אנו יוצרים כיפת ברזל מרובת שכבות, שתגן על יקירינו", אומר ד"ר חיים אמיר. "אני משתדל לתת לכולם שקט נפשי, ובמובנים רבים קבוצת Essence כבר מממשת את החזון הזה". ד"ר אמיר מאמין שחדשנות וחשיבה יצירתית הן המפתח לשיפור הבטיחות, הבריאות והרווחה, וכך הוא פועל כבר יותר מ־27 שנים. הוא ייסד ומנהל מאז את קבוצת Essence, המורכבת משלוש חברות עם תשתית בסיסית שעליה יותר מ־70 מיליון מכשירים הפרוסים ברחבי העולם. החברה הוקמה במטרה לספק ביטחון ושלווה לכל לקוחותיה באמצעות שימוש בטכנולוגיות חדשניות.

ד"ר אמיר הקים את אחת מהחברות המתקדמות והחדשניות בעולם מערכות האבטחה, אשר משתמשת בטכנולוגיות אינטרנט של הדברים (IOT) ובינה מלאכותית כדי להגן על עסקים, משפחות, קשישים ואוכלוסיות חלשות. אולם סיפור ההצלחה שלו לא החל עם הקמת Essence בשנת 1994, אלא הרבה קודם לכן. חיים בן ה־10 עלה ממרוקו עם הוריו וארבעת אחיו, במסע ארוך מקזבלנקה, דרך ברזיל, עד הגשמת החלום הציוני של משפחתו בשנת 1959 כשהגיעו אל חופי ארץ הקודש.

כשהספינה "תיאודור הרצל" התקרבה לחופי חיפה, הקהל פרץ במחיאות כפיים בהתרגשות. אלא שהחיים בארץ החלומות לא היו פשוטים. המשפחה שוכנה במעברה באור עקיבא. בצריף, שגודלו היה 39 מ"ר בלבד, לא היה חשמל, השירותים היו בחוץ, ועל מקלחות עם מים חמים אפשר היה רק לחלום.

"הייתי רק ילד קטן, אך עדיין הרגשתי היטב את מצבה האמיתי של משפחתנו, חיינו במצב קבוע של הישרדות", מספר ד"ר אמיר. "כולנו היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש כדי לשרוד. רק כדי לשרוד". מצבה הכלכלי של המשפחה היה קשה, הוסיף, "לא היה כסף. אבל ההורים שלי הקריבו הכל עבור החינוך שלנו, הילדים, כדי לעזור להבטיח שחיינו יהיו טובים משלהם".

אמיר הצטיין בבית הספר, התקבל כעתודאי לטכניון ולמד הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. את שירותו הצבאי עשה כקצין בחיל הים, שם לקח חלק בעיצוב מערכות קרב ופיתוח טכנולוגיות הגנה נגד טילים. הוא נשלח ללימודים גבוהים במכללה של הצי האמריקאי בקליפורניה, שם גם המשיך לדוקטורט במדעי המחשב ואלקטרוניקה. הוא סיים את לימודיו בהצטיינות יתרה ולאחר מכן חזר לישראל.

"במהלך השירות הצבאי שלי הייתי חלק מצוות שפיתח מערכות לחימה אסטרטגיות, יכולות זיהוי טילים מלוויין ומערכות הגנה נגד טילים", הוא מספר. "שאבתי סיפוק רב מהפיתוחים בחיל הים ומהתרומה המשמעותית לביטחון המדינה, אבל תמיד גם תהיתי איך אפשר להשתמש בידע הזה, בטכנולוגיות פורצות הדרך, כדי לשמור על בני אדם בחיי היומיום. הרי רוב התאונות קורות בבית, ואני תמיד דאגתי להוריי המתבגרים וחששתי לשלומם".

ד"ר אמיר היה נחוש לפתח מהידע והניסיון שצבר בעולמות הביטחון יישומים מתוחכמים לעולם האזרחי. הוא שאף להמציא ולייצר חיישנים ומערכות אבטחה באמצעות אלגוריתמים מתמטיים מתקדמים וטכנולוגיית מכ"מים. כך הוא רתם את הידע הרב שלו להגנה על בני אדם בכל העולם ולהפיכת העולם למקום בטוח יותר.

מערכת האבטחה החדשה  (צילום: יחצ)
מערכת האבטחה החדשה (צילום: יחצ)



לשמור על הקשישים

כשהיה בן 45 ייסד אמיר את Essence עם רעייתו רבקה, במרתף ביתם בהרצליה. "כשאני חוזר אחורה לאותן שנים ראשונות, אני חושב שהצורך לשרוד והרצון בביטחון הפך להיות הבסיס לכל מה שהחברה שלי, Essence, היא היום", הוא אומר.

קבוצת Essence מייצרת כעת פתרונות אבטחה ובריאות חדשניים מבוססי ענן שמגינים על אנשים, בבתים ובעבודה, הן מסכנות חיצוניות כמו פריצות של גנבים או תוקפים והן מנפילות וסכנות בתוך הבתים. כל מערכות החברה נועדו להעניק למשתמשים שלה ביטחון ושקט נפשי, בבית ובדרכים.

הקבוצה פעילה בשלוש תעשיות עיקריות: אבטחה, בריאות וטיפוח העור. "כיום המערכות של Essence כבר מותקנות ביותר מ־4 מיליון בתים", מספר ד"ר אמיר בחיוך. "החיישנים, הבקרים והאלגוריתמים מבוססי ה־AI שלנו פרוסים ב־46 מדינות. אבל הגאווה והשמחה האמיתית שלי היא שטכנולוגיות ישראליות חדשניות מצילות חיים בכל שעה בכל יום - בכל רחבי העולם".

