משבר הקורונה: בחודשים ינואר עד מרץ נרשמה ירידה חודשית של 17% בהתקפות סייבר על רשתות ארגוניות ברחבי העולם, ובכלל על מחשבים ומכשירי מובייל, כך עולה מנתוני מערכת ThreatCloud של צ'ק פוינט. עוד עולה מהנתונים כי לצד הירידה במתקפות על רשתות ארגוניות, נרשמה עלייה משמעותית באלו הקשורות בנגיף הקורונה, במיוחד מאמצע חודש פברואר - אז נרשם שיא חולים בסין ובמקביל החלה התפשטות שלו באירופה.
 
בשבועיים האחרים חלה עלייה משמעותית מאוד במתקפות הקשורות בקורונה. מדובר בעלייה ממאות מתקפות ביום, לממוצע של למעלה מ-2,600 מתקפות ביום. ב-28 במרץ אף נרשם שיא של למעלה מחמשת אלפים מתקפות. 84% מהמתקפות הללו בוצעו דרך מתקפות דיוג – אתרי פישינג וכ-2% מהן התרחשו על הטלפון הנייד של הקורבנות. 

עוד ציינו בצ'ק פוינט כי בשבועיים האחרונים נוספו עוד למעלה מ-30 אלף דומיינים הקשורים לנגיף, כאשר תשעה אחוזים הוגדרו כזדוניים, ובסך הכל מאז התפרצות הנגיף בינואר השנה הוקמו למעלה מ-51 אלף דומיינים בנושא הקורונה. כאמור, מתקפות הקשורות בקורונה מוגדרות כמתקפות אשר כוללות אתרים המכילים את המונחים  corona/covid בדומיין שלהם, מיילים הכוללים קבצים זדוניים המכילים את המונח Corona בשם הקובץ וקבצים זדוניים שנשלחו במיילים שבכותרת המייל השתמשו בתכנים הקשורים בוירוס הקורונה.

בחברה ציינו דוגמה ספציפית הקשורה לנטפליקס, שהפופולריות שלו עלתה במיוחד בתקופה הזו. הדבר הופך את נטפליקס לשמיש יותר על ידי האקרים. כך, בשבועיים האחרונים, התרחשה הכפלה של מספר אתרי הדיוג (פישינג) העושים שימוש בשם המותג. רוב אתרי הפישינג נרשמו בחודשים האחרונים וחלקם ממש מכילים את שם המותג ביחד עם הקורונה - כמו netflixcovid19s\ .com. אתרים אלו הם אתרים שמבקשים אמצעי תשלום עבור שימוש בנטפליקס, במטרה לגנוב את פרטי כרטיס האשראי של הקורבן.

האתר המזויף (צילום: צילום מסך)
האתר המזויף (צילום: צילום מסך)

לצד הנתונים, בצ'ק פוינט פרסמו גם כמה טיפים להתנהגות בטוחה במרחב הדיגיטלי, ככלל ובתקופה זו במיוחד:

  • להיזהר מאתרי חיקוי: חלקם מכילים שגיאות כתיב בתוך האתר או בטקסט המופיע במיילים שנשלחים אליכם. אם אתם לא מכירים את שולח האימייל - הפגינו זהירות יתרה.
  • יש להימנע מלפתוח קבצים או ללחוץ על לינקים שמגיעים במיילים ממקור לא מזוהה או שמבקשים מכם לעשות פעולה שאינה שכיחה.
  • כאשר מבצעים הזמנה בתשלום – בין אם זה סרט או כל מוצר צריכה אחר – ודאו שאתם מבצעים את ההזמנה מאתר מקורי של ספק השירות בו אתם מעוניינים. אנחנו ממליצים להימנע מלחיצה על לינקים להנחות או הטבות שמגיעות באימיילים, ובמקום זאת להקיש במנועי החיפוש המוכרים את שם הספק, ולהיכנס לאתר דרך הלינקים המופיעים בתוצאות החיפוש.
  • מבצעים מיוחדים הם דרך שכיחה להפיל בפח. אלו צצים במיוחד סביב חששות שצפים בתקופה שכזו. חיסונים לקורונה, תרופות להתמודדות עם המחלות וכיו"ב לא יוצעו לכם דרך מיילים עם הנחות.
  • יש להימנע משימוש תכוף באותה הסיסמה בשירותים שונים.