ענף הנדל"ן הוא כנראה התחום המשפיע ביותר על חיינו, בייחוד על רקע מחירי הדיור  המאמירים, מגמה שכבר נמשכת זמן רב מדי. קשה לשים את האצבע על סיבה אחת למצב, וברור שחלק מהסיבות הן מסורתיות וביורוקרטיות. עם זאת, גם למשך זמן הבנייה יש משמעות רבה, ובנקודה הזאת בדיוק הגיע הזמן שהסטארט־אפ ניישן תגיע גם לאתרי הבנייה. זה יכול להיות כדי לקדם במהירות את התהליך, כדי לשמור טוב יותר על בטיחות העובדים, כדי להביא לחיסכון בתשומות - ואפילו כדי להטמיע שיטות בנייה ידידותיות לסביבה. חפרנו עד ליסודות והבאנו כמה חידושים בולטים בתחום, שיכולים להשפיע על השלב בין קבלת אישור הבנייה הנכסף לרגע שבו נמסר המפתח לדיירים החדשים.

מסין ועד הולנד

"הממשלה הנכנסת ניצבת בפני אתגרים לאומיים משמעותיים, ובהם גם ההתמודדות עם מחירי הדיור, בד בבד עם ביקושים עולים וגוברים שאינם מקבלים מענה", אומר מנכ"ל חברת איטונג אורי לופט. "כבר שנים שהמדינה מציבה יעדים שנתיים שאפתניים לבניית יחידות דיור, והם אינם מושגים מסיבות מגוונות: מחסור בשיווק קרקעות, הליכי תכנון ארוכים ועלייה במדד תשומות הבנייה.

"קיימות תוכניות רבות שמנסות למצוא פתרונות לשלל הסיבות הרשומות מעלה, אך הן אינן מתייחסות לחלק ניכר בבעיה והוא שיטת הבנייה השמרנית הנהוגה כיום בישראל", הוא מסביר. "מדובר בשיטה מסורתית, מיושנת, מסורבלת ואטית, הנמשכת זמן רב מאוד בהשוואה לבנייה בעולם. אחת הדוגמאות הממחישות עד כמה היא לא יעילה היא הצורך ביישור הקירות לאחר בנייתם - פעולה המייקרת את עלויות הבנייה ומצריכה זמן עבודה נוסף. 'המסורתיות' בשיטת הבנייה בישראל מובילה לפריון נמוך בענף הבנייה יחסית לענפי כלכלה אחרים במשק ונמוך מאוד בהשוואה לפריון בענף הבנייה במדינות אירופה וארה"ב".

לופט נותן כדוגמה סרטון של חברת בנייה סינית, שהתפרסם לפני כשבוע, המציג בניית בניין בן 28 קומות בעשרה ימים. "זוהי כמובן תצוגת תכלית מרשימה בתחום ועוד חזון למועד, אך ישנן שיטות מתקדמות לא פחות הניתנות ליישום בצורה פשוטה יחסית בבנייה פרטית או רוויה. בהולנד למשל ישנם מוצרי בנייה המאפשרים שיטת בנייה מהירה, ירוקה ומדויקת, המתאימה לצורכי השוק המשתנים. שיטת הבנייה הזו חוסכת זמן רב וכוח אדם ומתבססת על בלוק המיוצר בטכנולוגיה מהמתקדמות בעולם.

מובן שיש צורך להתאים את המוצר לשוק המקומי ולהקים מפעלים ומתקנים מתאימים. אך אם הרגולטור יפעל לקידום הנושא מול החברות היצרניות ומול מכוני התקינה וייתן תמריץ משמעותי לחברות הבנייה ולאנשי המקצוע בענף כדי שיאמצו את השיטות המדוברות, יש סיכוי שזה אפילו יצליח".

