הגיע הזמן להגביל? האפליקציה הסינית שסחפה את העולם עושה צרות גם לסינים עצמם. שנים ספורות לאחר פריצתה בסערה של אפליקציית הסרטונים טיקטוק לחיינו, קשה לדמיין היום איך היו נראים החיים שלנו (וחיי הילדים שלנו) בלעדיה. גם בארץ המוצא של היישומון, שהושק על ידי חברת בייט-דנס מבייג'ינג, מתקשים לחיות בלי הגרסה המקומית שלהם לאפליקצייה - דוי-אין.

המצב החמיר עד כדי כך, שבייט-דנס הודיעה כי היא תגביל את השימוש באפליקצייה המקומית בסין ל-40 דקות ביום לכל המשתמשים מתחת לגיל 14, כך על פי הוול-סטריט ג'ורנל. השימוש באפליקצייה יוגבל על ידי "מצב נוער" שבהפעלתו היישומון יגביל את עצמו למגבלת הזמן הקצובה. 

טיקטוק (אילוסטרציה) (צילום: pexels)
טיקטוק (אילוסטרציה) (צילום: pexels)

המהלך הזה של ענקית הטכנולוגיה הסינית, מצטרף להחלטה נוספת של ממשלת סין ממש מתחילת החודש שנועד למנוע התמכרות למסכים. לפני שלושה שבועות, ממשלת סין הודיעה כי היא מגבילה את הצעירים מתחת לגיל 18 מלשחק במשחקי אונליין במהלך ימי העבודה, והשאירה שעת חלון בודדה (בין 20:00 ל-21:00) בכל אחד מימי סוף השבוע.

כמו כן, בחודש שעבר הודיעה טיקטוק הבינלאומית (לא הגרסה הסינית דוי-אין) על שורה של צעדים דומים לאלו שצפויים להינקט בסין כלפי משתמשים צעירים גם בעולם המערבי. מטה טיקטוק בישראל הודיע כי יקים "מרכז בטיחות" בעברית, שידריך הורים להשתמש בכלים שהוצגו בעבר לצמצום תופעת הבריונות ברשת. בעדכון נמסר כי חשבונות בגילאים 17-13, יכללו העברת מצב שליחת ההודעות הפרטיות ל"אף אחד" כברירת מחדל. כלומר, כדי לשלוח הודעות לאחרים הם יצטרכו לעבור באופן פעיל לאפשרות שיתוף אחרת. חשבונות קיימים יקבלו הודעה שתבקש מהם לבדוק ולאשר את הגדרות הפרטיות שלהם בפעם הבאה שהם משתמשים במאפיין. עדכונים אלה מתווספים להגנות הקיימות על הודעות כגון השבתת שליחת תמונות או סרטונים והשבתת הודעות עבור חשבונות מתחת לגיל 16.

האם יש צדק בהחלטה הסינית?

על פי דיווח נוסף של ה-CNN, וכמו שנמסר ב"מעריב", צעירים מושפעים באופן דרמטי מהטרנדים ברשת החברתית מבוססת הסרטונים. עד כדי כך מושפעים - שעדויות למקרי גניבה ו-ונדליזם בבתי הספר מופיעים ברשת החברתית כפטריות לאחר הגשם. 

אירועים רבים של תלמידים שתועדו ברשת החברתית כשהם גונבים ציוד מבתי שימוש של מוסדות חינוכיים העלה את החשש מהדרדרות התופעה בארצות הברית. ב-CNN דווח כי חלק מבתי הספר הודיעו על נעילת תאי השירותים בתגובה לכך.

מדוע התלמידים עושים זאת? הסברה הרווחת מצביעה על גורם הלחץ החברתי, לצד ההבנה שתלמידים בגילאים צעירים מועדים יותר לפורענות כדי לצבור פופולריות בקרב חבריהם. אחד מהתלמידים שתועד מבצע ונדליזם סיפר: "זה הרגיש לא נכון לעשות את זה, אבל עשיתי את זה במסגרת משחק אמת או חובה עם חברים במסיבה".

טיקטוק (אילוסטרציה) (צילום: רויטרס)
טיקטוק (אילוסטרציה) (צילום: רויטרס)

בעוד בארצות הברית ממליצים להורים להיות אלו המשגיחים והמפקחים על הטרנדים אחריהם עוקבים הצעירים ברשת החברתית, בסין החליטו למנוע מראש הדרדרות מוסרית כזו תוך השתת ההגבלות המחמירות על משתמשים צעירים באפליקציה. נציין, כי הטרנד המדובר הגיע גם לישראל, ותלמידים ישראלים העלו לרשת החברתית סרטונים שלהם גונבים ציוד יקר ערך מבתי הספר, כמו מתקני סבון, שעוני קיר ואפילו חלונות.