"עיקר הבעיה שיש בענף ההייטק זה מחסור במתכנתים בכירים, ארכיטקטים", מדגיש אלכסיי שלימוב, מייסד ומנכ"ל איסטרן פיק (Eastern Peak), המתמחה בפיתוח תוכנה ומוצרים במגוון פלטפורמות מובייל ואינטרנט ומעניקה פתרונות לסטארט־אפים ישראליים בכך שמצוותת להם מתכנתים בכירים מאוקראינה כדי לפתח את המוצר.

"סטארט־אפ מתחיל, שזה הרגע גייס 2 או 3 מיליון דולר, צריך לגייס מהנדסים וארכיטקטים כדי לפתח את הרעיון שהוא מכר למשקיעים. בארץ לגייס צוות איכותי לוקח כמה חודשים במקרה הטוב, וגם זה לא מובטח", אומר שלימוב, "חברות גדולות כמו אמזון ומיקרוסופט כבר גייסו את הטובים ביותר וכך גם חברות ישראליות שכבר יש להן כסף והשוק לא מלא במתכנתים בכירים".

החברה נוסדה בשנת 2010 ומעסיקה כיום כ־200 עובדים שמעניקים פתרונות תוכנה בארץ ובחו"ל למגוון רחב של לקוחות, וכך מסייעים לצמיחתם העסקית. החברה מאגדת ידע בינלאומי נרחב ביישום אסטרטגיות ניהוליות, ניהול חברות עם משתמשים רבים וידע טכנולוגי מגוון בתחומי טלקומוניקציה, רשתות סלולריות, פתרונות IT , פיתוח אפליקציות ועוד. 

"חשוב לזכור שאחרי שסטארט־אפ מגייס כסף ממשקיעים, הם יושבים עליו שיתחיל את תהליך הפיתוח", מדגיש שלימוב, "בהתחלה הוא מגייס סטודנטים או חסרי ניסיון, אבל זה מעכב לו את תהליך הפיתוח. המטרה שלנו היא להציל את התעשייה, אנחנו נותנים לחברות גישה לשוק עם אנשים איכותיים, שאין שם חברות ענק שיקטפו אותם. הטובים ביותר מגיעים אלינו, ואנחנו מביאים אותם לחברה בישראל, שמתרחבת באמצעות האנשים שלנו. חשוב להדגיש שאנחנו עוזרים לתעשייה ולא לוקחים משרות ממתכנתים אחרים, גם אם תביא עוד אלף מאיתנו זה לא ימלא את המחסור האדיר שקיים בשוק. זה צורך לאומי, יש רעיונות מעולים - אבל אין מתכנתים".

שלימוב מסביר שהמתכנתים, שאותם הוא מספק לחברות, יושבים באוקראינה, בוגרי אוניברסיטאות בכירות, ומעבירים אליהם משימות. "יש סטארט־אפים שאוהבים להטיס אותם לפעילויות או ימי חברה, אבל ברמת העבודה אין צורך שהם יגיעו לישראל", הוא מדגיש, "בנינו פס ייצור שמאפשר לנו להקים צוות מהר מאוד. ההעסקה הפורמלית היא דרכנו, כלומר אנחנו מראיינים, מגייסים אותם ואז שולחים אותם לבחינה של הסטארט־אפ. אבל חשוב להדגיש שהסטארט־אפ מנהל את העובדים ישירות.

"אצל המתכנתים הישראלים לכל אחד יש דעה והוא אומר אותה, ובאוקראינה זה לפעמים שונה כי הם יותר רגילים לבצע לפי פקודה", מסביר שלימוב על הבדלי התרבות, "זה לא מקובל אצל המנהל הישראלי, כי הוא כן רוצה שהעובד ירגיש חופשי להגיד לו את מה שהוא חושב ושלא יסכים איתו אוטומטית ואנחנו עובדים על זה מול הצוות שלנו.

עם לקוחות החברה ניתן למנות את ווסטרן יוניון, ,DPD Group ,Cobra FixitJoe ,Bizzabo הנהלת האיחוד האירופי וגט טקסי, ששלימוב היה אחראי על פיתוח מערכת ההזמנות שלה בזמן הקמתה. מעבר לאספקת צוות כוח אדם לסטארט־אפים, החברה גם מפתחת מוצרים ועוזרת לחברות שאינן בהכרח מהתחום הטכנולוגי לעבור לעידן הדיגיטלי.

"חברות עם מודל עסקי ישן חייבות לעבור טרנספורמציה דיגיטלית, אחרת חברות ענק ימחקו אותן. בשביל זה אתה חייב פיתוח ולהתחיל תהליך שאף פעם לא נעצר", הוא מדגיש, "אנחנו גם נותנים פתרונות, בעיקר בארה"ב ואירופה, לחברות שלא באו מהרקע ולא יודעים איך להתחיל את התהליך. במקביל גם מפתחים מוצרים עבור חברות שאין להן מחלקה טכנולוגית, כמו פיתוח חומרה ותוכנה של מנעולים חכמים ללקוח שמוכר מערכות אלקטרוניקה".