שאול מרידור, ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, השתתף היום (רביעי) בוועידת מעריב עסקים 2030, הסביר את מצב הגרעון ודיבר על האפשרות להעלות מיסים כתוצאה מכך.

"גרעון די גבוה" אמר מרידור והסביר כי "חלקו נובע מזה שהמשק צורך פחות, לא בגלל הקורונה, וחלקו בגלל מערכת הבחירות הראשונה, שחשבנו שתיגמר מהר, ומאז אין כנסת מתפקדת. זה אירוע מאוד קשה, הוא יחריף ככל שהשנה תתקדם, זה אירוע מורכב. 

מי נפגע מזה?
"יש לנו יותר ילדים, קשישים וחולים, ולכן הרבה מאוד אנשים ייפגעו. כשמדברים על תקציב, מי שצריך אותו יותר מכל זה החלשים, והם ייפגעו יותר. ראיתם גם בעולם החינוך והרווחה, אנחנו מנסים לצמצם את הפגיעה עד כמה שאפשר, אבל אם ניגרר לתקציב המשכי כל השנה נצטרך לקצץ כמעט 20 מיליארד שקלים". 

אפשר יהיה להתגבר על הגרעון של כ-3 מיליארד בלי להעלות מיסים?
"הגרעון הוא כמעט 50 ומשהו מיליארד. ככל שתקום ממשלה נביא תקציב ואני מניח שנתגבר על הגרעון. אני בטוח שאחרי שתקום הממשלה ניכנס לעבודה ונוכל לכנס את האירוע". 

זה אומר שיצטרכו להעלות מיסים?
"כשמדברים על להעלות מיסים, מדברים ישר על מס הכנסה, אבל יש כל מיני דרכים להעלות מיסים. חוץ ממס הכנסה ומע"מ, יש דרכים אחרות כמו מס על סוכר, כלים חד פעמיים וכדומה. ישראל נמצאת כמעט בראש המדינות המערביות בהתפתחות השמנה בקרב צעירים, ואנחנו משלמים על זה מחיר מאוד גבוה. אם נקטין את השימוש בסוכר נרוויח כסף".

בהמשך, מרידור התייחס למשבר התחבורה הציבורית, ואמר כי "נצטרך לנהל את הכבישים שלנו. אגרות גודש? אם תהיה כזו, הכסף יישפך בחזרה לתחבורה שנכנסת לערים. זה יובא לפתחה של ממשלה חדשה, שתצטרך להכריע. בסוף יהיה שר האוצר שיצטרך להכריע האם וכמה. זה לא שקל או שניים, אבל לא מאות שקלים".