רשות החדשנות, בשיתוף משרד התחבורה ומנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, הודיעו כי נבחרו החברות שיבצעו בחודש הבא הדגמה לפעילות ראשונה מסוגה בעולם, שבה יטוסו כ־20 רחפנים של חמש חברות שונות באותו מרחב אווירי־עירוני מנוהל.

הקול הקורא שפורסם הזמין חברות טכנולוגיה ישראליות בתחום להגיש בקשות למענק בתוכניות פיילוטים לניסוי והדגמה במרחב אווירי מנוהל. ועדת המחקר של רשות החדשנות בחרה בחברות והסטארט־אפים לאחר בדיקות מעמיקות של ההצעות על ידי צוותים המורכבים מבודקים מומחים מטעם רשות החדשנות ונציגי משרד התחבורה. החברות הזוכות קיבלו אישור לביצוע הפיילוטים ומענקים של כ־6 מיליון שקל, בגובה של עד 50% מעלות הפרויקט.

המטרה היא לשפר את המצב התחבורתי בארץ ולפתח את האקוסיסטם בתחום זה. הוא גובש תחת פעילות המיזם נעמה (ניידות עירונית במרחב האווירי), המשותף לרשות החדשנות, משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית (הרגולטור בתחום), חברת נתיבי איילון ומנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.

לצורך ביצוע הפיילוט ובמשך שנתיים מיום אישור הוועדה יתקיימו שמונה מפגשים, שבהם יבוצעו טיסות של רחפנים של חברות שונות יחדיו במרחב אורבני יחיד וידגימו פעילות משותפת. ההדגמה הראשונה כאמור תיערך בחודש מרץ בחדרה. חברת נתיבי איילון תהווה "אתר הרצה" לביצוע ההדגמות, ותעמיד לרשות החברות שטח ב"מרכז השליטה והבקרה המטרופוליני". בין החברות שייקחו חלק: היילנדר תעופה בע"מ, קאנדו, יורמישן, אירווייז דרונז בע"מ, הרטק טכנולוגיות בע"מ, אף.טי פתרונות אוויריים בע"מ וסימפלקס אינטראקטיב בע"מ.

מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון: "הפעלת רחפנים במרחב אווירי אורבני ומנוהל היא אחד האתגרים המשמעותיים לקראת רגולציה ושילוב של רחפנים אוטונומיים במרחב האווירי של מדינת ישראל כולה. יישום תוכנית ההרצה והפיילוטים בתחום, תוך הדגמה והפעלה של מגוון רחפנים על ידי מגוון מפעילים שונים באותו מרחב אווירי, מהווה יריית פתיחה לקראת עידן חדש בתחבורה החכמה בישראל".

מנכ״ל משרד התחבורה עופר מלכה הוסיף: ״רחפנים יהפכו בשנים הקרובות לחלק משגרת חיינו, ומגוון השימושים בהם ילך ויתרחב. כמי שאמונים על התחבורה במרחב האווירי, תפקידנו הוא לקדם טכנולוגיות מתקדמות שיתרמו לכלכלה ולאיכות החיים של כולנו".

מנכ"ל נתיבי איילון איתמר בן מאיר: ״המיזם נעמה הוא הזדמנות גדולה לשילוב מיזמי הייטק בקידום ופיתוח תחום השימוש ברחפנים לצמצום גודש בדרכים ולעידוד צמיחה״.