סיוע לאוכלוסייה הקשישה באמצעות רובוטיקה וטיפול בבעיות זיכרון הם רק חלק מהפתרונות והפיתוחים שהוצעו במסגרת פרויקטי הגמר לתואר ראשון בטכנולוגיות למידה ב־HIT מכון טכנולוגי חולון. "במיוחד בעת הנוכחית, אוכלוסיית הגיל השלישי עומדת בפני התמודדויות מורכבות. אני גאה בסטודנטים שלנו, אשר מפגינים פעם אחר פעם חשיבה יצירתית ופורצת דרך", אמר פרופ' אדוארד יעקובוב, נשיא HIT מכון טכנולוגי חולון.

הפרויקט SocialNAO, שעליו עבדו שניר זאבי ויובל נתיב, בהנחיית פרופ' גילה קורץ וד"ר דן כהן־וקס, עוסק בפעילות למידה המותאמת אישית לגיל השלישי. "פעילות הלמידה שפותחה נועדה לבחון שילוב של רובוט חברתי מסוג NAO כמנחה בסדנה מותאמת אישית לבני הגיל השלישי בנושא אינסטגרם", אמרו המפתחים. "מטרת הפרויקט היא בחינת האפקטיביות הנתפסת של למידה מותאמת אישית מונחית רובוט חברתי, ונכונות ללמוד באופן זה על ידי קהל היעד של הסדנה. קהל היעד של הסדנה הוא בני הגיל השלישי, בעלי אוריינות דיגיטלית בינונית־גבוהה ובעלי ניסיון ברשת החברתית פייסבוק".

הסדנה בנויה מחמש יחידות לימוד, ובהן הרובוט החברתי NAO מסביר ומנחה את הלומד כיצד להשתמש בכלים המרכזיים הקיימים ברשת החברתית אינסטגרם. "הלומד מיישם את ההנחיות על גבי טאבלט בעל ממשק ייעודי, המדמה את הרשת החברתית אינסטגרם ומאפשר ללומד ליישם בפועל את הידע המועבר בסדנה. הסדנה מתקיימת במתכונת של אחד על אחד: רובוט חברתי כמנחה ולומד אנושי. משך הפעילות הוא כ־20 דקות, אשר מותנות בבחירות הלומד וקצב הלמידה", הדגישו.

המערכת CogniSet – שפותחה על ידי שובל נתן ועינת פולר, בהנחיית ד"ר דן כהן־וקס ורותם ישראל־פישלזון - נועדה לסייע לאנשים בני 65 ומעלה החווים ירידה קוגניטיבית ובעיות זיכרון לבצע אבחון קוגניטיבי מוקדם, וזאת באמצעות מכשיר טאבלט. "מטרת המערכת היא להפוך את החוויה לנעימה, נגישה ויעילה. בנוסף, המערכת מאפשרת למטפלים לבצע מעקב אחר תוצאות מטופליהם", הסבירו ראשי הפרויקט. 

המערכת מאפשרת לבצע אבחון לירידה מוקדמת ביכולות הקוגניטיביות, בכל מקום ובכל זמן באמצעות טאבלט ביתי. "הפיתוח תוכנן כך שיאפשר חוויית אבחון ידידותית למשתמש, תוך מזעור זמן ההמתנה לביצוע האבחון, ניתוח אוטומטי של תוצאותיו וקביעת פרוטוקול טיפולי לצורך מניעת התדרדרות במצבו הקוגניטיבי של הנבדק", הוסיפו.

המערכת מחולקת לשלושה: החלק הראשון הוא שאלון פרטים אישיים, שבו המטופל מפרט את הקשיים שאותם הוא חווה בחיי היומיום. החלק השני הוא האבחון עצמו. תחילה מתבצע מבחן השעון, המהווה קביעת קריטריון ראשוני למצבו של המטופל, ולאחר מכן מבחנים בשלושה תחומים קוגניטיביים נוספים – כישורים כמותיים, זיכרון לטווח קצר וכישורים שפתיים. החלק השלישי – תוצאות האבחון המוצגות למטפל בסיום התהליך, לכל מבחן בנפרד, ושקלול של כלל תוצאות האבחון.