אחד השלבים המוכרים במהלך מסע שופינג הוא הרגע המשמח שבו אנחנו מגיעים לקופה, שולפים את כרטיס האשראי ומגישים אותו למוכר. משבר הקורונה גרם לנו לוותר על הפעולה, שכן התחלנו להעביר בעצמנו את הכרטיס, ובמקומות רבים גם להצמידו למסוף האשראי בקופה - במקום לגהץ.

בחודשים האחרונים השוק הישראלי עובר מהפכה משמעותית בעולם התשלומים, שצפויה בעתיד להפוך את כרטיסי הפלסטיק למיותרים.  השימוש בארנקים הסלולריים הפך נפוץ מאוד בשנים האחרונות ברחבי העולם, והקורונה אף חיזקה את המגמה.

במקביל לארנקים המנהלים את התשלומים השוטפים שלנו, ישנם גם כאלו המנהלים גם סוגים אחרים של נכסים פיננסיים - החל מצבירה של נקודות נאמנות, הטבות, קופונים, ואפילו מטבעות קריפטו. האתגר היום הוא לאפשר לאנשים לשלם עם הארנק הסלולרי שלהם במכולת, בסופרמרקט או במסעדה, גם אם הם לא מחזיקים במסוף תומך. הסטארט-אפ פינטק ישראלי בשם Sensepass, שהוקם ב־2017, מספק פתרון לבעיה.

המנכ"ל מוטי ארקוסצ'ין, הסמנכ"ל חן כהן וסמנכ"ל הטכנולוגיות ניר אלפרוביץ' סיפרו על הדרך שבאמצעותה החיבור המדובר מתאפשר. "הקמנו רשת תשלומים דיגיטלית שמחברת בין ארנקים סלולריים ואמצעי תשלום דיגיטליים לקופה בבית העסק. פיתחנו קופסה חכמה ניידת ואלחוטית, אשר אותה אנחנו מייצרים, והטכנולוגיה שלה מוגנת באמצעות פטנטים", סיפר ארקוסצ'ין. "הקופסה ממוקמת בבית העסק, לצד מסוף האשראי הרגיל, כך שללקוח יש גישה מיידית אליה בעת התשלום".

אלפרוביץ' הדגיש כי : "כל מה שהלקוח צריך לעשות על מנת להשתמש בפתרון שלנו ולבצע את התשלום מהארנק הסלולרי הקיים שלו, הוא לגעת עם הסמארטפון בקופסה."מאותו רגע קופץ לו חלון בסמארטפון המציע לו לבצע את התשלום באחת מהאפליקציות שבהן הוא משתמש, לרבות ארנקים סלולריים, כרטיס ארוחות ממומן של מקום העבודה וכמובן גם כרטיס אשראי רגיל", הסביר.

כהן ציין כי "לצורך הפיתוח של הטכנולוגיה שלנו, השתמשנו בשירותים של חברת אמזון ווב סרוויס (AWS), למשל Amazon CloudWatch, המאפשר לנטר ולקבל תובנות ממידע העובר באפליקציות, כך שניתן להגיב לשינויים המתבצעים במערכת ולבצע אופטימיזציה למשאבים.

האם המוצר שלכם נותן פתרון לתשלום מרחוק, למשל, בהזמנה טלפונית?
ארקוסצ'ין: "הפתרון שלנו מתאים גם לנושא של הזמנות האונליין או בטלפון. במקום לחשוף את פרטי כרטיס האשראי בטלפון, המוכר שולח לסמארטפון של הלקוח הודעה הכוללת לינק שמקפיץ את אותו לחלון תשלומים הקיים בעת התשלום בחנות הפיזית. אנחנו פרוסים היום בכמה מאות עסקים ואני מאמין שבקרוב נגיע לפריסה של אלפי עסקים".

לאן  עוד התחום הזה יתפתח בעולם?
אלפרוביץ': "אנחנו מאמינים שהפיתוח שלנו הולך להוות את התשתית לרשת העתידית של התשלומים בעולם. הרשת שלנו תפתח לצרכנים מגוון רחב מאוד של תשלומים חדשים. למשל, אנחנו מאמינים שבשנים הקרובות אנחנו נתחיל לראות יותר  שימושים במטבעות קריפטוגרפים. רואים לאחרונה הרבה פעילות סביב זה בארה"ב".