ד"ר לירז מרגלית, מומחית לפסיכולוגיה חברתית העוסקת בחקר התנהגות בעידן הדיגיטלי, שוחחה הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחסה לתקלה העולמית שהתרחשה ברשתות החברתיות וואטסאפ, פייסבוק ואינסטגרם. "התקלה שמה לנו סוף סוף מראה בפנים לכך שאנחנו מכורים לגירויים המהירים. כולנו יודעים את זה, אבל יש הבדל בין לדעת לבין להרגיש", אמרה. 

לדבריה, אתמול כולנו הרגשנו את האובססיה והתלות הכול כך משמעותית שלנו בפלטפורמות האלה של פייסבוק, "אחת התופעות שממחישות את גודל האירוע שבניתוק מהנייד יש לה כינוי בשפה המקצועית סינדרום הפנטום, זה משויך לאנשים שעברו קטיעה של איבר וממשיכים להרגיע את האזור הקטוע. אחוז גבוה של משתמשים דיווחו לי שהם מרגישים את הטלפון רוטט או משמיע נוטיפיקציות".

"אנשים היו בתלות, גם אם לא הייתה שום הודעה שהייתה צריכה להגיע אליהם, וזה מסמל את זה יותר מהכל. כי כשאנחנו תלויים בטכנולוגיה היא נכנסת לאט־לאט לחיים שלנו ומשתלטת על כל חלקה אפשרית. אם זה היה בהתחלה רק ליידוע, היום גם שיחות רומנטיות מתנהלות שם", הוסיפה.

לצד זאת, הדגישה מרגלית כי לא מדובר בהפרעת נפש "יש לזה הסבר פיזיולוגי ברור. אם עבר זמן ולא שמענו נוטיפיקציה אנחנו חווים ירידה ברמות העונג שלנו, סריקות מוח מאפשרות לראות שבכל פעם שאנחנו מקבלים נוטיפיקציה רמות הדופמין עולות, זו בדיוק ההתמכרות. אנחנו חווים ירידה כמו אנשים שלא מקבלים את מנת הסם היומית שלהם".

כשנשאלה האם ניתן לחוות גם דיכאון כתוצאה מכך, השיבה בחיוב: "זה מגיע ביחד, בהתחלה מגיעה עוררות פיזיולוגית, שבודקים כל שניה וברגע שמבינים שזה לא הולך לחזור הם לא יכולים להתרכז בשום פעולה אחרת. היית חשוב שזה ייתן קצת זמן בשקט, לקרוא, אבל אנשים היו כל שנייה ליד הטלפון".

"הטלפון מסמל את הקשר שלנו לעולם ובלי הטלפון אנחנו מרגישים מנותקים וזה אירוני מה שאני אומרת כיוון שמעולם בשום תקופה בהיסטוריה מעולם לא היינו כל כך מנותקים אחד מהשני אבל כשאנחנו בלעדי החיבור הזה אנחנו מרגישים בנתק כללי" הוסיפה.

בסיום דבריה, התייחסה מרגלית לשאלה האם כתוצאה מהתקלה אמש תהיה ירידה בשימוש ברשתות: "לצערי בדיוק להפך, הטכנולוגיה עומדת לתפוס מקום יותר ויותר גדול בחיים שלנו, מה שמראה שהמעגלים העצביים שלנו יעבור חיווט מחדש, מרכזי הכובד שלנו יהיו שונים לחלוטין, אנחנו נתמכר יותר ויותר לטכנולוגיות האלה, והדבר היחיד שיקרה מהמראה שהשתקפה לנו זה שנצפה מהם לדאוג ולבטח את עצמם בעוד שרתים ואמצעים כדי לוודא שזה לא יקרה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm