבלת מייל, נשים ייתנו פרשנות לטקסט וינסו לתת משמעות לדברים גם אם לא נאמרו במפורש. כך למשל מייל שבו נכתב: "עמוס השבוע, ננסה שבוע הבא", בתגובה ל"היי דן, מתי נוכל להיפגש?", התפרש כ"ברור שהוא מנסה להתחמק מהפגישה, הוא לא כתב מתי בשבוע הבא, לא התנצל ואפילו לא ביקש לקבוע זמן לשבוע הבא". נשים מספקות פרשנות גם להיעדרן של מילים, בהשוואה לגברים שרובם לא מנסים לפרש מעבר לנאמר.

גברים מנתחים אנשים באותו אופן שהם מנתחים בעיה, בעוד תהליך החשיבה של נשים מאופיין בהתבוננות אמפתית, ניתוח מצבו הרגשי של האחר ותקשור מסר תואם, כמו לדעת לא לשאול מה נאכל לצהריים מיד לאחר ששמענו שאביו של הקולגה שלנו נפטר.

האופן שבו אנו מתקשרים בעולם הדיגיטלי משקף הבדלים מולדים בין גברים ונשים. גברים יעדיפו עולם נטול רמזים ומסרים סמויים, בעוד נשים חוות קושי לפרש את האינטראקציה בהיעדרם. המעניין הוא שהבדלי המגדר אינם נעלמים גם כאשר התקשורת מתקיימת על גבי מסכים.

תגיות:
רשתות חברתיות
/
טכנולוגיה
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף