נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, העניק היום את המחשב ה-5,000 לילדים מזרמי החינוך השונים יחד עם מיזם "מתחשבים". בחלוקה השתתפו ראש העיר ירושלים משה ליאון, יושב הראש העולמי של קרן היסוד סם גרונדוורג, וסמנכ״לית BR, הפורום הכלכלי-חברתי שהקים את יוזמת "מתחשבים", שלי דביר.

"מתחשבים" היא יוזמה לאומית לאיסוף, שדרוג וחלוקה של מחשבים לתלמידים ולתלמידות בפריפריה הגיאוגרפית-חברתית של ישראל, שיצאה לדרך באפריל 2020 בברכתו של נשיא המדינה ובהובלת הפורום הכלכלי-חברתי ונשיאות המגזר העסקי לצד שורה ארוכה של חברות פרטיות, אנשי עסקים, עמותות, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות במטרה לצמצם את הפער הדיגיטלי הקיים בישראל.

במפגש התארחו תלמידים מזרמי החינוך השונים בהם: יוחאי חג'ג', בן ה-17, ודוד נועם פרץ בן ה-15 מישיבת בני עקיבא קרני שומרון, תהילה צוברי בת ה-11 מבית ספר מוריה בבית שמש, יסמין יגמור בת ה-16, תלמידת תיכון מאמוניה, ראמא אבו הדואן בת ה-17, תלמידת בית ספר רוואד, ולארה מחיסן בת ה-16, תלמידת תיכון עיסוואה מתכנית המצטיינים 'אלבשייר' ממזרח ירושלים, ונבו חן בן התשע מבית הספר נופים בראש העין.

במסגרת היוזמה אוספים מתנדבים של "מתחשבים" מחשבים משומשים מרחבי הארץ מ-90 נקודות איסוף. המחשבים מועברים ל-12 מעבדות פעילות אשר משמישות ומשדרגות אותם, ולאחר מכן לרשויות המקומיות אשר מחלקות אותם במחיר מסובסד למשפחות עם ילדים הזקוקים למחשב. כלל הלוקחים חלק ביוזמה עושים זאת בהתנדבות מלאה, לרבות המעבדות ועובדיהן. עד כה נאספו 14 אלף מחשבים והסתיים תהליך השדרוג והחלוקה של כ-5,000 מחשבים. היעד שהוצב במיזם הוא חלוקה של 200 אלף מחשבים עד סוף 2022.

הנשיא פנה לתלמידים ואמר: "כשאני חושב עליכם, המתבגרות והמתבגרים הצעירים שלנו, מבלים שנה בצל הסגרים, הבידודים, הלימודים בזום, ללא תנועות נוער, ללא המפגש עם החברים והחברות בבתי הספר, אני חש במיוחד צביטה בלב. יקיריי, אתם ובני הדור שלכם, כולכם וכולכן - העתיד של החברה הישראלית. אתם רופאי העתיד, מדעני העתיד, חוקרי וחוקרות החלל, אנשי תרבות ורוח. אתם תהיו המורות והמורים, העובדים והעובדות הסוציאליים, הפסיכולוגים, המתכנתים והיזמים. ואולי גם מישהי מכן, תהיה ביום מן הימים נשיאת המדינה. החובה שלנו, היא לדאוג שלא תגדלו, חלילה, כדור אבוד, 'דור קורונה'," הדגיש הנשיא בדבריו לבני ולבנות הנוער".

"בתקופה הזאת, נגישות למחשבים ולאינטרנט איננה מוֹתרוֹת, אלא שער הכרחי לידע, ללימוד, להתקדמות, למדע, להיסטוריה, וגם ללימוד תורה. בימים אלה, בית שאין בו מחשב או אינטרנט פירושו בית מבודד ומנותק: מהשכלה, מפרנסה, משירותי המדינה, מנותק מהחיים החברתיים – מהמשפחה והחברים. בזכות המחשבים שאתם מקבלים היום, הודות למיזם "מתחשבים" המבורך, וכל השותפים שלנו לדרך, אתם תוכלו להמשיך להתקדם ולהתפתח, להתקדם ולהצטיין בלימודיכם, גם בימים שבהם אתם נאלצים ללמוד מרחוק".

הנשיא שיבח את מיזם "מתחשבים" המגלם את ערכי היצירתיות והערבות ההדדית והוסיף: "המיזם הזה מקדם אותנו בצמצום הפער הדיגיטלי, וביעד הקריטי לחיבור כל בית ובית בישראל לעולם הדיגיטלי – גם לימים שלאחר המשבר. צמצום הפער הדיגיטלי, הוא צעד חשוב והכרחי בצמצום הפערים ביננו – צמצום הפער בין המרכז לפריפריה, צמצום הפער בין הקבוצות בחברה שלנו, צמצום הפער בין מי שיש לו ומי שיש לו פחות וזו כמובן הענקת הזדמנות אמתית לכל ילדה וילד בישראל".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "העולם שלנו מתקדם בקצב מהיר. מיום ליום הטכנולוגיה משתלבת יותר ויותר בחיינו, ועל כולנו להישאר מעודכנים. הצורך במחשב לכל ילד וילדה, עולה. אנחנו בוודאי רואים זאת בתקופת הקורונה והלמידה מרחוק. מחשב הוא כבר לא מותרות, הוא מוצר צריכה בסיסי, כלי הכרחי לטובת רכישת השכלה, ידע והצטיינות. מיזם "מתחשבים" – בחסותו של נשיא המדינה, הוא מיזם מבורך, ואנו, עיריית ירושלים גאים לקחת בו חלק משמעותי. אני מאחל לכם, ילדים יקרים שתצמחו, תצליחו, תתפתחו ותתפכו. אתם תשקיעו, אנחנו נעשה את כל השאר,.

מדברי סמנכ״לית BR, הפורום הכלכלי-חברתי שהקים את יוזמת "מתחשבים", שלי דביר: "המעבר ללמידה מרחוק נכפה על מערכת החינוך ואנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר על אף תלמיד או תלמידה שידם אינה משגת ואין ברשותם מחשב כאשר יש כמויות אדירות של מחשבים ששוכבים ללא שימוש. יוזמת מתחשבים מביאה חדשנות עסקית למצוקה שקיימת במדינת ישראל כבר שנים ומהווה תרומה ומופת לשילוב כוחות שיכול להזיז את המחט".

מדברי יו״ר קרן היסוד סאם גרונדוורג: ״חיזוק הילדים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל הוא אחד היעדים המרכזיים של פעילי קרן היסוד בקהילות היהודיות בעולם. תוכנית "מתחשבים" מחברת משפחות לקדמה הטכנולוגית, ומצמצמת פערים דיגיטליים, שאסור שיהיו במדינת ישראל היום. אני מודה לנשיא ולצוותו על ההזדמנות לחבר למשימה הלאומית הזו את אחינו בעולם".