הסלמה במלחמה של טראמפ נגד טוויטר: דוברת הבית הלבן הודיעה לפני זמן קצר (חמישי) כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם על צו נשיאותי המסיר חסינות מתביעות משפטיות לרשתות החברתיות. מוקדם יותר, טראמפ צייץ בתגובה: "ענקיות הטכנולוגיה עושות כל שביכולתם - המאוד משמעותית - לצנזר לקראת בחירות 2020. אם זה יקרה, אין לנו עוד את החופש שלנו. לעולם לא אתן לזה לקרות! הם ניסו קשות בשנת 2016, והפסידו. עכשיו הם השתגעו לחלוטין. המשיכו לעקוב".

הרקע לפרסומים הללו היא העובדה שטוויטר הוסיפה לראשונה אזהרת אמינות לציוצים של טראמפ, לצד האיום שלו להפעיל רגולציה על הרשתות החברתיות ואף לסגור אותן. כאמור, יחסיו של טראמפ והרשתות הבחרתיו חוו עליות ומורדות, בין היתר בשל הביקורת עליהן במהלך חקירת פרשת המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016", שזכתה לכינוי "רוסיה-גייט". הדבר הוביל לשינויים רבים מצידן של החברות, שנאלצו לשלוח את המנכ"לים שלהן "להגן" על החברה, וכן לנקוט בשינויים רבים במדיניות שלהן.

הנשיא זכה לתמיכה מגורם מפתיע למדי - מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג, שהתייחס לנושא בראיון לפוקס ניוז, וטען כי טוויטר שגתה בהחלטה לסמן את ציוצי טראמפ. "הרשתות החברתיות לא צריכיות להיות 'פוסקות האמת'", אמר, "יש לנו מדיניות שונה מטוויטר, אני סבור שפייסבוק לא צריכה להיות פוסקת האמת של כל מה שאנשים כותבים ברשת. בגדול, חברות פרטיות לא צריכות לעשות זאת, ובייחוד לא חברות כאלה".

מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)
מארק צוקרברג (צילום: רויטרס)

מייסד ומנכ"ל טוויטר, ג'ק דורסי, הגיב באומרו כי החברה "תמשיך להצביע על מידע שגוי או שנוי במחלוקת בנוגע לבחירות בעולם. זה לא הופך אותנו ל'פוסקי האמת'. הכוונה היא להראות את המידע שבמחלוקת, כך שאנשים יוכלו לשפוט בעצמם. שקיפות רבה יותר מצדנו היא קריטית כדי שאנשים יוכלו לדעת מה עומד מאחורי הפעולות שלנו".

זו אינה ההתייחסות הראשונה של טראמפ לטוויטר, כאשר רק ב-2017 צייץ כי לא היה נבחר לתפקיד ללא טוויטר. הוא כתב: "אני חושב שאולי לא הייתי כאן ללא טוויטר. אני אומר זאת בשל העיתונות הכה לא כנה שמפרסמת חדשות שקריות עליי. למעשה, מלבד רשת פוקס שהיו הוגנים איתי, כל השאר, בעיקר CNN, נגדי".

כחודשיים לאחר אותו הציוץ של טראמפ, מייסד טוויטר אוון וויליאמס התנצל על כך ש"עזר להפוך את דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית", כשלמעשה הוא מבקש סליחה מהציבור האמריקאי על תפקידה של פלטפורמת המדיה החברתית בבחירות לנשיאות המדינה שהתקיימו בשנת 2016 והסתיימו בהפתעה גדולה, כך לפי הניו יורק טיימס.

בראיון לעיתון האמריקאי נשאל וויליאמס על הערתו של טראמפ: "אני חושב שאולי לא הייתי כאן ללא טוויטר. אני אומר זאת בשל העיתונות הכה לא כנה שמפרסמת חדשות שקריות עליי. למעשה, מלבד רשת פוקס שהיו הוגנים איתי, כל השאר, בעיקר CNN, נגדי". בתגובה לדבריו של האחרון ענה מייסד הרשת החברתית כי "זה היה רע מאוד, התפקיד של טוויטר בזה. אם זה נכון, שהוא לא היה מגיע לנשיאות ללא טוויטר, אז כן, אני מצטער על כך".