ביום חמישי האחרון הסתיים הפרויקט הייחודי Makers of Heroes ליצירת פתרונות טכנולוגיים עבור פצועי צה"ל בהתנדבות. הפרויקט הופק על ידי עמותת Restart הפועלת למען החזרת פצועי צה"ל למסלול החיים. באירוע הסיום התכנסו 25 צוותים המונים כ-300 מתנדבים: מהנדסים, מתכנתים, מעצבים, רופאים ועוד במטרה למצוא את הפתרונות.

אחד מאותם חיילים הוא אורי זהבי, בן 23 תושב פתח תקווה, שמאז ומתמיד התעסק בטכנולוגיה ובמחשבים, ובשירותו הצבאי השתתף בפרויקט דגל של חיל התקשוב בתכנות מציאות מדומה לחיילים בשטח, אורי הוא חובב אמנות דיגיטלית עם שנים של ניסיון, וגיימר שזכה בתחרויות בעולם. אורי נפצע בעמוד השדרה, ומשותק מהצוואר ומטה. 

למרות פציעתו- אורי מאמין שהמשחק שלו עדיין לא נגמר, ושימשיך להגיע להישגים בכל תחום שירצה. בעקבות הפציעה, אורי כבר לא מצליח להשתמש במחשב כמו פעם, הוא משתמש מעט במקלדת ועכבר אך בצורה מאוד מוגבלת. פתרונות קיימים בשוק מאוד ספציפיים ולא עונים לאופן השימוש של אורי.            

כגיימר בנשמה, היכולת להשתמש במחשב תהווה לאורי שיפור משנה חיים. צוות קטן ואיכותי של שלושה מהנדסים ומומחים מרפאל, משלוחת הפיתוח והמחקר בבאר שבע, עבד בצמוד עם אורי, שיכול להזיז את הצוואר והידיים אך לא את האצבעות, על מנת למצוא לו פתרון של שימוש במחשב וגיימינג.

בסופו של יום, לאחר תהליך ממושך של למידה, ניסויים חוזרים ונשנים עם חשיבה יצירתית - אורי יצא עם ארבעה אביזרים מונגשים ותפורים לפי מידה: הראשון הוא עכבר ייעודי שהלחיצה שלו נעשית באמצעות גגון שכנגדו הכפתור נלחץ כך שהיד נשארת על השולחן. האביזר השני הוא ג'ויסטיק - ניסו מספר דברים, בשביל המשחק call of duty כי מלבד העכבר יש צורך ברכיב שייתן תנועה בשני ממדים. הוזמן שלט מונגש ייעודי וג'ויסטיק ללא לחיצה של האצבעות.

הדבר השלישי הוא מעטפת כפתורים - מלבד תנועה של הגוף והראש המשחק מצריך בערך 15 פונקציות ובגלל שהתנועה של הידיים תפוסה על העכבר והג'ויסטיק יפזרו כפתורים מסביב לכיסא בנקודות בהן אורי יכול ללחוץ (מאחורי הראש, בצדיי המרפקים וכו'). וכן האביזר הרביעי הוא שלט ״באוויר״ - נקנו שלטי נינטנדו עם ג׳ירויים שמצמידים אותם לידיים ובעזרת תוכנה ייעודית מקשרים תנועות יד לפעולות במשחק.            

שלוחת המחקר והפיתוח בבאר שבע יושבת בפארק-ההייטק גב ים נגב, כחלק מאסטרטגיית החברה להתרחב בארץ ובדרום על מנת להתחבר לאקו-סיסטם הטכנולוגי המתפתח בבאר שבע, בכדי לקלוט כוח אדם איכותי מהדרום, להשתלב בירידת צה"ל לדרום ולחזק את הקשר עם האוניברסיטה. כיום בשלוחה הדרומית של רפאל עובדים עשרות עובדים.

זו השנה השישית של הפרויקט בין פצועי צה"ל המבקשים לחזור למסלול החיים לבין טובי המוחות במשק הישראלי וזו השנה הרביעית בה רפאל לוקחת חלק במיזם החשוב הזה. 

"ריסטארט הציבה בפניה מטרה להחזיר את פצועי צה"ל למסלול החיים", אמר ניב עפרון, מנכ"ל ריסטארט, "במשך השנים ייצרנו תלכיד ייחודי העונה של הצרכים ומעניק כלים מותאמים לפצועי צה"ל. כלל אנשי העמותה הינם פצועי צה"ל וזו ללא ספק אחת מהסיבות למוטיבציה האינסופית שלנו לקשב הרב לפצועים. אני גאה ומודה לשותפים השונים ולמתנדבים על העשייה המיוחדת הזאת. בחודש הבא אנו יוצאים לקמפיין גיוס המונים בשביל שאירועים כמו מייקרס יתקיימו גם בשנה הבאה".

