"אנחנו רואים עלייה באיכות הפונים להסבה להוראה בעקבות משבר הקורונה", אומרת חסי רן, מנהלת פסג"ה - המרכז לפיתוח סגלי הוראה של עיריית תל אביב־יפו. בשלוש השנים האחרונות הוכשרו מאות מורים בתל אביב שעברו הסבה ממקצועות אחרים. "יוקר המחיה בתל אביב יוצר מחסור במורים", מציינת רן. "העירייה מנסה בדרכים יצירתיות לעודד מורים ללמד בתל אביב. מי שאינו תושב העיר, מקבל תו חניה בסמוך לבית הספר, וגם הוקצו דירות במסגרת דיור בר השגה למורים".

ילדי בית הספר "נטעים" בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

זרוע נוספת של תגבור צוות המורים בתל אביב־יפו היא על ידי המרכז לפיתוח סגלי הוראה, הפועל באמצעות אגף החינוך בעירייה. "קיימנו כ־550 קורסים לכ־700 עובדי הוראה בתל אביב, וגם נרתמנו למשימה של ניהול תוכנית ההסבה האקדמית למורים בתל אביב־יפו", מציינת עוד רן. תוכנית ההסבה הייחודית החלה לפני כשנתיים, ובספטמבר ייפתח המחזור השלישי. "בכל המחזורים הגיעו להסבה להוראה אנשי הייטק, מהנדסים, אנשי שיווק ובעלי מקצועות חופשיים למיניהם", היא מספרת. "חלק מהם רצו לגלות עוד צד ולהגשים את עצמם. 

"רובם הרוויחו פי שלושה ופי ארבעה לעומת השכר שהם מקבלים כמורים. הרוב בני 31־50, אבל היו לנו גם צעירים ומבוגרים יותר. הוותיקים שמגיעים אלינו עשו כברת דרך ורצו לעבוד בעבודה עם ייעוד חינוכי", היא מוסיפה. "אחד ממורים החדשים הוא מהנדס, המלמד בתיכון בתל אביב מתמטיקה ומחשבים. הוא היה זקוק לפחות שעות השלמה, והתרומה שלו רבה". בחצי השנה הראשונה של קורס ההסבה, הלימודים מתקיימים יומיים בשבוע. "אנחנו מאפשרים להם להמשיך לעבוד עד לסיום הלימודים", מספרת רן. "לאחר שהם מסיימים את הקורס ולאחר מכן את ההשלמה, הם נקלטים בבתי ספר יסודיים ועל־יסודיים בעיר".

בקורס הראשון, שהתקיים לפני כשנתיים, התקבלו 150 פניות, ומתוכן התקבלו 33, בתום הליכי המיון. אשתקד הוגשו כ־400 בקשות, ומתוכן - נרשמו בתום הליך המיון והקבלה כ־150. לקראת פתיחת השנה התקבלו 90 בקשות, ונרשמו 40. "השנה הופתענו מאיכות האנשים. חלקם נפגעו ממשבר הקורונה. בין הנרשמים היו מדריכי טיולים, מדריכי נסיעות, אומנים ועורכי דין. הם הבינו שלנוכח המציאות שנוצרה, עליהם לחפש מקום עבודה חדש ועם ייעוד", היא מדגישה.

"העירייה ומפעל הפיס מעניקים מלגות לימודים", היא מוסיפה. "מי שמקבל את המלגה נותן 80 שעות התנדבות בשנה. העירייה גם מאפשרת נטילת הלוואה מותנית, כך שבסך הכל, מי שעובר הסבה מקבל מימון מלא ללימודים. העירייה גם משלמת בשנה הראשונה לכל מורה אלף שקל, מאחר שהוא עובד עד לקבלת רישיון ההוראה ב־80% משרה. חשוב לנו מאוד לעודד הגעת מורים נוספים". בין העוברים הסבה, תהיה השנה סווטה אוסביאטוב (43) מיפו, שעבדה בשנים האחרונות כמעצבת תלבושות ובמה. "התחושה שלי היא שאוכל לתרום יותר כמורה בבית ספר", היא אומרת. "זה אתגר חדש ומעניין".