"כמות הנשים היום בהייטק עומדת על ממוצע של 26%", אומרת מייסדת עמותת אליסקוד נסטיה אוצקובסקי. "כשהמחשבים והקונסולות הגיעו לבתים, הם יוצרו ושווקו עבור בנים ולא בנות, אז בעצם גדל דור שלם שכשהגיע להחלטה שהוא רוצה ללמוד מדעי המחשב - הבנים ידעו הרבה יותר טוב מהבנות למה הם נכנסים".

העמותה פתחה בפרויקט מיוחד, בשיתוף HIT מכון טכנולוגי חולון, להכשרת מתכנתות העתיד כבר בבית הספר היסודי. "בגילאי חטיבה, בנות נוטות שלא ללמוד מחשבים, לא רק מפני שהן יודעות על הנושא פחות - זו גם תקופה של גיל התבגרות, ומכיוון שהרוב הם בנים, הן חוששות כיצד הדבר ישפיע על מעמדן החברתי", מדגישה אוצקובסקי.

"לכן אנחנו עובדים עם בנות בגיל יסודי כדי ללמד אותן שיכירו יותר ושיתנסו בטכנולוגיה על מנת שכאשר הן יגיעו לחטיבה, יהיה להן מספיק ביטחון וידע לבצע את ההחלטה ללמוד מדעי המחשב". התוכנית מתחילה עבור תלמידות בכיתה ד', כאשר בשנה ראשונה הן לומדות שפת תכנות גרפית שנקראת Scratch ובשנה ב' (כלומר כיתה ה') כבר מתחילות ללמוד פייתון ו-HTML.

מלבד תכנות, הבנות נחשפות ליישומים בעולם האמיתי – כיצד מפתחים מוצר, עבודה בצוות, יזמות ומנהיגות. "כל צוות ההוראה שלנו מורכב ממתנדבים", היא מוסיפה, "אנחנו נעזרים במהנדסים, מתכנתים, מנהלי מוצר וסטודנטים. אנחנו מקיימים את המיזם ביחד עם HIT מכון טכנולוגי חולון. סטודנטיות למדעי המחשב מ-HIT מלמדות ומעבירות קורסים לבנות לצד סטודנטיות לניהול טכנולוגיה שגם הן מ-HIT ,שעוזרות לצוותי ההוראה ללמד.

בהמשך, כאשר הן מגיעות לחטיבה, הן מתחילות לעבוד בהתלמדויות בחברות סטארט†אפ. צוות ההוראה שלנו ברובו מורכב מנשים. זאת על מנת לייצר עבור הבנות מעטפת שתוכיח עבורן שאכן יש בנות שעוסקות בטכנולוגיה. מנגד, כאשר הן מגיעות להתלמדויות בסטארטאפים, הן פוגשות בעיקר גברים. המטרה שלנו היא שהן יגיעו לא כבנות - אלא כנשות מקצוע".

עו"ד אורנה קופלוביץ, המובילה את התוכנית מטעם HIT מכון טכנולוגי חולון, הוסיפה: "אני גאה בשיתוף הפעולה שיצרנו עם עמותת אליסקוד. אליסקוד שוברת את החומות המגדריות במקצועות טכנולוגיים, ומייצרת שינוי ארוך טווח עבור בנות החל מבית הספר היסודי. HIT ימשיך להיות בית אקדמי לאליסקוד, מתוך שאיפה לתרום מהידע והמקצועיות שלו כמוסד אקדמי טכנולוגי לחברה כולה.