מתקדמים לעבר העתיד: צה"ל החל בחודשים האחרונים, באישור משרד התקשורת, בניסוי ראשון מסוגו בטכנולוגיית הדור החמישי מחוץ למעבדה. זהו ניסוי הוכחת יכולת לתרחישים צבאיים מגוונים, הדורשים קצב נתונים גבוה והשהיה נמוכה. בניסוי - שערכה יחידת מעוף באגף התקשוב וההגנה בסייבר, בשיתוף מחלקת תקשוב ביחידת המחקר ופיתוח במפא"ת וחברות אזרחיות - נעשו כמה בדיקות המדגימות את התכונות שמביא עמו הדור החדש של התקשורת הסלולרית.

"במהלך הניסויים נבדקו כמה יחידות קצה ומודמים ייחודיים התומכים בטכנולוגיית 5G במתארים שונים ברחבי רחבת הניסוי, בניסוי היה אפשר להבחין כי רשת הדור החמישי פועלת בצורה מהירה בהרבה ממה שאפשר להשיג בטכנולוגיה הקיימת כיום", הסביר רמ״ח מעוף, אל״ם ליאור פינה, "בניסוי הודגמו שליטה והעברת מידע מצולם מרחפן וכן העברת מידע ממספר מוקדים בזמן אמת לחמ"ל נייד, שדימה מפקדה ניידת עתידית בשטח, על בסיס תקשורת אלחוטית בלבד.

רחפנים של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
רחפנים של צה''ל (צילום: דובר צה''ל)


לדבריו, הניסוי מוכיח כי בפועל תתאפשר הפעלה של מגוון אמצעים שונים בשטח בביצועים שמתאפשרים היום רק בתקשורת נייחת. "באמצעות הטכנולוגיה יהיה אפשר להפעיל צי של עשרות רבות של רחפנים, לעומת בודדים בדור הרביעי, להעביר תמונות וידיאו ברזולוציה גבוהה מאוד, סנסורים רחבי סרט, המספקים תוכן מבצעי שונה, ועוד", הוסיף, "כמו כן, טכנולוגיית 5G תאפשר לקצר באופן ניכר את השהיות התקשורת ולאפשר הפעלת יישומים בזמן אמת וסגירת מעגלים מהירה. השילוב של הטכנולוגיה בצה"ל יקדם באופן משמעותי את יכולות צה״ל בשדה הקרב, עושר רב של מידע יגיע למפקדים בשטח בטווחי זמן קצרים".

"תקשורת ה־5G צפויה לתרום גם לעולם הטקטי ולשפר את יכולת השינוע של המידע המבצעי עד הקצה הטקטי. היא תאפשר למפקד בקצה לצפות בו בזמן אמת ובכף היד", הסביר המומחה, וסיכם: "באמצעות המודמים בטכנולוגיית הדור החמישי, אפשר יהיה להקים מפקדות ניידות בשטח ללא קישורים קוויים, על בסיס תקשורת אלחוטית בלבדי".