בזמן שד"ר אמיר הקים את החברה, הוא צפה בהוריו מזדקנים וגבר בו הרצון להפוך את חייהם לבטוחים יותר, ועדיין לאפשר להם להיות בבית. מערכת Essence SmartCare שפיתח מציעה חבילת פתרונות טכנולוגיים המיועדים לאוכלוסייה המבוגרת. MDsense היא מערכת גילוי נפילות מתקדמת מבוססת AI שמספקת ניטור ומענה מיידי לנפילות, מבלי שהקשישים יצטרכו לענוד צמיד חירום. הוא משמש מרכיב מרכזי במוצרי Care@Home של החברה. החברה התרחבה לאחרונה למרחב הניטור של מטופלים עם השקת VitalOn, המשלבת יכולות טיפול ומעקב אחר בריאות מרחוק, בפלטפורמה מקיפה לקשישים פעילים ומבוגרים המתמודדים עם מצבים כרוניים.

במהלך מגיפת הקורונה, הצורך בטכנולוגיות הללו גבר עוד יותר, שכן אפילו קשישים שהיו רגילים לצאת ולתקשר עם אחרים נאלצו להישאר בבית כדי להגן על עצמם. הם נפרדו מיקיריהם שלא היו מסוגלים לבקר אותם מחשש להתפשטות המחלה, ורובם נותרו במצבי סיכון מבלי שאף אחד יבדוק אותם.

מוצרי SmartCare של Essence מילאו תפקיד חשוב במאמץ העולמי לשמור על ביטחון הגיל השלישי, גם עם יישומים במלוניות קורונה ובתוכניות עירוניות במדינות כמו הולנד וברזיל. ד"ר אמיר מסביר כי הפלטפורמות שלו מתמקדות בתקשורת ובכבוד. במקום מצלמות פולשניות, מופעל למשל מכ"ם המונע באמצעות סוללה ומשתמש באלגוריתמים AI כדי לזהות את מיקומו של אדם. אם המכ"ם מרגיש שהוא נפל, תישלח התראה למוקד טלפוני וערוץ קולי דו־כיווני ייפתח אוטומטית. האלגוריתמים יכולים גם לזהות את קצב הלב והנשימה וליידע את האנשים הנכונים אם הקשיש שנמצא במעקב שרוי במתח. "בעזרת הטכנולוגיה של Essence קשישים יכולים להמשיך לגור בביתם, בשכונתם, בתוך הקהילות שלהם", אומר ד"ר אמיר, "והם יכולים להמשיך בחיים עצמאיים".

ד''ר חיים אמיר  (צילום: יחצ)
ד''ר חיים אמיר (צילום: יחצ)



עשן להרחקת פורצים

אך פתרונותיו אינם נעצרים כאן. הוא מתמקד גם בפתרונות אבטחה לבית ולמשרד שנועדו להרחיק פורצים. מוקדם יותר השנה השיקה Essence את WeR@Home+, הדור החדש של מערכת האבטחה הביתית החכמה שלה, פלטפורמה מבוססת ענן IoT, המיועדת לניהול כל פונקציות האבטחה והבית החכם מאפליקציה אחת.

נוסף לכך החברה משיקה את פתרון ה־ActiFend, המבטיח מהפכה בתחום האבטחה על ידי זיהוי, אימות והתערבות במכשיר אבטחה עצמאי המזהה פולש אפשרי, מאמת את זהותו HD ולאחר מכן מבריח באופן פעיל בעזרת עשן שאינו פולשני אך כופה על הפולש לצאת החוצה.
חברת Essence חרתה על דגלה את עקרונות האחריות התאגידית, הקיימות, ומתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ידידותיות יותר לכדור הארץ ומצמצמות פסולת. "וכל הטכנולוגיה היפה הזו מיוצרת כאן בישראל", אומר ד"ר אמיר בגאווה.

מטה החברה ומרכז הפיתוח נמצא בהרצליה, אבל עיקר הייצור באופקים. "אני מאוד גאה בכמעט 1,000 העובדים שלנו באופקים, ואני רואה בהם שותפים אמיתיים שלי למימוש החזון והפצתו בעולם. 150 מהם עם צרכים מיוחדים, אנשים מופלאים שיש להם חלק אדיר בבשורה שהטכנולוגיה הישראלית מביאה לביטחון ולבטיחות של תושבי העולם".

ד"ר אמיר מתרגש במיוחד כשהוא מדבר על הקרן החדשה שהקים עם רעייתו רבקה. קרן אמיר לפיתוח החינוך באופקים נותנת לילדי הנגב הזדמנויות שבדרך כלל לא זמינות מחוץ למרכז הארץ. "גם לילדי אופקים מגיע ללמוד רובוטיקה וטכנולוגיות לוויינים. אני רוצה שלכל ילדי ישראל תהיה אפשרות להשתלב ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל, ללכת לאוניברסיטה ולהיות חלק מאומת ההייטק המופלאה הזו", אמר. "חשוב לי מאוד שהם יהפכו לחלק ממהפכת הטכנולוגיה העולמית".

עבור אמיר - ילד קטן שעלה ארצה ממרוקו - נסגר המעגל. "אני משתדל לתת לכולם ביטחון, בטיחות ושלווה", אמר, "בתוך הבית ומחוץ לו, לקשישים, לילדים ולכל המשפחה. זו הדרך שבה אני מחזיר להורים ולמדינה שלי". 