ד"ר סופיה אמדור, מהפקולטה להנדסת תעשייה וניהול טכנולוגיה במכון הטכנולוגי חולון, מציעה פתרון חדשני שעשוי לייעל את פעילות המשטרה - אלגוריתם חכם להקצאת משימות, שמשגר את הצוות הנכון לאירוע הנכון, באופן מהיר ויעיל יותר מהביצועים המקובלים היום.

האלגוריתם, שפותח בידי ד”ר אמדור בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת בן־גוריון בנגב ומשטרת באר שבע, בוחר בניידת המתאימה לכל מקרה חירום על פי כמה פרמטרים: מיקום הניידת (המרחק ממקום האירוע), מידת הדחיפות והיכולת האישית והמקצועית של השוטרים עצמם.

כאמור, האלגוריתם החדשני נבנה עבור המשטרה, אך ד”ר אמדור מדגישה כי אפשר בקלות להסב אותו לשימושים ולשירותים אחרים כמו כבאיות, אמבולנסים, או כל משימה אחרת הדורשת הקצאת משימות יעילה ואפקטיבית.

"נכון להיום נשענת פעילותה של משטרת ישראל על חמ"לים עירוניים, שבהם יושבים שוטרים בשר ודם, שמקבלים קריאות ומקצים את המשימות לניידות בשטח", מסבירה ד”ר אמדור. "שיטה זו יעילה למדי כל עוד מספר המשימות אינו גדול. אך כשקצב האירועים גובר, והקריאות מציפות את המוקד, אנחנו נתקלים במגבלות המוח האנושי: הוא פשוט אינו מסוגל לעבד ולתעדף נתונים רבים כל כך באופן אפקטיבי.

המורכבות יוצרת בלבול, אשר באופן כמעט בלתי נמנע מוביל לתקלות, לטעויות, לטיפול לקוי, ובמקרים מסומים – גם לטרגדיות שאפשר וצריך היה למנוע".

ניידת משטרה, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות המשטרה)
ניידת משטרה, אילוסטרציה (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: דוברות המשטרה)

הפתרון של ד"ר אמדור ועמיתיה מבוסס על מודל כלכלי בשם המנגנון לניקוי שוק של פישר. "זהו מנגנון של קונים ומוכרים," אומרת ד”ר אמדור. "כל אחד מהמוכרים מוכר מוצר בודד, ולכל קונה יש סכום כסף זהה ותעדוף אישי בנוגע למוצרים בשוק. המנגנון יודע לחלק את כל המוצרים לכל הקונים, כך שלאיש מהם לא נותר כסף, וכולם מרוצים. איש אינו מקנא בחברו וחלוקת המוצרים היא אופטימלית בדיוק על פי העדפות הקונים".

בעזרת נתוני אמת ממשטרת באר שבע בנו החוקרים סימולציה של העיר והניידות המפטרלות בה, עם קריאות שמגיעות בהפרשי זמן משתנים.
האלגוריתם שלנו פעל טוב יותר בכל הפרמטרים", קובעת ד"ר אמדור. "הוא הביא בחשבון מגבלות של זמן ומרחב וסיפק מענה מהיר יותר, זמן הגעה קצר יותר, ותגובה טובה יותר לקריאות דחופות. מספר הקריאות שלא קיבלו מענה היה קטן בהרבה, וכך גם מספר הניידות שנאלצו לנטוש זירה כדי להיענות לקריאה אחרת".

פרופ' אדוארד יעקבוב, נשיא HIT - המכון הטכנולוגי חולון: "האלגוריתם שפיתחה ד"ר אמדור מצטרף לשורת פיתוחים חדשניים ופורצי דרך שפותחו אצלנו במכון. חוקרי המכון מאמינים ופועלים לעשות שימוש בטכנולוגיה למיטוב תחומי חיים שונים, ואנו מנחילים ידע וצורת חשיבה זו לתלמידינו".