נייר עמדה מיוחד שחיברה Start Up Nation Central - SNC, חברה לתועלת הציבור שהוקמה במטרה לחזק את תעשיית ההייטק הישראלית, מצא כי יש הזדמנויות כלכליות בפיתוח תעשיית החדשנות הטכנולוגית כמנוע שיקום ביום שאחרי מגיפת הקורונה. "אנחנו עשויים למצוא את עצמנו במאזן דיגיטלי חדש, שחיי השגרה בו מתאפיינים ביותר סיבים דיגיטליים מאשר באנשים עצמם", כותבים מחברי הדוח. "תהליך הדיגיטציה המואץ יתחזק עוד בעקבות הצורך הגובר בגמישות, יעילות ומסוגלות עצמית.

"מדינות, תעשיות, חברות ואנשים הצופים אל העתיד צריכים לנצל את ההזדמנויות הדיגיטליות שיצר המשבר ולצאת ממנו חזקים וחסונים יותר. יכולת ההסתגלות המהירה של תעשיית החדשנות בישראל ניכרת הן בהקמתם של מאות סטארט־אפים טכנולוגיים חדשים וחדשניים מדי שנה והן בשינויים המהירים שעושות חברות קיימות".

החלק הראשון של הדוח מתייחס לחוזקות קיימות ואימוץ הטכנולוגיות בארץ ביישומי בינה מלאכותית, מציאות רבודה, טכנולוגיות אוטונומיות, ביג דאטה והאינטרנט של הדברים (IoT).  "הטמעת AI במגוון תחומים יכולה לסייע לאנושות להסתגל למאזן החדש שנוצר בעקבות המגיפה, נכתב בדוח. "בעשור האחרון ישראל מיצבה את עצמה כאחת המובילות בתחום ה־AI, עם יותר מ־1,500 חברות. מ־2017 עד 2019 הושקעו יותר מ־10 מיליארד דולר בסטארט־אפים המתמקדים בטכנולוגיות AI. "ניתן לראות שמאז התעוררות מגמת ה־AI ב־2013 שיעור הסטארט־אפים הישראליים שהוקמו בתחום זה כבר יותר מכפול מהממוצע בשמונה מדינות אחרות, והפער גדל ככל שהתחום מתפתח".

גם לגבי מציאות רבודה מצוין כי מ־2017 עד 2019 הושקעו 284 מיליון דולר ב־60 סטארט־אפים ישראליים העושים שימוש בטכנולוגיות AR. 
בתחום ה־IoT השוקעו מ־2017 עד 2019 3.9 מיליארד דולר ב־373 סטארט–אפים ישראליים, ובאותה תקופה בענף הביג דאטה הושקעו 3.7 מיליארד דולר ב־343 סטארט–אפים ישראליים.

החלק השני של הדוח דן בסקטורים העיקריים בעידן שאחרי המגיפה. "אנו סבורים שחמישה מגזרים בישראל - אבטחת סייבר, שירותי בריאות דיגיטליים, פינטק, תעשייה 4.0 ואגריטק/פודטק נמצאים בעמדה מצוינת לגידול בביקוש בעידן הדיגיטלי החדש", מציינים מחברי הדוח. "הביקוש לפתרונות אבטחת סייבר ימשיך לגדול, כדי לתת מענה לצורכי האבטחה של עבודה מרחוק ולדיגיטציה של הייצור. תחום מתן השירות הרפואי מרחוק (Remote Monitoring) מפגין את פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר כתוצאה מהמגיפה, ובעולמות הפינטק תחום ההלוואות והמימון צפוי ליהנות מעניין גובר מצד צרכנים ועסקים", נכתב.

עוד מצוין כי פתרונות תעשייה 4.0 צפויים להיות בין המרוויחים הגדולים ביותר ממשבר הקורונה: "הביקוש הגדל לרובוטיקה תעשייתית נובע מהצורך בעמידות - בני אדם מועדים למגיפות, אך רובוטים לא".

הדוח מדגיש את המצב הכלכלי הקיים ומציין כי "אף שתעשיות חדשנות רבות, וישראל בהן, צפויות לשגשג בטווח הרחוק של העידן הדיגיטלי החדש, הן נדרשות להתכונן לתקופה מאתגרת בטווח הקצר. "היעד העיקרי צריך להיות מקסום הערך שתפיק מדינת ישראל מתעשיית החדשנות שלה, לרבות השפעת האקוסיסטם על יתר חלקי הכלכלה והחברה. את היעד הזה אפשר להשיג אם נעזור ליותר חברות לצמוח תוך שימור עיקר פעילותן בישראל".

עוד ממליצים בדוח על "ניתוב כספי הארגונים המוסדיים להשקעה במגזר ההייטק, חיזוק מאמציהן של חברות הטכנולוגיה לשלב אוכלוסיות בתת־ייצוג, וחיבור בין עסקים ישראליים מסורתיים לפתרונות טכנולוגיים מתקדמים".