הבנייה המתקדמת בארץ תופסת תאוצה נכון להיום בעיקר תחת הכותרת של בנייה קלה. בבנייה זו, הנפוצה מאוד באירופה ובארה"ב, רכיבי המבנה מיוצרים במפעל ומובאים לאתר הבנייה בשלמותם, ושם רק מחברים בין הרכיבים השונים. "אחד הפתרונות שאנחנו מציגים היום לשוק הוא לוחות 'בטרום'. אלו לוחות העשויים מבלוק איטונג שמתחברים לשלד הפלדה של המבנה ויוצרים קיר עמיד, יציב, עם ערכים תרמיים גבוהים, עמידות לאש וחוזק תלייה למשקלים כבדים", הוא מדגיש. "כיום משתמשים בלוחות בטרום בבנייה הפרטית כפתרון למרכזים לוגיסטיים, תחנות

רכבת, פירי דיחוס ומבנים ציבוריים.

"אנחנו פותחים בקרוב קורס לבנייה מתקדמת, מהירה וירוקה, המיועד למפקחי בנייה שרוצים להכיר את התחום לעומק. בקורס תילמד שיטת בנייה חדשנית, שמאפשרת תכנון, ביצוע והקמה מודולרית מהירה של מבנים בשלד פלדה דק דופן בחיפוי לוחות בטרום הנקראים 'איטונג־טק'. שיטה זו מאפשרת קצב בנייה מהיר יותר ומבנה בעל ערכים תרמיים וירוקים גבוהים באופן ניכר מאלו הקיימים בבנייה מסורתית".

סיוע רובוטי

על רקע המחסור בעבודה ובמיומנויות, חברת ABB מובילה את האוטומציה בענף הבנייה עם פתרונות רובוטיים חדשים שיעזרו להתמודד עם אתגרים כמו הורדת מחירי הדיור, נדל"ן ידידותי יותר לסביבה וצמצום תאונות הבנייה. "השימוש ברובוטים בתעשייה המסורתית, ובתחום הבנייה בפרט, הוא פריצת דרך של חדשנות. שילוב של טכנולוגיה מתקדמת בתעשיות מסורתיות מעלה את הבטיחות, היעילות, והמהירות שבקידום פרויקטים של בנייה, מה שבפועל יעזור להקטין את עלויות הבנייה ולאפשר לזוגות צעירים ולאנשים מעוטי יכולת להשיג דיור בר־קיימא", אומר רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל. "חשוב שהמדינה תהיה מעורבת בקידום הכניסה של אותן טכנולוגיות חדשניות, משום שכיום חסם הכניסה הגדול ביותר הוא השמרנות של התעשיות המסורתיות, שנשענות בעיקר על עבודות כפיים.

"כיום מעט חברות בנייה משתמשות באוטומציה. בניגוד לבניית מכוניות או הרכבת אלקטרוניקה, הטכניקות שמשתמשים בהן בתחום הבנייה לא השתנו במשך דורות, ולכן אנו מפתחים פתרונות חדשים כדי להתמודד עם אתגרי התעשייה. השיח כיום סביב בריאות, בטיחות וקיימות הוא זרז להשקעה ברובוטיקה. תעשיית הבנייה זקוקה לרובוטים כדי לעמוד באתגרים של עיור ושינויי אקלים", מסביר אהרון.

בסקר עולמי שערכה החברה בקרב מנכ"לים ומקבלי החלטות בעסקים גדולים וקטנים בתחום הבנייה באירופה, בארה"ב ובסין, נמצא כי 91% סברו שענף הבנייה עומד בפני משבר גיוס עובדים בעשור הקרוב. 81% מעסקי הבנייה אמרו כי ישלבו או ירחיבו את השימוש ברובוטיקה ובאוטומציה בעשור הקרוב. עוד עולה מהסקר כי כמעט מחצית מבין העונים השיבו כי הם מתקשים כיום לגייס עובדים למשרות בנייה. יש לציין כי לפי דוח הבנייה העולמי, התחזיות צופות כי עד 2030 יעלה השווי הכולל של ענף הבנייה העולמי ב־85% ל־15.5 טריליון דולר ברחבי העולם.

