50 שנה עברו מהרגע בו הודעת הדואר האלקטרוני הראשונה נשלחה, והחלה את ההתרחבות המהירה וחסרת התקדים של תקשורת ברחבי העולם. למעשה, הרעיון עצמו, של שליחת ההודעות היה בפיתוח, עוד לפני שהדוא"ל הראשון נשלח ממחשב למחשב או ברשת, שכן אף טכנולוגיה לא מופיעה באורח פלא בעולם.

במקרה של הדוא"ל, מדובר בשני אנשים – נואל מוריס וטום ואן וולק – אשר עבדו על תוכנה אשר אפשרה תקשורת בין שני משתמשים במחשב מרכזי. מדובר בתוכנה אשר יועדה עבור מערכת שיתוף זמן תואמת (CTSS) ב-MIT, כאשר מחלקת פעולות ה-CTSS השתמשה במערכת זו כדי להודיע למשתמשים על השלמת בקשות לאחזור קובץ.

במקביל, התפתחו גם מערכות ממשלתיות ותאגידיות נוספות, כולל מערכת ההפעלה SDS 940 של ה-SDC's Q32, מערכת ה-AUTODN של צבא ארה"ב וה-CP/CMS של IBM. בסופו של דבר, כל הפרויקטים הללו הובילו להצגת הדוא"ל בתחילת שנות ה-70 של המאה ה-20. 

אישה מקלידה במחשב, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
אישה מקלידה במחשב, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

בשנת 1971, ריי טומלינסון, קבלן אשר עבד במשרד ההגנה האמריקאי, תכנן תוכנה לתקשורת באמצעות ARPANET – רשת ממשלתית אשר אפשרה למחשבים לגשת למשאבי מחשוב מרכזיים. הוא הצליח לשלוח הודעה ממחשב אחד לאחר, בה ככל הנראה נכתב משהו כמו QWERTYUIO (שורת האותיות העליונה במקלדת). כמו כן, הוא הציג את סימן ה-@ לשימוש בדוא"ל.

מדובר במאורע חשוב בהיסטוריה של ההודעות האלקטרוניות.

ועכשיו - בואו נדלג מספר עשורים קדימה, ונעבור לשנת 2004, בה גוגל השיקה את שירות המיילים הראשון - המוכר כיום כ-Gmail. כמו כן, ב-2011 השיקה מיקרוסופט את ה-Office 365. פתרונות כאלו, המבוססים על ענן, הם דבר שבשגרה כיום והצליחו לחולל מהפכה לא רק בדרך בה ארגונים ינהלו את עסקיהם, אלא גם בצורת התקשורת האלקטרונית בכלל. 

גוגל (צילום: REUTERS/Eric Gaillard/Illustration/File Photo)
גוגל (צילום: REUTERS/Eric Gaillard/Illustration/File Photo)

כיום, ישנן למעלה מחמישה מיליארד תיבות דוא"ל הנמצאות בשימוש ברחבי העולם, כאשר למרבית המשתמשים ישנה יותר מתיבה אחת פעילה - כאשר כל אחת משמשת לעיתים למטרות שונות.  

עליית איומי הסייבר

הדוא"ל הוא כלי תקשורת חשוב מאוד, עם כ-4.1 מיליארד משתמשי דוא"ל ברחבי העולם, אשר שולחים כ-320 מיליארד מיילים ביום. לרוע המזל, מדובר בכלי אשר נמצא בשימוש בידי האקרים. למעשה, עפ"י דוח חקירת פרצות הנתונים של Verizon לשנת 2021, האיום אשר נבע ממיילים זדוניים קיבל משמעות חדשה לגמרי עם השימוש המוצלח במתקפות פישינג.

השימוש במתקפות כופר הוכפל, והגיע ל-10% מהפרצות לעומת השנה שעברה, תוך שילוב שיטות של סחיטת כופר, כאשר התוקפים מחלצים נתונים רגישים לפני שמצפינים את הקבצים של הקורבן ומשתמשים בהם כדי להפעיל לחץ נוסף לתשלום הכופר. בנוסף, ישנה גם עלייה במתקפות מרובות גורמים, בהן התוקפים משתמשים ביותר מגורם איום אחד כחלק ממאמציהם לבצע מתקפה על אדם או ארגון מסוים.

כמו כן, אנו עדים לסימנים הראשונים של תוקפים, אשר מיישמים טכנולוגיות מתוחכמות יותר כמו בינה מלאכותית ולמידת מכונה, כדי לסייע להם במתקפות. משמעות המתקפות המבוצעות באמצעות טכניקות שונות, היא כי העתיד של אבטחת הדוא"ל צריך לשלב גם תחומים אחרים של תשתית האבטחה. הכוונה היא, שהדוא"ל צריך להיות מותאם לתשתית ולסביבה הארגונית, כדי לחלוק נתונים אודות פרצות לאורך התשתית, תוך ביצוע אוטומציה של תהליכי אבטחה הכוללים תגובה לתקריות במטרה להוריד את הנטל מצוותי פעולות האבטחה. 

כך תאבטחו את הדוא"ל שלכם:

  • יצירת סיסמה חזקה: חשוב להגדיר סיסמאות שלא תוכלו לשכוח וקשה לנחש, אפילו עבור אדם אשר בקיא בפרטים האישיים של חייכם, כמו שם הרחוב שבו גדלתם או השם של חיית המחמד הראשונה שלכם. גם אם זה נראה מפתה להוסיף מספרים ותווים מיוחדים למילים נפוצות כדרך להגדיר סיסמה חזקה, פושעי הסייבר יכולים למנף מתקפות שונות כדי לפצח אותן.
  • לעולם אל תמחזרו סיסמאות בחשבונות ומכשירים שונים. הייחודיות והמורכבות של הסיסמאות חיוניות ביותר כדי להגן עליכם מפני סיכוני רשת נוספים.
  • תחשדו בכל הודעת דוא"ל או אשר מבקשת מכם מידע רגיש או העברות כספים. 
  • תרחפו עם העכבר מעל כל הקישורים לפני שאתם לוחצים עליהם כדי לוודא כי הם הגיעו ממקורות אמינים.
  • תשתמשו באימות דו שלבי (MFA) – האימות הדו שלבי מאשר את זהות המשתמשים באמצעות הוספת צעד נוסף לתהליך האימות.
  • תוודאו כי הדפדפן, המכשירים הניידים ומערכות המחשב שלכם מעודכנים בגרסאות העדכניות ביותר. 

  הכותב הוא מנהל שיווק מוצרים לתחום אבטחת דוא"ל בפורטינט