מפחדים לספר את האמת? מי מאיתנו לא תוהה לפעמים מה הוא הפוסט עם הכי הרבה לייקים, שיתופים ותגובות בפייסבוק. בימינו, כשכל אחד מחזיק בחשבון משלו ומשתף באופן אקססיבי את העולם בחוויתיו ובדעותיו, הרשת החברתית העולמית היא אחד ממקומות הבילוי הפופולריים והכמעט בלתי נפרדים מחיינו, קרוב ל-16 שנה מאז שפרצה לחיינו בסערה.

על אף מגבלותיה, פייסבוק ידועה כאחת מפלטפורמות התוכן המעניקות הכי הרבה חופש ביטוי למשתמשיה. אך האם בהנהלת החברה רואים את הדברים באותו האופן? בדיוק בסוף הרבעון הראשון של שנת 2021, החליטו בהנהלת הרשת החברתית לפרסם מה היו הפוסטים שקיבלו הכי הרבה חשיפה בארה"ב - מכתב מרגש של נזיר הודי היה במקום הראשון על פי הפרסום, אחריו כמה תמונות וכתבות של אוכל לא טעים, והבעיה היחידה בכל זה - היא שחסר פרסום אחד שעקף את האחרונים ברמת הפופולריות.

כפתור הלייק של פייסבוק (צילום: רויטרס)
כפתור הלייק של פייסבוק (צילום: רויטרס)

גאווה ישראלית?

מיליוני אנשים בעולם מסרבים להתחסן נגד נגיף הקורונה מחשש לבריאותם או כי הם מאמינים לכל מיני קונספירציות ואתרי פייק-ניוז כאלה ואחרים שקיימים ברשת. עשרות אלפים מהם חיים בישראל, ולמרבה ההפתעה, גם אחראיים ללא מעט מהפוסטים הזועמים נגד הממשלות שמחייבות אותנו להתחסן.

אז מה פייסבוק ניסתה להסתיר? מסתבר שהפוסט הפופולרי ביותר ברבעון הראשון של שנת 2021 בארה"ב היה פוסט של מתנגדי חיסונים. כמה נחשפו אליו? קרוב ל-54 מיליון בני אדם (שישית מאוכלוסיית המדינה). המאמר ששותף, הוא מאמר פייק-ניוז שפורסם בעיתון מקומי בפלורידה, וטען כי רופא בריא לחלוטין שחוסן נגד הנגיף, מצא את מותו זמן קצר לאחר מכן. הכתבה הזו כמובן נבדקה, והוכחה כמופרכת, שכן למותו של הרופא על פי הנתיחה שאחרי המוות - לא היה שום קשר לנגיף הסיני.

מתנגדי חיסונים מפגינים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מתנגדי חיסונים מפגינים בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

והפרט החשוב - 20 עמודים וקבוצות גדולות שיתפו את הכתבה, מתוכן 6 קבוצות של מתנגדי חיסונים. קהילת מתנגדי החיסונים בישראל הייתה אחת מהסיבות שהובילו לחשיפה מוגברת של הפוסט, שכן תפוצתה הפכה את הכתבה המטעה לסופר ויראלית.

מיהרו לצייץ את האמת

על פי הניו-יורק טיימס, שפרסם את הסיפור, פייסבוק מיהרה לגנוז את הדוח הבעייתי, ולהציג בפני משקיעיה ומשתמשיה מצג שווא תמים. לאחר שפורסם כי הדוח נגנז, פייסבוק החליטה לפרסם את הדוח האמיתי, אבל בצנעה, בעמוד הטוויטר הפרטי של אנדי סטון, אחד ממנהליה הבכירים של הרשת החברתית. אירוני, אפוא, שהנתונים על פייסבוק התפרסמו בטוויטר.