אם עד היום רופאים המטפלים בהפריה חוץ-גופית (IVF) נאלצו להסתמך על מעט מידע ועל אינטואיציה המבוססת ניסיון בתהליך בחירת העוברים, פיתוח חדש יאפשר להניח לתחושת הבטן. בעזרת טכנולוגיה חדשנית תהליך בחירת העובר יתבצע באמצעות בינה מלאכותית באופן המדויק בעשרות אחוזים. פיתוחן של טכנולוגיות מונחות-נתונים ברפואה דורשת מומחיות וידע, ופתרון אתגרים רבים, מהמורכבים ביותר בעולם ההייטק.
 
חברת Embryonics היא חברת ההייטק הראשונה בישראל שמפתחת אלגוריתמים מונחי נתונים לצורך ייעול ושיפור הליך ההפריה החוץ גופית. החל ממחקר בתחום הטכנולוגיה. החברה התחילה במפגש בין רופאה למהנדס אלגוריתמים בחברת אפל, ובתוך שנה צמחה Embryonics לקבוצה של יותר מעשרה עובדים עם שאיפות גבוהות ולא מעט הישגים, המגייסת כספים בהצלחה, ומקבלת תמיכה ואמון מתכניות ממשלתיות, מהקהילה המדעית ומאנשי עסקים בישראל ובעולם.
 
החברה, שהתקבלה לתכנית החיפאית IN-VENTECH - תכנית האצה וצמיחה למיזמים טכנולוגיים פורצי דרך, פיתחה שיטה מיוחדת לזיהוי עוברים בעלי סיכויי הישרדות מקסימליים. עד כה, טיפולי הפריה נעשו באמצעות עובדי מעבדה, כאשר בחירת העובר בעל כושר ההישרדות הגבוה ביותר, נבחר על ידי האמבריולוג המומחה, באופן ששילב מספר מצומצם של פרמטרים עם שילוב של מיומנות נרכשת. כדי להגדיל את אחוזי הצלחתם של זוגות מאותגרי פוריות, פיתחה Embryonics מוצר טכנולוגי המספק דיוק הגבוה בעשרות אחוזים, לטענתה, לזיהוי העובר בעל הסיכויים הטובים ביותר להביא להיריון מוצלח.
 
בטקס חניכת משרדיה של חברת הסטארטאפ שהתקיים השבוע, לקחו חלק מ"מ ראש עיריית חיפה נחשון צוק, מנכ"ל הרשות לחדשנות אהרון אהרון, רופאים ואנשי אקדמיה ומדע. בדברים שנשא מ"מ ראש העיר אודות הפיתוח האזורי קהילתי, התייחס צוק למיקום המיוחד בו הוקמה החברה. הוא שיבח את ההחלטה להקים חברת הייטק ברחוב סירקין ש"בשוק תלפיות" בעיר אשר שנים רבות סבל מהזנחה. לדבריו, בשנים האחרונות עובר אזור השוק מתיחת פנים ותהליך התחדשות מסיבי. תהליך אותו מקדמת עיריית חיפה ומשקיעים עסקיים ופרטיים מביעים עניין בפוטנציאל המסחרי הגלום באזור. 

דוד סילבר, חרדי בן 34, יזם ושותף ב Embryonics, ציין את החשיבות באשר לנגישות משרדי החברה לתחבורה הציבורית ואזורי הפנאי: "היה לי חשוב שהמשרדים יהיו קרובים לרכבת ולאזורי הבילוי במטרה שהעובדים יוכלו להיקשר אל המקום ולאהוב אותו, ואכן תוך מספר שבועות ראינו שהחלום שציירנו על הדף קורם עור וגידים ואף יותר מכך. אני מקווה שבחירת המיקום שלנו כאן בשוק תהווה מקפצה לשינוי, הן בשיפוץ האזור והן כזרז לחשיבה מחוץ לקופסא של סביבת עבודה חווייתית לעובדים".

"כולם שואלים אותי מי היזמים", אמרה ד״ר יעל גולד-זמיר, חרדית ובעלת תואר הרופאה החרדית הראשונה בישראל. ד"ר גולד-זמיר, בת  33, היא מייסדת ומנכ"לית Embryonics. "חשוב לי לומר שהיזמים האמיתיים הם העובדים, החברים שלנו לדרך. כנות ותקשורת עם השותפים שלנו וחיזוק תפיסות חיוביות בהתנהלות ובהווי החברה הם חלק מהדרך ליצירת שינוי משמעותי", אמרה בטקס. 

הניהול האנושי והפיתוח המקצועי הביא את הקהילה העסקית והמדעית גם יחד, להאמין בחברה ולהשקיע מיליוני דולרים עבור סיוע והטמעת מוצרי החברה בשווקים הבינלאומיים. "אני שמח לספר", אמר מ"מ ראש העיר טרם גזר את הסרט בטקס החגיגי, "שבמסגרת התכנית המופעלת ע"י היי סנטר תאגיד עירוני לקידום היזמות הטכנולוגית בעיר חיפה, ובתמיכתם של החברה הכלכלית לחיפה ועיריית חיפה, תזכה Embryonics במענק כספי ובסיוע ביצירת קשרים עם חברות תעשייה, תאגידים ועוגנים כלכליים נוספים הפועלים בחיפה". 

עוד הוסיף צוק כי "כיו"ר התוכנית 'היי סנטר' אני שמח שאתם מצטרפים לתוכנית שלנו, בעזרתכם מתחברות שתי האהבות שלי, פיתוח סטרטאפים בעיר כעוגן כלכלי ופיתוח איזור השוק ורחוב סירקין, תבורכו! זה נהדר".

מנכ״ל רשות החדשנות, אהרון אהרון, נשא אף הוא דברי פתיחה וברכה. בדבריו סיפר על שנות ילדותו בחיפה, חוויותיו מהשוק וכיצד פתיחת המרכז מהווה נקודה חשובה בהתפחות האזור. כמו כן, סיפר על סגירת מעגל: ״לפני כשלוש שנים פגשתי את יעל (גולד-זמיר) בכנס בעודה רופאה, וכיום בסגירת מעגל אני נמצא בשוק המיתולוגי של חיפה, בפתיחת מרכז ההייטק שהוקם ביוזמתה״.

עוד בטרם המוצר פותח באופן סופי, חברות טכנולוגיה מהעולם מביעים עניין רב, ובימים אלה נחתם הסכם ראשון עם חברה אירופאית. "החזון שלנו ב-Embryonics הוא שתוך מספר שנים בודדות נוכל להציע שירות על כל נקודה ונקודה בתהליך הפוריות עבור כל איש, אישה או זוג על פני הגלובוס הנאלצים להתמודד עם בעיות אלה. עד כה פתרנו את בעיית בחירת העוברים, בהמשך נפתור בעיות נוספות כמו בחירת ביציות וחומרים קריטיים אחרים עבור תהליך הפריה מוצלח. השאיפה שלנו היא לתת מענה מקסימלי ומדויק ביותר בצורה נגישה ובעלויות המאפשרות אותה לכל מי שזקוק לזה", אמר סילבר, ומבטיח כי "ללא ספק, העולם אחרי אמבריוניקס יהיה טוב יותר מזה שלפניו".