ממצאים חדשים שפורסמו הראו שנרשמה עלייה של 51% במתקפות סייבר על מוסדות חינוך במדינה. לאור הממצאים, שוחח היום (ראשון) גיל מסינג, מנהל תקשורת בצק' פוינט, עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM. "הנתונים לגבי ישראל חריגים באופן משמעותי יחסית לגודל המדינה, אנחנו במקום השלישי והמפוקפק ברשימת המדינות שסקטור החינוך בהן מותקף", אמר מסינג.

"בכל מדינה תמהיל ההתקפות שונה. הממוצע מראה כי כל ארגון בסקטור מוסדות החינוך מותקף כ-4,000 פעמים בשבוע, וזה רק המספר שאנחנו מצליחים לסכל", הסביר מנהל התקשורת, אשר טען כי הסיבה לכמות התקיפות החקירה היא שהסקטור פשוט מוגן פחות.

עוד הוא הוסיף כי "אם חושבים על זה לעומק, במוסדות החינוך יש הרבה מאוד מידע אטרקטיבי, כמות אדירה של מידע על הרבה אנשים, החל ממידע אישי על תלמידים וההורים שלהם, דרך כרטיסי אשראי ועד למידע רפואי בחלק מהמקרים. באוניברסיטאות ומכון מחקר, שגם נחשבים בתוך הסקטור הזה, יש מידע בעל ערך כמו פטנטים ומחקרים. גורמים עוינים מבחינה ביטחונית או גורמים שרוצים להרוויח כסף מחפשים את המידע הזה, או לשתק את המערכת על מנת שישלמו הרבה כסף כדי לשחרר אותן".

לדבריו, מספר רב של מדינוות באסיה ואירופה עומד מול התקפות הסייבר, לאור העובדה שהמוסדות עברו למתכונת של לימודים מרחוק בעקבות הקורונה, מה שמקל על התוקפים מכיוון שהתלמידים או הסטודנטים מתחברים לרשת המרכזית מרחוק. הוא אף סיפר כי מכון לחיסוני קורונה עמד תחת התקפה: "לפעמים ישנן מדינות שמנסות להשיג מידע כדי להבין איפה מדינות אחרות עומדות. דבר כזה קרה גם ביחס לחיסוני הקורונה, איזשהו מכון שהיה קשור בחיסוני הקורונה הותקף במתקפה שיוחסה בזמנו לשלטונות רוסיה, אי אפשר לדעת אם זה נכון, כדי לנסות להשיג את הפרמטרים של החיסון".

לאחר מכן, מסינג הסביר כיצד התלמידים יוכלו להימנע מהתקפת סייבר על המחשב האישי שלהם: "ישנם שני דברים פרקטיים ועיקריים. דבר ראשון, הרבה מהמתקפות האלה קורות כי אנו מקבלים הודעה שהיא מבית הספר או האוניברסיטה לכאורה. היא נראית כמו הודעה רגילה לחלוטין, שמבקשת ללחוץ על לינק כדי לעשות רישום כלשהו, זה נראה כמו המערכת הרשמית של בית הספר או האוניברסיטה, אבל זה ממש לא. צריך לשים לב מאיפה הגיע המייל, מה הכתובת שמופיעה, ואם זה לא משהו שאנחנו רואים באופן ודאי שהוא מבית הספר או האוניברסיטה, אז לא ללחוץ ולא להכניס פרטים אישיים".

הדרך השנייה לדבריו לחמוק מהתקפות הסייבר היא לא להשתמש באותה הסיסמא לכל האתרים: "רובינו משתמשים באותן סיסמאות לכל דבר, וזאת אחת המוטיבציות שמובילות למתקפות הסייבר. ההאקר יכול להשיג סיסמה של ילד לא בשביל בית הספר שלו, אלא כי אחר כך הסיסמאות האלה משמשות אותו במקומות אחרים. חשוב להחליף סיסמאות במקומות שונים".