"זה לא סוד כי ככל שתוחלת החיים עולה, עולה גם היקף המחלות הכרוניות והשימוש בתרופות, ואיתם עולה הסיכון לסבול מתופעות לוואי ומאינטראקציה בין־תרופתית", אומרת ד"ר יעל בנבנישתי, מנכ"לית קרן ההשקעות מגדלי הים התיכון VENTURES, שמצביעה על ביקוש גובר לשימוש במכשירים רפואיים שבדרך כלל אינם מלווים בתופעות לוואי או בסיכונים.

"עולם הרפואה התקדם מאוד בעידן המודרני, קצב הפיתוח של טכנולוגיות רפואיות גדל משנה לשנה, והחדשנות מתבטאת לא רק בפיתוחים הטכנולוגיים, אלא גם במודלים העסקיים ובחשיבה לפתח את האפשרויות לטיפול הביתי. חברות רבות כמו מדטרוניק וסימנס הלת'קר משקיעות משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות שיעזרו לנו להקטין את התלות בתרופות", מסבירה ד"ר בנבנישתי.

"דוגמה לפתרונות מבוססי טכנולוגיה כאלה היא מכשור המיועד להתמודדות עם כאבים", היא מדגישה. "התמודדות עם כאב מלווה לעתים קרובות את חייהם של אנשים רבים, ובקרב בני הגיל השלישי נמצא כי כ־50% מהם מדווחים על כאבים כרוניים. בעוד שימוש בתרופות עלול להזיק לאיברים פנימיים כמו הכליות, קיימות דרכים להשפיע על כאב כרוני ללא שימוש בתרופות".

אחת הטכנולוגיות שעליה מצביעה ד"ר בנבנישתי היא האלקטרותרפיה, המבוססת על שליחת פולסים חשמליים זעירים אל קצות העצבים. פולסים אלה משבשים את המידע על הכאב הנמצא בעצבים, וכך הם אינם מאפשרים לו מעבר אל המוח. "המוח איננו 'יודע' שכואב לנו, ותחושת הכאב נחלשת או אף נעלמת", היא מסבירה, "המכשיר הנפוץ ביותר הפועל בשיטה זו הוא הטנס. המכשיר פשוט מאד להפעלה ולאחר הנחת האלקטרודות על אזור הכאב נותר רק להפעילו. 

"טכנולוגיה נוספת היא האולטראסאונד, הנעזרת בגלי קול", היא מוסיפה, "המכשיר מפיק גלי קול היוצרים זעזוע ולחץ עדין על רקמת האזור הכואב, גורמים לשיפור זרימת הדם באזור ומשפרים את חדירות התאים לקליטת רכיבים וחומרים טבעיים הנמצאים במחזור הדם ונחוצים לריפוי".
ד"ר בנבנישתי מציינת כי טכנולוגיה נוספת הנפוצה בטיפול בלחץ דם, הפרעות בשינה ובחרדה היא הביופידבק. 

"בשיטת הביופידבק המשלבת טכנולוגיה ופסיכולוגיה, מצמידים לגוף חיישנים המספקים נתונים פיזיולוגיים, ואלו משקפים למשתמש הבנה על המתרחש בגופו ואפשרות לשלוט בו. כך לדוגמה מכשיר ביופידבק צלילים, המותאם להפחתת לחץ וחרדה, יספק מידע על רמת החרדה של המשתמש, ובעזרת טכניקות נשימה ורגיעה אפשר לראות בזמן אמת את ההשפעה ומה אותו אדם כמשתמש צריך לעשות כדי להרפות ולשלוט במצב הנפשי", היא מוסיפה.

"שילוב של טכנולוגיות רפואיות כתחליף או כהשלמה לטיפול תרופתי הוא חלק ממגמה המכוונת להפחתת שימוש בתרופות, שינוי תפיסתי של הממונים על סל הבריאות ועידוד לטיפול עצמי", מדגישה ד"ר בנבנישתי, "אם הטכנולוגיה אכן עובדת, יש לאמץ אותה, לשלב בסל הבריאות, להכניס אותה כחלק ממערך הטיפול המומלץ".