מגיפת הקורונה, ששיתקה את המשק הישראלי בחודשים האחרונים, מחייבת אימוץ טכנולוגיות חדישות בשימוש היומיומי שלנו - מרפואה ועד ללימודים ופנאי. "בימי הקורונה לא מעט תלמידים, סטודנטים ואפילו ילדים בגיל הרך, מצאו עצמם לומדים מרחוק, והדבר מחייב שכלול של הטכנולוגיות הקיימות בתחום", אמר תום ליבנה, מנכ"ל ומייסד Verbit, חברת תמלול טכנולוגית, שעושה שימוש בבינה מלאכותית לצד בינה אנושית.

"הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לאוניברסיטאות בעולם, כמו הרווארד וסטנפורד, להשתמש בשירותי תמלול מהירים המקלים על הסטודנטים, ולאחרונה התחלנו בשיתוף פעולה עם ZOOM, המאפשר ללקוחותינו המשתמשים בפלטפורמה לקבל תמלול בשיעורים בזמן אמת", הוא מדגיש, "בימים אלה, שבהם השגרה נמשכת בבתים, על מערכות החינוך השונות לאמץ ולפתח טכנולוגיות המאפשרות למידה מרחוק באופן מיטבי".

למידה מרחוק לסטודנטים (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)
למידה מרחוק לסטודנטים (צילום: דוברות המרכז הרפואי הלל יפה)

גם עולם התחבורה השתנה בשבועות האחרונים בגלל התפרצות הנגיף, ומערכות התחבורה בארץ ובעולם פועלות באופן חלקי מאוד. "כעת, משהמשק בישראל חוזר לפעול באופן נרחב יותר, על המעסיקים לבצע התאמות כדי לאפשר לעובדים להגיע באופן מיטבי למשרדים" אומר ליעד יצחק, מנכ"ל HERE Mobility, המייצרת פתרונות טכנולוגיים בתחום התחבורה החכמה, כולל פלטפורמה לניהול יעיל של נסיעות עובדים בשאטלים.

"אנו מעריכים שגם עכשיו העובדים לא ימהרו לנסוע למקומות העבודה בתחבורה הציבורית, לאור החשש להידבק בנגיף, ולכן סביר שמעסיקים יחפשו פתרונות חלופיים כגון שירותי היסעים ושאטלים למקומות העבודה, באופן שיקל על העובדים, וזאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות" אמר יצחק.

ליעד יצחק (צילום: דניאל שטרן )
ליעד יצחק (צילום: דניאל שטרן )

 "הדבר מאפשר למעסיק לנהל את התניידות העובדים למשרד וחזרה, לצד דאגה לנוחות ואיכות החיים שלהם", הוסיף. הפתרונות הטכנולוגיים של החברה חסכו בשנת 2019 בלבד מעל למיליון קילומטרים של נסיעה, שהם כ־150 אלף קילוגרמים של פחמן דו־חמצני. החברה פעילה ב־100 ערים באירופה, ארה"ב ואמריקה הלטינית.

אחד התחומים שבהם בוצע שינוי הוא עולם הרפואה מרחוק. ד"ר דוד גולן, מייסד שותף ומנהל הטכנולוגיות בחברת Viz.ai, שפיתחה מערכות מבוססות בינה מלאכותית לזיהוי שבץ מוחי וייעול הטיפול בו, מסביר: "מרגע התפרצות הנגיף, התחלנו בפיתוח מוצר חדש, שאנחנו מאפשרים לבתי החולים להשתמש בו בחינם, שבמסגרתו סריקות צילומי רנטגן בחזה מגיעות באופן מיידי לאפליקציה המותקנת על המכשירים הניידים של אנשי הצוות הרפואי, כך שהם יכולים להתעדכן ולקבל החלטות רפואיות בזמן אמת, וגם לעדכן את מצב הציוד הרפואי בבית החולים".

רפואה אלטרנטיבית (צילום: Bigstockphoto)
רפואה אלטרנטיבית (צילום: Bigstockphoto)

"עולם הרפואה חייב להמשיך ולהשתמש בפתרונות טכנולוגיים כדי לא ליצור עומס על אנשי הצוות הרפואי, ולאפשר טיפול מיטבי ומציל חיים לכולנו", הוסיף ד"ר גולן. המוצר החדש שפיתחה החברה נמצא בשימוש במספר בתי חולים בארה"ב, ומסייע לאנשי הצוות הרפואי המטפלים בחולי הקורונה לטפל באופן יעיל יותר ולתקשר אחד עם השני, במיוחד כאשר חלק גדול מהם לא מכיר אחד את השני ולא עבד יחד מעולם.