החזון של חברת PsyRx, שהוקמה על ידי היזמים איתי הכט, ד"ר אשר הולצר וד"ר קובי בוקסדורף, הוא פיתוח תרופה חדשנית לטיפול בדיכאון והתמכרויות, המורכבת משילוב של תרופה קיימת יחד עם תמציות מפטריות ומשורש צמח האיבוגה.

הרעיון הוא לשלב בין תרופה שעברה אישור FDA והמולקולות פסילוסיבין ואיבוגאין, המספקות פתרון פורץ דרך לטיפול במחלות ובעיות נפשיות הנמצאות במגמת התפשטות. בחברה מסבירים כי היתרונות המשמעותיים ביחס לפתרונות הקיימים הם השפעה חיובית תוך מספר ימים לעומת מספר שבועות והפחתה משמעותית של תופעות הלוואי.

החברה פועלת לפיתוח קניין רוחני של שיטות גידול ומיצוי של שורש האיבוגה ופסילוסיבין, לשימוש כחומרי גלם ביולוגיים לתרופות באמצעות ביו־ראקטורים. מדובר במערכת בלעדית ייעודית לגידול וייצור הומוגני של פסילוסיבין ואיבוגאין המיועד לשימוש בתעשיית התרופות ועבור מחקרים קליניים. "ייצור בתנאים אלה נותן גידול מהיר ועקבי של חומרים פעילים, עלות הפקה נמוכה, תהליך סטרילי לחלוטין, תהליך מדויק העושה שימוש בסביבה מבוקרת, יישום תהליכי גידול מדויקים ופרקטיקה המבוססת על שנים של פיתוח ומחקר אקדמי בשיתוף עם מיטב החוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים", הסבירו בחברה.

מגדלים פטריות (צילום: יח''צ)
מגדלים פטריות (צילום: יח''צ)

תחילה החברה רק תייצר את חומרי הגלם עבור חברות אחרות שירשמו את המוצרים כתרופות. פסילוסיבין, החומר הפעיל מפטריות, אמור להועיל נגד דיכאון, חרדות ותסמונת פוסט־טראומטית. באיבוגאין משתמשים לטיפול בהתמכרויות. מדובר בתהליך שנמצא בשלבים מתקדמים ביותר ואף זכה להשקעה כספית משמעותית. את המחקר מובילה פרופ' מגי לוי, העומדת בראש מעבדת מחקר במחלקה לפיטופתולוגיה ומיקרוביולוגיה, באוניברסיטה העברית בירושלים.

"פיתחנו מערכת חכמה ומבוקרת לגדל מוצרים בוטאניים, כך שהמוצר הסופי יהיה תואם לתעשיית התרופות", הסביר הכט. "לרוב בתעשיית התרופות מעדיפים לסנתז את הרכיבים, אבל מולקולה ביולוגית שונה מזו המסונתזת – היא עובדת יותר טוב ובצורה יותר אחידה, ויש לנו עליה הרבה יותר דאטה.

"יש כ־200 סוגי פטריות, לקחנו כמה זנים, סרקנו אותם ומצאנו את הכי נכונים שיכולים להניב הכי הרבה חומר פעיל, ופתחנו פרוטוקולים כדי לפתח מאסה גדולה מחתיכת רקמה ולהפיק משם את החומרים הפעילים. אפשר למכור את זה לחברות פארמה שרוצות לייצר תרופה, ובכך לבטל את תופעות הלוואי הכי גרועות של תרופות נגד דיכאון וגם לשפר את הזמן שלוקח להן להשפיע".