פיתוח כחול לבן: פייסבוק חשפה היום (רביעי) את גרסה חדשה ו"קלה" לאינסטגרם בשם "אינסטגרם לייט". מדובר בגרסה קלה בהרבה מהגרסה המוכרת של האפליקציה, המיועדת למכשירי אנדרואיד (שוקלת שני מגהבייט בלבד, לעומת כ-30 לגרסה המלאה), שפותחה בישראל. העבודה על האפליקציה החלה בימי הקורונה, כאשר מישל לורי, מנהלת מוצר במרכז המחקר והפיתוח של החברה, עברה לעבוד מהבית - והתמודדה עם אתגרים רבים, בהם אינטרנט חלש ולא יציב בקיבוץ בו היא מתגוררת. 

לצד שאר האתגרים שכרוכים בעבודה מרחוק, העבודה על גרסת הלייט הושפעה בצורה משמעותית ממשבר הקורונה, שכן חוקרי השווקים וצוותי הפיתוח לא יכלו להגיע לשווקי היעד, כמו הודו או ברזיל, כדי לבדוק את המוצר. הם נדרשו להיות יצירתיים והחליטו לבחון את האפליקציה בישראל, כאשר כל חבר צוות קיבל מכשיר ישן עם גרסת הלייט מותקנת עליו, כדי להבין את אופן הפעילות שלה. כמו כן, הם השתמשו באמולטורים, שדימו חיבור איטי לרשת (למעט מישל שגם ככה סבלה מבעיה זו בזמן השהות בקיבוץ).

כאמור, למרות שהיא שוקלת מעט, ו"קלה" (כפי ששמה מבטיח), האפליקציה שומרת על האלמנטים המרכזיים שחשובים למשתמשי אינסטגרם - בדומה לפייסבוק לייט, מוצר שפותח גם הוא במשרדי החברה בתל אביב. הדר התאפשר כאשר המפתחים פירקו חלק גדול מקוד האפליקציה המותקן בטלפון והעבירו אותו לענן.

"אנשים רוצים להתחבר ולקבל השראה מהסובבים אותם - לא משנה איפה הם נמצאים, וקשה לעשות זאת עם טלפון נייד מיושן, חיבור רעוע ואחסון מוגבל", הסבירה לורי.

אינסטגרם לייט (צילום: אינסטגרם)
אינסטגרם לייט (צילום: אינסטגרם)

צח הדר, דירקטור ניהול מוצר של ממשקי לייט וממובילי מרכז המו"פ של פייסבוק בתל אביב, הוסיף כי "הצוותים שלנו בונים את גרסאות הלייט של האפליקציות שלנו עבור אנשים עם חיבור ירוד לרשת או חבילות נתונים מוגבלות – כי הנחת היסוד שלנו היא לא להשאיר אף אחד מאחור". הוא הדגיש כי "רצינו שחוויית השימוש באינסטגרם תישאר מהירה, איכותית ואמינה, ללא כל קשר למכשיר או לרשת שבה הם משתמשים".

גל צלרמאיר, מנהל הפיתוח של אינסטגרם לייט בתל אביב ציין עוד כי "הצוות שלנו ניהל מחקר וירטואלי יעיל, שנועד להבין מה המשתמשים באמת צריכים". 

במהלך העבודה, הצוות התמקד בפיצ'רים שמשמשים אנשים שנמצאים במקומות מבודדים ומרוחקים, כמו וידאו והודעות. הצוות אמנם רצה לשמור על העיצוב החדשני של האינסטגרם, אבל נדרש להיות קשוב לאופן שבו האפליקציה פועלת כשהחיבור ירוד ואיטי יותר. "התגובתיות המהירה מאוד חשובה לכל מי שמתמודד עם בעיות רשת מתמשכות," תיארה לורי, "אם צריך לחכות שהאפליקציה תיטען, לא תמיד ברור אם משהו השתבש או שהאפליקציה פשוט לא עובדת".

בנוסף, כדי לשמור על הביצועים על גבי הפלטפורמה, הצוות נדרש לוותר על אלמנטים עיצוביים עשירים בנתונים, כמו פילטרים של AR. למרות זאת, הם שמרו על תכונות שמאפשרות יצירתיות תוך שימוש בפחות נתונים, כמו קבצי GIF ומדבקות. אפילו האייקונים הותאמו למשתמשים חדשים בעולם הדיגיטלי – כך למשל, הצוות הבין שסמל של פח האשפה לא יהיה מספיק ברור, ושינו אותו ל-X כדי לחדד שהוא משמש למחיקה. 

המוצר החדש נבחן בקרב קבוצת משתמשים מצומצמת, ומיד עלו צרכים חדשים שחייבים להיכלל בגרסה הקלה החדשה. כך למשל, הגולשים הביעו צורך ב-"dark mode" – מצב כהה שיחליף את הרקע הבהיר של הפלטפורמה. "לאנשים שגרים באזורים משותפים וצפופים חשוב לגלוש באופן פרטי יותר ולא להטריד את הסובבים אותם," הסבירה. עם השקת האפליקציה, הצוותים התחילו לקבל פידבקים חיוביים מרחבי העולם.

אינסטגרם לייט (צילום: אינסטגרם)
אינסטגרם לייט (צילום: אינסטגרם)

כאמור, החל מהיום, אנשים ביותר מ-170 מדינות ברחבי העולם, כולל בישראל, יוכלו להוריד את אינסטגרם לייט ב-Google Play Store, וליהנות חוויית גלישה איכותית באינסטגרם, בכל מכשיר ובכל תנאי רשת. האפליקציה תושק ברחבי העולם בקרוב.