מחיסכון ועד לבטיחות

כשחושבים על ענף הבנייה נוטים לדמיין כלים כבדים ופועלים בשטח, אבל כמו כל תעשייה ותיקה, גם אתרי הבנייה משתלבים בנוף הווירטואלי, ועולם התוכנה נכנס יותר ויותר לניהול הפרויקט. "אנו מפתחים שירותי ענן עם אפליקציות ווב ומובייל כדי להנגיש את המידע התכנוני בצורה ויזואלית, מהירה, חכמה ומיידית לכל בעלי העניין בפרויקט", מסביר עילאי רוטביין, דירקטור בכיר המוביל את פעילות פיתוח פתרונות הבנייה באוטודסק. "הכלים שאנחנו מפתחים מאפשרים מעבר מאלפי תוכניות נייר מודפסות לתהליך דיגיטלי חכם ומלא לכל תהליכי הבנייה - מהתכנון המוקדם, הביצוע וההפעלה של הבניין. אנו גאים לשרת את חברות הבנייה הגדולות בישראל ובעולם ולעזור להן בתכנון ובביצוע של פרויקטים ענקיים בתחומי הדיור, המסחר והתשתיות. העלייה המתמדת בביקוש לדירות, הרחבת התשתיות וקיצור לוחות הזמנים מחייבים אימוץ שיטות חדשות וטכנולוגיות מתקדמות לניהול התהליך".

"הצלחתו של פרויקט בנייה נמדדת בכמה דברים", הוא מחדד. "נוסף לשולי הרווח, שהם כמובן מדד מרכזי, האיכות והבטיחות בבנייה הן נושאים כאובים בארץ, ואנו מאמינים שבהחלט אפשר לייעל אותן באמצעות כלים טכנולוגיים. אנחנו מפתחים כלים לניהול ולמעקב אחר איכות הביצוע וניהול תהליכי הבטיחות, כדי לעזור לחברות להקים פרויקטים בלי להתפשר על מדדים אלו ולאפשר לעובדים באתר לחזור הביתה בשלום בסוף היום. השילוב של המידע התכנוני  עם לוחות הזמנים, הלוגיסטיקה, מדדי האיכות, הבטיחות והתקשורת בפרויקט, יוצרים תמונת מצב מדויקת של הפרויקט וניהול הסיכונים בו. אנחנו גם משתמשים באלגוריתמים מבוססי Machine learning כדי להגיע לתובנות נוספות מהמידע ולחזות בעיות עתידיות על סמך דפוסי עבר.

לדברי רוטביין, תעשיית הבנייה היא אחת התעשיות הגדולות בעולם ואחראית ליותר מ־13% מהתל״ג העולמי, אך הוא מדגיש כי לצד זאת היא גם אחת התעשיות הלא יעילות, הלא טכנולוגיות והמזהמות ביותר: "על אף שיפורים ניכרים בהנדסת חומרי הבנייה ואימוץ שיטות חדשניות של ייצור תעשייתי של בתים ומבנים, המהפכה התעשייתית עדיין לא הגיעה לשוק הבנייה, והרוב המוחלט של הענף בישראל ובעולם ממשיך להתבסס על שיטות בנות עשרות ומאות שנים. כמי שנמצאים בחוד החנית של המהפכה הזו, אנחנו נרגשים להשתתף בתהליך הזה בשוק גדול וחשוב כל כך, המשפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

"כחברת תוכנה שצמחה מתוך בניית פתרונות לתכנון ובנייה, אנחנו רואים הזדמנות ענקית להזניק קדימה תעשייה של 10 טריליון דולר ולהביא את הטכנולוגיות המודרניות לכל אתר בנייה, כדי לשפר את יעילות הבנייה ואיכותה ואת רמת הבטיחות בתהליך וכן להפחית מאוד את הפסולת בתעשייה שאחראית לייצור של כשליש מהפסולת העולמית כיום".