קופת חולים כללית הטמיעה מערכת בינה מלאכותית של חברת SAS Analytics המתריעה על מקרים חריגים הדורשים התייחסות מהירה של הרופא המטפל. בין יתרונותיה: זיהוי מצב טרום- סוכרתי, ניהול בדיקות לנשים הריוניות, מעקב אחר טיפול למחלות כרוניות ומניעת זיופים בתחום התרופות.

קופת חולים כללית סיימה לאחרונה להטמיע מערכת טכנולוגית חדשה המבוססת על בינה מלאכותית, שמטרתה לזהות מראש מקרים שבהם קיים חשש לפגיעה בבריאות המטופלים ולשפר סיכויי החלמה. המערכת של חברת SAS Analytics, המיוצגת בישראל על ידי מיה אנליטיקס, מנתחת כמויות גדולות של נתונים ומנבאת או מצביעה על נקודות שבהן עלול להיפגע תהליך הטיפול.

שמה של המערכת החכמה עשוי לצלצל לחלק מהקוראים שלא מהעולם הרפואי, ולא בכדי: הייעוד המקורי של המערכת בכל העולם הוא גילוי הונאות ומעילות, וגם היום השימוש השכיח ביותר בה נמצא דווקא בקרב חברות ביטוח, בנקים ומוסדות נוספים מסוג זה. הכללית, לאחר שהטמעיה את המערכת לצרכים זהים, החליטה בצעד תקדימי לקחת את המערכת לכיוון הרפואי, שמטרתו להבטיח את בריאות מבוטחיה (יותר מארבעה מליון איש) ומכנה אותה "מערכת בטיחות תהליכי רופא -חולה".

מערכת הבינה המלאכותית במתכונתה העדכנית פועלת לפי לוגיסיטיקה מוגדרת מראש, כך שהיא יודעת להתריע באופן עצמאי על מקרים חריגים שדורשים התייחסות מהירה של הרופא המטפל, או כל איש צוות אחר לצורך העניין. עם היתרונות נמנים, בין השאר, זיהוי מוקדם של מצב טרום סוכרתי בקרב חולים ספציפיים והתייחסות רפואית מתאימה, ניהול קפדני של בדיקות לנשים הריוניות שימנעו סיבוכים בהמשך, מעקב אחר מתן טיפול למחלות כרוניות, ביצוע טיפולים בעקבות ניתוחים, מניעת צריכת תרופות עודפת או שגויה, וכן, כאמור, מניעת הונאות וזיופים בתחום התרופות וזיהוי פרצות.

"בשל כמה אירועים לא נעימים היו בכללית לפני כמה שנים, שכללו מעילה בתחום של תרופות פריון והורמוני גדילה, עלה צורך לדעת למנוע מצב כזה, לכל הפחות סמול לאירוע" משחזר משה שדה, סמנכ"ל מחשוב ודיגיטל בכללית, שיחד עם ראש אגף ניטור ואיתור חריגים, מגי ברוך-סרור, הוביל את פיתוח המערכת בקופה ואת הטמעתה. "כשהתחלנו לפתח את המערכת בחטיבת מערכות ודיגיטל, גילינו שהיא מצוינת גם למניעת סיכונים רפואיים והקטנה שלהם.

"כשרכשנו את המערכת במקור, לפני שנתיים, זה הגיע מצורך גדול בארגון לקפיצת מדרגה בהחלטות תפעוליות. אבל ככל שעבר הזמן והנסיון עם המערכת גדל, הכנסנו מודלים של למידת מכונה, כך שהמחשב כבר יודע לבד באופן אוטומטי מה נדרש. אחרי הרבה עבודה אינסטנסיבית של שנה בבניית המנוע, הבנו שהשמיים הם הגבול, ולוגיקה כזאת יכולה להכנס לכל תחום. למשל, חיסכון בבירוקרטיה ארוכה, שברובה אישורי MRI, שזה בין הדברים שהוטמעו ממש לאחרונה".

ברוך-סרור מבהירה: "זה פיקוח על התחום של מתן תמיכה למערכות רפואיות, לתווך לרופאים דברים שעלולים ליפול בין הכיסאות. במערכת מחפשים את אותם תחומים שיש לגביהם סיבה לחשש שמשהו חשוב ייפול, והמערכת יודעת להתריע לרופאים איפה צריך לעשות תיקון, למשל לזמן במיידי מטופל לטיפול, לשנות תוכנית טיפולים או לבטל חלק ממנה במקרה הצורך.

בניתוחים בריאטריים למשל, הניתוח עצמו הוא לא חצי הדרך אפילו, והמטופל נדרש למעקב תמידי כל חייו. הנסיון מלמד שאנשים שלא הקפידו הגיעו למצב של צורך בכסא גלגלים". לדבריה, הצוותים מאד רתומים לתהליך וכולם מרגישים שזה נותן ערך משמעותי למטופל וכמובן למטפל".