משבר הקורונה העלה את הביקוש לפתרונות טכנולוגיים שיעזרו לענות על הצורך בריחוק חברתי. אחד מהם הוא שילוב רובוטיקה לצרכים לוגיסטיים, שזוכה בימים אלה להתעוררות נרחבת בעולם ובשוק הישראלי. ענף הסחר האלקטרוני התחזק בתקופת המגיפה, בין היתר בעקבות הצטרפות של קהלים חדשים, שעד כה לא היו רגילים להזמנות דיגיטליות. הדבר הזה גרם לחברות שילוח רבות לא לעמוד בקצב ולבצע טעויות יקרות. 

"העלייה העצומה בביקוש להזמנות גרמה לחברות שעוסקות במכירת מוצרים אונליין להבין כי עליהן להיערך בצורה שונה, להקדיש משאבים רבים ולשלב טכנולוגיות בפעילות הלוגיסטית, כדי לייצר מצב שבו מערך המשלוחים פועל בצורה מדויקת ויעילה", מסבירה חנה ינובסקי, סמנכ"לית ו־CRO בחברת Caja Robotics, המפתחת פתרון רובוטי, שהופך מרכזים לוגיסטיים מסורתיים לאוטומטיים.

החברה, שהוקמה בשנת 2014 על ידי היזם גיא גלס, גייסה עד כה 20 מיליון דולר ומעסיקה כ־50 עובדים בבנימינה. מנכ"ל החברה הוא ד"ר אילן כהן, מומחה עולמי בתחום הרובוטיקה. 

חבילות מחו''ל במרכז הסחר המקוון של הדואר (צילום: דואר ישראל)
חבילות מחו''ל במרכז הסחר המקוון של הדואר (צילום: דואר ישראל)

המערכות של Caja Robotics כוללות שני סוגי רובוטים המנוהלים על ידי תוכנה ייחודית. אלה מאפשרים לבצע תהליך אוטומציה על כל מחסן לוגיסטי קיים, ללא צורך להקימו מחדש. החברה מאפשרת לבצע את התהליך על חלקים מסוימים מתוך מחסן גדול, ועם הזמן הלקוח יכול להרחיב את השימוש במוצרים לחלקים נוספים. 

"מנהלי חברות הבינו שבמצב הנוכחי מספיק עובד אחד שחלה כדי להכניס את כל העובדים לבידוד ארוך, זאת בזמן שברור שרובוט יוכל להמשיך ולבצע את העבודה ביעילות בלי חשש להשבתה שכזו", מוסיפה ינובסקי, שמסבירה כי נוסף להשלכות של הקורונה, התחום כולו הולך לכיוון של שילוב רובוטיקה כאמצעי לוגיסטי. 

זאת כיוון שעבודת המחסן, שכאמור הולכת ומתגברת עם השנים, היא עבודה פיזית ושוחקת. הקושי למצוא ולשמר עובדים בתפקיד שכזה מחדד גם הוא את הצורך של החברות להתחיל לשלב רובוטים שיבצעו מטלות אלה. 

רובוטים של Caja Robotics (צילום: אסף רביבו)
רובוטים של Caja Robotics (צילום: אסף רביבו)

כבר היום פועלים הרובוטים ומערכות החברה באופן מלא במרכז הלוגיסטי של Bergen Logistics בניו ג'רזי, שאחראי על שילוח של רכישות מאתרים של עשרות מותגים מוכרים ומספק מדי יום אלפי הזמנות לאזור ניו יורק. במקביל, ינובסקי מספרת גם על התעניינות הולכת וגוברת מצד ענקי לוגיסטיקה בישראל, ובתקופה הקרובה החברה צפויה להכריז על לקוחותיה הראשונים בישראל.

"אנחנו צופים כי הגידול בפעילות הלוגיסטית, שבא לידי ביטוי גם בישראל, ילך ויתחזק ויחד עמו גם ההתעניינות סביב המוצרים שמפתחים בחברה, כך שכבר בשנים הקרובות נראה לא מעט מרכזים לוגיסטיים ישראליים שבהם הרובוטים שלנו ישוטטו ויסדרו ארגזים לקראת שילוח".