העידן הטכנולוגי לא פוסח גם על התעשייה הדנטלית, עם לא מעט פיתוחים חדשים במרפאות בארץ ובחו"ל, שינסו להפוך את הביקור אצל רופא השיניים לחוויה נעימה וידידותית יותר למטופל.

"לטכנולוגיות החדשות הללו תהיה השפעה עצומה על אופי הטיפול בשנים הקרובות", אומרת שרי גור, מנכ"לית פורום TEC הישראלית, שיושבת באשקלון ומשווקת מכשור דנטלי ליותר מ־100 מדינות ברחבי העולם, "התעשייה צומחת במהירות, ויותר חברות טכנולוגיות מבינות את הפוטנציאל של רפואת השיניים העתידית".

פורום TEC פיתחה לאחרונה מכשיר ייעודי דמוי עט, שמזהה שתלים באמצעות סריקה ומונע ניתוחים כואבים ומסורבלים בחלל הפה. החברה הישראלית היא לא היחידה כמובן, ופיתוחים של חברות רבות הופכים לנגישים יותר גם בארץ. אחת מהטכנולוגיות הללו היא מצלמת פנים אוראלית – מצלמה קטנה שמאפשרת לרופא השיניים להתבונן בפיות המטופלים במהלך הבדיקה על גבי מסך צבעוני וחד ולזהות בעיות בשיניים או בחלל הפה, בלי לגרום אי־נוחות או כאבים.

פיתוח נוסף המשלב כמה טכנולוגיות חדישות הוא "כתרים דיגיטליים בתלת־ממד", שמטרתו להיפטר מהתהליך המסורבל שבו נהוג להכין כתרים, שבמהלכו מודדים עם חומר צמיגי בחלל הפה, שולחים לטכנאי ומחכים שיהיה מוכן. חברות רבות כבר פועלות בתחום, ובעוד כמה שנים הסטנדרט צפוי להיות ייצור כתרים באמצעות סורקים חכמים, שימדדו את גודל השן וישדרו את הנתונים למדפסת תלת־ממד שתפיק את הכתר במקום. המשמעות: שעתיים במרפאה - ואתם יוצאים עם שן חדשה.

מכשיר טיפולי נוסף שפיתחה לאחרונה חברת פורום TEC הוא "וויירלקס", המסייע לרופא בזמן ביצוע טיפולי שורש, כשהוא משדר לרופא את אורך תעלת השורש באמצעות טאבלט.

תחום נוסף שעובר שינוי הוא צילומי הרנטגן, שעוברים לקרני רנטגן דיגיטליות המכילות פחות קרינה מאשר צילומי רנטגן מסורתיים. התמונה מופיעה על המחשב תוך שניות ספורות, ורופא השיניים מקבל תמונת מצב ברורה ועדכנית על מצב המטופלים מבלי להתאמץ יותר מדי.

קרני לייזר היא גם טכנולוגיה שעשתה את דרכה לתעשייה הדנטלית. קרני לייזר משמשות לשיפור היעילות והדיוק ולמניעת אי־הנוחות במספר פרוצדורות דנטליות. מדובר בפתרון מהיר, נטול כאבים ויעיל בחיסול חיידקים שעלולים לצוץ בניתוחים ובעקירות. מדובר בפתרון יקר, אבל כבר היום יש הרבה פיתוחים חדשים של מכשירי לייזר קטנים בעלות סבירה לרופא.

חשוב להדגיש כי ההתקדמות הטכנולוגית של המכשירים שבהם נעשה שימוש במרפאות השיניים מסייעת גם בעיצוב חלל המרפאה, שהופכת לנקייה יותר ונטולת כבלים. מרבית המכשור הדנטלי המתקדם כבר עובד באמצעות תדרי בלוטות'. כבלי החשמל המסרבלים שהיו משתרכים מאחורי הרופא – הולכים ונעלמים. 

בנוסף, בדיוק כפי שמתרחש ברפואה הפנימית, גם רופאי השיניים יוכלו בעתיד הקרוב לייעץ ולטפל מרחוק באמצעות תמונות ווידיאו צ'אט עם מטופלים. הטכנולוגיות החדשות יעזרו למעשה למטופלים רבים, ובהם קשישים, מוגבלים או כאלה שגרים מחוץ לערים הגדולות, "לבקר" אצל רופא השיניים גם בלי להגיע למרפאה באמת.