מגיפת הקורונה שהכתה בעולם שמה את בני הגיל השלישי, האוכלוסייה הקשישה, בסיטואציה מאתגרת המקשה עליהם לקיים סדר יום שגרתי, והובילה לשורת פיתוחים טכנולוגיים המסייעים להם עד שיימצאו חיסון או תרופה לנגיף.

"כאשר בוחנים את המגמות העולמיות בתחום הטכנולוגיות לגיל השלישי, עולים שלושה תחומי תוכן עיקריים שבהם נמצאו הטמעה ושימוש בטכנולוגיות: טכנולוגיות לניהול ומילוי צורכי האוכלוסייה המבוגרת; עידוד מעורבות חברתית; וטכנולוגיות לניהול ואספקת שירותי רפואה מרחוק", מסבירה ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן ההשקעות של מגדלי הים התיכון Ventures, הקרן הראשונה בישראל שמתמקדת ומשקיעה בחדשנות טכנולוגית לגיל השלישי.

אחת הפלטפורמות החדשות היא המיזם "עזרה בדרך" - המחברת בין צרכים פרטניים של מבוגרים למתנדבים המתגוררים בקרבת מקום, כאשר בני הגיל השלישי כותבים במה הם זקוקים לסיוע - קניות, רכישת תרופות, ליווי וכדומה - והמתנדבים מגיעים אליהם ועוזרים. תחושת הבדידות בקרב הקשישים היא אחד הנושאים המרכזיים שצפים במשבר הזה, כאשר הימנעות ממפגשים עם נכדים ושאר בני משפחה והימנעות מיציאה לפעילויות חברתיות, מרכזי יום, חוגים והרצאות נמצאו כמרכיב מרכזי המשפיע על החוסן הנפשי של קבוצת אוכלוסייה זו.

ד''ר יעל בנבנישתי (צילום: יוסי ויינר)
ד''ר יעל בנבנישתי (צילום: יוסי ויינר)

מכאן עלה מהשטח הצורך לפלטפורמות שיאפשרו המשך מעורבות חברתית. במהירות הוקמו אתרי תוכן וקבוצות זום, ואפילו פותחה פלטפורמה מונגשת בעברית להתחברות לשיחות זום בשם "זום־ לי" - אפליקציה בחינם שפיתחה חברת E2C, המאפשרת חיבור קל ופשוט בעברית, ערבית ורוסית לזום. "הממשק לא מאפשר למבוגר לשתף מצגות או לקבוע פגישות אלא רק להצטרף לשיחה, ולכן הוא נותר פשוט גם לאלה שמתקשים", מסבירה בנבנישתי.

גם את פעילות מרכזי היום ומערך ההרצאות ניתן להמשיך להפעיל מרחוק. לדברי בנבנישתי, שירות כזה מפעילה חברת Unipercare, שמאפשר להתחבר בפשטות מהבית למועדון חברתי לפנאי וקידום אורח חיים בריא דרך מסך הטלוויזיה, המחשב או הטלפון החכם. בעזרת Unipercare ניתן לצפות בתוכן עשיר בשידור חי, לשאול שאלות את המנחה, לקבל פידבקים ולנהל דיונים.

בנבנישתי מוסיפה כי המשבר הביא לדחיפה גם בפיתוחים טכנולוגיים והטמעות למתן שירותי רפואה מרחוק, כך למשל חברת XRHEALTH, שמביאה גישת בריאות חדשנית לבני הדור השלישי המבוססת על טכנולוגיית מציאות מדומה. "השירות כולל צוות מיומן המסתייע במערכת בינה מלאכותית כדי להרכיב יחד עם הלקוח תוכנית פעילות מלאה, ולייצר רצון אמיתי לקום כל בוקר לפעילות שנקבעה לאותו יום. בעזרת המערכת ניתן לתרגל אימון פיזי וקוגניטיבי ולהפחית תחושות לחץ ומתח נפשי", לדבריה.

הפיתוחים החדשים כוללים גם ביקורי רופא וירטואליים המתקיימים דרך שיחות וידיאו, מכשירים רפואיים ביתיים האוספים את נתוני המדידות והופכים אותם לדוח מסודר עבור הרופא, ושימוש בסנסורים שונים ברחבי הבית שיכולים לזהות מגמות הידרדרות פיזית וקוגניטיבית. כל אלה מתפתחים במהירות ונכנסים לתהליכי הטמעה בארה"ב.

"ההתמודדות עם האתגרים יכולה להתבצע באמצעות פיתוחים טכנולוגיים, אך עם זאת אסור לנו לשכוח כי ישנם רבים שמתקשים לעמוד בקצב השינויים המהיר, ואסור לנו להזניח את הצורך בהדרכות ובמוקדי תמיכה, כדי שכולם יוכלו לנצל וליהנות מהפוטנציאל שיש לטכנולוגיה ולהעשיר את איכות החיים", היא מדגישה.