"מגיפת הקורונה הראתה לנו כי לא קיים דיאלוג מספק לגבי תפקידה של הטכנולוגיה בעיצוב מדיניות ציבורית. הניתוק בדיאלוג בעייתי, וממשיך להניע חשדנות וחוסר אמון מצד הציבור", אומר ל"מעריב", ארן אראל, מנהל הפעילות של חברת F5 בישראל, יוון וקפריסין, "ככל שאנחנו מתקדמים, יותר ממשלות צריכות להתמודד עם החששות הללו ולשים אותם בראש סדר העדיפות, תוך כדי שהן מכירות בכך שמגיפת הקורונה מייצרת נסיבות יוצאות דופן ויש להתייחס אליהן ככאלה".

חברת F5 עוסקת באבטחת יישומים והעברתם בסביבות רב־ענניות, המאפשרת ללקוחות, הכוללים ארגונים גדולים, מוסדות פיננסיים, ספקי שירותים וממשלות – לספק חוויות דיגיטליות בטוחות.

ראש החטיבה הגלובלית לבינה מלאכותית ולמידה עמוקה בחברה שומן גהוסמג'ומדר מסביר את הדילמה מאחורי בקשת הממשלות להשתמש בטכנולוגיית מעקב ומיקום כדי להבטיח את בריאות הציבור: "מצד אחד נמצא המחנה שמעדיף פתרונות ריכוזיים, שבהם הנתונים ניתנים לשיתוף עם שרתי הממשלה. מצד שני המחנה שדוגל בחלופות מבוזרות, שבהן הנתונים נשארים מקומית בטלפונים. הפער בין המחנות מסבך את התוכניות ליצור סטנדרט אחיד של מעקב".

שומן גהוסמג'ומדר (צילום: יחצ)
שומן גהוסמג'ומדר (צילום: יחצ)

אראל מדגיש כי גוגל ואפל הציעו לאחרונה אפשרות ביניים המבקשת לבנות יכולות חדשות במערכות ההפעלה שלהם במובייל, המאפשרות מעקב בסמיכות למיקום המשתמש עם מידה מסוימת של אנונימיות. אוהדי גישת הביניים מאמינים שהיא מציעה את האיזון הנכון בין מעקב אחר תנועת המשתמש לבין זיהוי הסיכון להדבקה, מבלי ליצור מאגר של נתונים אישיים. "גם בישראל, אפליקציית המגן העלתה לדיון ציבורי את סוגיית הפרטיות. אזרחים רבים הרגישו שהיא עלולה לפגוע בפרטיותם", הוא מוסיף, "הניסיון הזה מלמד אותנו שממשלות צריכות להרוויח את אמון הציבור ללא הרף בכל הנוגע לטיפול במידע שלו, עם פרמטרים ברורים ושקופים".

גהוסמג'ומדר מדגיש כי המעבר לעבודה מהבית, בשל הקורונה, מגביר את האיום לתקיפות סייבר: "עבודה מרחוק מאיצה את מגמת הדיגיטציה, והסתמכות מוגברת על אפליקציות אונליין גורמת לכך שהפשיעה ברשת הופכת רווחית יותר. למעשה, כיום פשיעת סייבר הפכה לסוג הפשע הנפוץ ביותר". הוא מוסיף כי שינוי לגישת חשיבה 'דמוית מטריקס', המשלבת את הפיזיקה של העולם הווירטואלי, תוך כדי שבירת חוקי העולם הפיזי, יכולה לעזור לנו להתמודד עם הסיכונים. "בעולם הפיזי לא ניתן לנסות לשדוד כל בית בעיר באותו יום. בעולם הווירטואלי, לא רק שזה אפשרי, אלא מנסים לשדוד כל 'בית' בכל הארץ", הוא מסביר.