מגיפת הקורונה והסגר שהגיע בהמשך אילצו את האקדמיה לחשוב מחדש ומחוץ לקופסה, ואתגרו את הסטודנטים במחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון HIT לפתח מוצרים להתמודדות עם אתגרים שונים ומגוונים שמציבה המציאות החדשה.

בפרויקט שכבתי שהוקדש לקורונה בחרו הסטודנטים סיטואציות שונות כמו ביקור בחדר כושר, קניות בסופר, היגיינה במרחב הציבורי, התנהלות עם חיית מחמד ומפגש חברתי, למדו אותן ואת האופן שבו השפיעה עליהן המגפה, זיהו הזדמנויות להתערבות, אפיינו ופיתחו קונספט למוצר.

הסטודנטים עיצבו מוצרים שיעזרו לאזרחים להסתגל לשגרת החיים המשתנה, כמו תכשיטים המתריעים באמצעות ויברציות או אורות מפני נגיעה בפנים, אצבעון על בסיס אלכוהול שמשמש ללחוץ, במקום האצבע, בנגיעה בכפתורים כמו הכספומט או המעלית, וגם מחטא על הדרך את המשטח.

ידיות סטריליות אישיות לעגלת הסופרמרקט (צילום: יחצ)
ידיות סטריליות אישיות לעגלת הסופרמרקט (צילום: יחצ)

פיתוחים נוספים כוללים מנקה ומטהר מסיכות, מדפסת קטנה שמתחברת לאפליקציה ומדפיסה עבור מבוגרים הודעות ותמונות מבני משפחה וחברים, ואפילו מתקן לחיטוי מזוזות לנשיקה בטוחה. נוסף לכך פיתחו הסטודנטים כפפת שקית נייר לאוטובוס, כרטיס אשראי מתפרק, ידיות לעגלת הסופר, ידית לדלת לרגל, מדפסת דואר למבוגרים ועוד.

"בעקבות מגיפת הקורונה פעילויות יומיומיות רבות משנות את אופיין, עקב הנחיה או חשש אישי. הנחיות הריחוק החברתי מייצרות אתגרים חדשים - חברתיים, לוגיסטיים ואפילו תעשייתיים", מסביר טל צור, מרצה במחלקה לעיצוב תעשייתי. "אחד מתפקידיו של המעצב הוא לגשר, להנגיש ולאפשר לבני האדם להתמודד עם מצבים שונים - תוך תפיסה רחבה של השפעת המוצרים על התרבות האנושית. הסטודנטים קיבלו הזדמנות להרחיב את הפריזמה של המעצב אל מול הסיטואציה שבה אנחנו נמצאים".