חברות טכנולוגיה ישראליות משלל ענפים עוסקות בפיתוחים חדשניים שהומצאו בהשראת הקורונה - אחת מהן היא AdaSky הישראלית, המפתחת ומייצרת מערכות המשלבות חיישן ראייה תרמי מתקדם ואינטליגנציה מלאכותית עבור תעשיית התחבורה המתקדמת, שהבינה שהטכנולוגיה שלה יכולה לסייע גם בזיהוי חולים פוטנציאליים.

חברת AdaSky הוקמה בשנת 2016 ומעסיקה כ־70 עובדים ביוקנעם. בימים אלה החברה מגייסת עשרות עובדים נוספים וצפויה להקים מפעל שיאפשר לה לעבור לייצור המוני של המערכות שהיא מפתחת. מי שעומד היום בראש החברה הוא תא"ל (מיל') יעקב שהרבני, ששירת בתפקידים בכירים בחיל האוויר.

AdaSky גייסה עד כה 55 מיליון דולר עבור פיתוח המוצר המרכזי של החברה, ה־Viper, מערכת חיישנים תרמיים המבוססים על טכנולוגיה באורך גל ייחודי, השונה מאורכי הגל שהעין האנושית ומצלמת "יום" מסוגלות לראות.

"כל גוף בטבע פולט קרינת חום שונה וייחודית לו, החיישנים שלנו חשים בדיוק רב מאוד את השינויים האלו ועל ידי כך נוצרת תמונה תרמית מדויקת מאוד של הסביבה", אומר מנכ"ל החברה שהרבני, "הייחוד של המערכות של AdaSky הוא שללא תלות בתנאי התאורה או מזג האוויר התמונה המתקבלת מדויקת מאוד. המערכת שלנו חיונית בחלק ממערכות הסיוע לנהג, כמו בלימת חירום או מערכות עזרה לנהג. יכולות אלו חיוניות שבעתיים לרכבים אוטונומיים, שבהם כל ההחלטות מתקבלות רק מהסנסורים הזמינים ברכב".

לאחרונה, עם התפרצות הקורונה, פיתחה AdaSky את VIPER R, המודדת את חתימת החום של מספר אנשים בו־זמנית בטווח של עד 10 מטרים, ובכך מסוגלת להתריע על אדם שנכנס לחלל מסוים וחשוד כחולה. "המשימה המרכזית שלנו היא לפתח טכנולוגיות שיסייעו בשמירה על חיי אדם בדרכים וימנעו תאונות דרכים", אומר שהרבני, "כשפרצה מגיפת הקורונה, המהנדסים בחברה התגייסו למציאת פתרון שיסייע בהתמודדות איתה. אני גאה מאוד בצוות שלנו, שמוכיח כל יום מחדש לאן מקצועיות, יצירתיות ויוזמה יכולים להוביל".

החברה פיתחה גם מערכת בשם Sharp Vision המיועדת לתשתיות ערים חכמות ומותקנת בצמתים או בדרכים עם טווח ראייה מוגבל ומתריעה למשתמשי הדרך על סכנות, לדוגמה, כאשר רכב נתקע על פסי רכבת או כשאדם חוצה צומת בניגוד להנחיות.