"מרביתנו חווים בתקופת הקורונה את בעיית מהירות הגלישה באינטרנט", אומר מנכ"ל חברת סיקלו (SIKLU) רונן בן חמו, ומוסיף כי הבעיות העיקריות הן קצב פריסת הסיבים והיעדר מודל עסקי בר־קיימא ליישובים קטנים ולמבנים עם פחות מ־12 בתי אב. חברת סיקלו מפתחת ומייצאת לכל העולם פתרונות אלחוטיים בטכנולוגיית גלים מילימטריים בתדרים של 60־80 ג'יגה הרץ, ברוחבי פס עצומים של מאות ואלפי מגה בייט לשנייה. כבר שנים שטכנולוגיה זו מספקת מענה למצוקת הפס הרחב בעשרות מדינות ברחבי העולם, והרגולציה החדשה ממשרד התקשורת מאפשרת יישום כזה גם בישראל.

"בשכונות שבהן אין סיבים עד הבית, התשתית פשוט לא בנויה לאפשר שירותי סטרימינג, עבודה ולימודים מהבית", מסביר בן חמו. "לפני הקורונה הרגשנו את זה פחות, מכיוון שנהגנו פשוט ללכת לעבודה, הכל השתנה כאשר במקביל לגידול בתפוצת שירותי הטלוויזיה האינטרנטית, עברנו לעבוד וללמוד מהבית". בן חמו מספר שבמדינות כמו ארה"ב שוק התשתיות פתוח לתחרות בצורה מלאה, וחברות שמניחות תשתית אף מקבלות תמריצים כספיים. בישראל, בעקבות עבודה אינטנסיבית של משרד התקשורת, הוסרו לאחרונה שני חסמים רגולטורים: הקצאת תדרים ומתן היתר לחברות קטנות להתחרות בעיקר באזורים שבהם החברות הגדולות לא מצאו עדיין מודל עסקי להבאת פס רחב.

סיבים אלחוטיים מבית סיקלו (צילום: באדיבות החברה)
סיבים אלחוטיים מבית סיקלו (צילום: באדיבות החברה)


המשרד הוביל הפחתה בעלויות התדרים ובעיקר בגובה אגרות שנתיות וערבויות להקמת חברות תשתית קטנות. החל מאוקטובר 2020 המשרד החל לקבל בקשות כאלו, עדיין תהליך קבלת הרישיון הוא כשלושה חודשים ויותר, ועל בסיס ניסיוננו בעולם צפויות להיכנס לשוק כ־20 עד 40 שחקנים חדשים שלא יצטרכו לעמוד בדרישות הדרקוניות הקודמות. אולם קיים כאן הימור עסקי: הרישיון החדש מוגבל ל־8,000 בתי אב ויסתיים באוקטובר 2023. המשרד מוביל חקיקה שתקבע את הרישיונות הללו. החשש של יזמים רבים המעוניינים לקבל את הרישיון הוא שהחקיקה לא תסתיים בזמן.

בן חמו מסביר כי "הפתרון של חברת סיקלו מאפשר להשלים את פריסת הסיב האופטי בצורה אלחוטית כדי להביא את האינטרנט המהיר לבתים עצמם", הוא מדגיש, "יש לנו היצע רחב של פתרונות: מ־POINT TO POINT, שמותקנים לדוגמא בבניינים רבי־קומות בסן פרנסיסקו, לונדון וכו' ועד שימוש בטכנולוגיית MESH, שמאפשרת לחבר צמודי קרקע ומבנים עם מעט יחידות דיור". לחברה שיתופי פעולה נרחבים עם חברות גדולות עולמיות, אחת מהן היא פייסבוק העולמית, שמבקשת להביא את האינטרנט המהיר והרשתות החברתיות לאזורים מנותקים ומרוחקים בעולם כמו אפריקה. בישראל החברה עובדת עם רשויות מקומיות, שזקוקות לתקשורת מהירה עבור יישומי עיר חכמה.

"עיר שיש בה 50 מבני עירייה משלמת על קו נפרד לכל בניין – הפתרון שלנו מאפשר תשלום על קו אופטי מרכזי שמחובר ברשת אלחוטית עצמאית לכל המבנים – העלויות החודשיות יורדות ומתקבל ניצול גבוה יותר של מהירויות הורדה והעלאה". "היבט שני זה אבטחה בעיר חכמה", הוא מוסיף, "עיריות רוצות להתקין מצלמות מתקדמות באיכות גבוהה, אבל לחבר כל מצלמה לסיב אופטי זה יקר ולא פרקטי, וגם שימוש ב־WIFI בעייתי בגלל קצב העברה ובעיות אבטחה. הפתרונות שאנו מציעים כוללים גם עמודי תאורה חכמים, שבהם המוצר מוטמע בתוך העמוד ומאפשר גם נראות יפה וגם חיבור קל, נוח ומהיר".