המרחב הדיגיטלי ההולך ומתרחב הפך במהרה את קטגוריית הפודקאסטים למושג פופולרי עולמי, שתופס תאוצה גם בישראל. כתוצאה מכך קבוצת מימון ההמונים הדסטארט נותנת במה ליוצרים להגשים את חלומם באמצעות גיוס הון לפרויקט שלהם.

על פי מחקר שביצע רותם יפעת, יוצר עצמאי שהפודקאסט שלו, "בנג'י", עלה אף הוא עם קמפיין גיוס בקבוצה, יש נכון לחודש מרץ 2021 803 פודקאסטים בשפה העברית. עוד עולה מנתוני המחקר, כי משך הזמן הממוצע שפודקאסט ישראלי פעיל הוא 15 חודשים, וכי לכל פודקאסט יש בממוצע 50 פרקים.

הפודקאסטים מדברים על שלל נושאים שעל סדר היום הציבורי, ובכללם בתחומי ספורט, חינוך, כלכלה ועוד. יש כל הזמן גידול שנתי בכמות הפודקאסטים. למשל, משנת 2020 גדלו הפודקאסטים בעוד 24 תוכניות חדשות, ומשנת 2019 הכמות גדלה ביותר מפי שניים.

בין הפרויקטים של פודקאסטים עצמאיים הזקוקים למימון ההמונים, ניתן למצוא כאמור את "בנג'י" - פודקאסט יצירתי ועצמאי של רותם יפעת, המתאר היסטוריה אלטרנטיבית למדינת ישראל. לדוגמה, הוא בוחן איך הייתה נראית המדינה אילו יוני נתניהו ז"ל היה זה שמנהיג את מדינת ישראל ולא אחיו בנימין, שהיה עושה חיל בארה"ב.

כיוון שאין קטעי ארכיון של היסטוריה, כי זה לא באמת אמיתי וצריך תסריט מדויק עם עריכה והגהה ושחקנים ואולפן מרכזי, הפודקאסט זקוק לתמיכה מההמונים. עד כה גייס 11,146 שקל מתוך 40 אלף שקל שהציב לעצמו. לפרויקט נותר עוד 20 ימים.

פרויקט נוסף הוא "פודקאסט הכפית" - הפודקאסט לאוהדי ליברפול בישראל. הפודקאסט הציב מטרה של גיוס בגובה 10,000 שקל, והצליח מעל המצופה עם גיוס המונים של 11,160 שקל.

"הפודיום" הוא הפודקאסט המצליח של אורן יוסיפוביץ, "יוסיפון", עיתונאי וואלה! ספורט, שהצליח לגייס סכום של 71,585 שקל, אשר עזר לו להקליט בקצב של לפחות שלוש פעמים בשבוע בתקופת הקורונה.

יפעת מסביר את העלייה בפודקאסטים ישראליים בשנים האחרונות ואומר כי הדבר לא צפוי לפגוע בשידורי הטלוויזיה והרדיו: "בארץ אנחנו רואים את זה ב־2017 בעיקר בגלל כאן 11, שנכנסו לזירה באותה שנה. לא רק שהם הגדילו את הכמות בעצמם, אלא גם סחפו אחריהם יוצרים רבים.

בגלל אופי ההאזנה, לדעתי זה לא יפגע יותר מדי. זה מתקיים במקביל. פודקאסטים לא באים להחליף תוכניות אקטואליה. אם כבר בהאזנה למוזיקה, בין אם ברדיו או בסטרימינג.

"ביחס לארה"ב, אנחנו הרחק מאחור מבחינת האזנות", הוא מוסיף. "גם בסקר הכי אופטימי אנחנו בשליש מהאנשים ובארה"ב זה חצי - ולדעתי זה מאוד לא מדויק. מבחינת כמות פודקאסטים בעולם, אחד מכל 4,500 איש בערך יש לו פודקאסט. בארץ זה אחד מ־7,500".

דני אור, מנכ״ל הדסטארט, מוסיף: ""כמו בתחומים אחרים שאנו מכירים בהדסטארט, שבהם נוצר קשר ישיר בין היוצר לקהל התומכים שלו, אנחנו רואים בשנה האחרונה מגמה דומה בעולמות התוכן בישראל ובעולם, של תשלום ישיר ליוצרי התוכן עצמם על ידי הקהל שצורך את התוכן הרלוונטי, בדגש על פודקאסטים.

"זהו מודל פשוט והגיוני, שנשען על קהילת המאזינים של הפודקאסט - אלה שרוצים להמשיך ולצרוך את התוכן, ולצורך כך שמחים לתמוך כספית ולהרגיש שהם חלק אמיתי מהיצירה. הדסטארט היא בדיוק המענה לכך: יצירת קהילה ומימון קבוע המיועד למנויים חודשיים קבועים לצריכת התוכן של אותו יוצר, תוך חיבור ישיר, אישי ומתמשך בין היוצר לקהל שלו".