משטרת ישראל יחד עם איגוד האינטרנט הישראלי פרסמו הערב (שלישי) את האפשרות לפנייה מקוונת על אודות חשש לדליפת מידע אישי לרשת. זאת, לאור הפרסומים בכלי התקשורת אודות דיווחים בדבר פריצה ודלף מאגרי מידע שזלגו לרשת, המכילים פרטים אישיים על אזרחים.

בהודעה המשותפת מטעם הצדדים נמסר: "פריצות ודלף של מאגרי מידע, עלול לשמש קרקע פורייה לגורמים פלילים בביצוע עבירות ברשת או בשיחות טלפון".

ההודעה מגיעה ברקע הדיווח ב"ביזנס אינסיידר", לפיו, פרטיהם האישיים של למעלה מ-500 מיליון משתמשי פייסבוק מ-106 מדינות, בהם כ-3.9 מיליון ישראלים, דלפו ופורסמו ברשת. על פי הדיווח, מדובר בפרטים רבים ובהם שמות המשתמש, השם המלא, מספר הטלפון הנייד, כתובת המייל, תאריך הלידה, מיקום גאוגרפי ופרטים נוספים. פייסבוק הודיעה בתגובה לכך כי "מדובר בנתונים ישנים עליהם דווח עוד בשנת 2019. מצאנו ותיקנו את הבעיות הללו עוד באוגוסט באותה השנה".

בשבוע שעבר, גם בחברת החשמל נרשמה תקרית דומה, כאשר ניסיון הונאה של מתחזה לנציג חברת החשמל הופץ ברשת וגרם להודעת הבהרה מטעם החברה במהלך השבת. אך כאמור, מדובר בתרמית ידועה שהחברה ולקוחותיה נתקלים בה מעת לעת. המייל החשוד שהגיע אל הלקוחות הוצג כאילו נשלח מטעם "איתור תקלות חשבון חשמל" ונושא את הכותרת: "הודעת השעיית חשבון: נראה שחלק מהמידע בחשבונך חסר או שגוי".

בתוך כך, אלו הן ההמלצות לציבור:

  •  אם גורם ממשלתי, בנק או נותן שירותים כזה או אחר יוצר עימכם קשר על מנת לאמת פרטים, אל תמהרו לתת לו אותם! נתקו את השיחה וצרו קשר בעצמכם עם המוקד הטלפוני של אותו הגורם.
  • סגלו לעצמכם התנהגות זהירה ברשת: נקטו במשנה זהירות כאשר אתם פותחים קישורים או קבצים, גם מגורמים שאתם מכירים או בוטחים בהם.
  • כאשר אתם מקבלים הודעת SMS חשודה או הודעה חריגה בדואר האלקטרוני, בחנו היטב מי שלח אותן ואת תוכן ההודעה. דעו כי עבריינים יכולים להתחזות גם לחברים, עמיתים לעבודה או אנשי קשר אחרים באמצעות השתלטות על חשבונות מקוונים, חדירה לתיבות דוא"ל ועוד.
  • הקפידו שלא למלא פרטים אישיים או פיננסיים באתרים לא מוכרים או בפרסומות קופצות.