ד"ר צחי גליקמן, ראש חטיבת מפ"ה ברפאל, הוסיף: "במסגרת פרויקט ממשק משתמש לבעלי מוגבלות פיזית, חברי שלוחת הפיתוח בבאר שבע אימצו את אורי אשר חי עם מוגבלות פיזית שמונעת ממנו לעשות את הדברים הפשוטים שכולנו לוקחים כמובן מאליו ביום יום. חלומו של אורי היה לשחק משחק בשם CALL OF DUTY  ולהיות חלק מקהילת שחקנים כשווה בין שווים. מהנדסי השלוחה חיברו מספר תחומי ידע – פיזיקה, הנדסת מכונות, לימוד מכונה וראייה ממוחשבת על מנת לבנות פתרון ייחודי ומותאם אישית לאורי, כל זאת בשיתוף שלו עם הגדרת הפתרון ובחינה מתמשכת לגבי התאמתו".

ד''ר צחי גליקמן, ראש חטיבת מחקר פיתוח והנדסה ברפאל (צילום: רפאל)
ד''ר צחי גליקמן, ראש חטיבת מחקר פיתוח והנדסה ברפאל (צילום: רפאל)

חנן, ראש הצוות משלוחת באר שבע של רפאל אמר כי: "לעזור זו תמיד תחושה טובה אבל עבור אנשים מסוימים זה ממש שליחות. התמזל מזלי ויצא לעבוד עם חלק מהאנשים המדהימים מריסטארט. בפרויקט הכרתי את אורי שנפצע בעמוד השדרה. מדהים לראות את הכוח בבחור הזה. תוך כדי שאנחנו מדברים על מה אפשר לנסות הוא שואל אותי אם אני זוכר איזה משפט באלגברה לינארית ומראה לי דף תרגול  מאחד הקורסים של התואר שהוא עכשיו עושה. בשיתוף פעולה מלא עם אורי, ניסינו כל מיני רעיונות בשביל ליצור עבורו ממשק נוח למשחק ולשליטה במחשב. אני חושב שהנוסחה האחרונה שלנו היא מנצחת וכולי תקווה שהבאנו עבורו פתרון מוצלח ונוח".

מורן וצוות סטרטסיס במדידות ראשונות (צילום: סטרטסיס)
מורן וצוות סטרטסיס במדידות ראשונות (צילום: סטרטסיס)

אופנה עכשווית והדפסת תלת מימד גוייסו לטיפול בצווארה של חיילת פגועה

דוגמה נוספת לפיתוח חדשני עבור חיילים שנפצעו במהלך השירות, הוא המיזם של צוות מתנדבים מחברת סטרטסיס, יצרנית מדפסות התלת מימד, שהתגייסו כדי לסייע למורן בראשי, כלבנית בחיל האוויר לשעבר שעברה תאונת דרכים במהלך השירות. לאחר שיקום מתיש התאונה עדיין השאירה אותה עם פגיעה נוירולוגית בצוואר הגורמת לכאבים ממושכים, שמעייפות השריר גורמים לצווארה להישמט.

הפגיעה הציבה בפני מורן, סטודנטית לעיצוב תעשייתי במכללת הדסה, אתגר: על פי הנחיית המטפלים שלה היא אמורה ללכת עם סד על הצוואר כל היום. אולם הפתרונות הקיימים - צווארונים חונקים מספוג, או פלסטיק, ממש כמו שרואים בטלוויזיה - מנציחים אותה כמוגבלת בעיני הסביבה ובודאי שאינם נוחים ללבישה ממושכת. 

יחד עם הצוות של סטרטסיס עלתה הקבוצה המורכבת ממתנדבים, על פתרון שמנצל את ההתמחות של החברה - הדפסה בתלת מימד עם חשיבה מחוץ לקופסא. "עיצוב לאדם עם מוגבלויות צריך להיות כל כך מיוחד שלא רק שהוא יעזור לאדם בעל המוגבלות - אבל שגם אדם ללא מוגבלות ירצה אותו. זה האידיאל מבחינתי," אומר אוהד מיוחס, דירקטור חדשנות ופתרונות קיימות בסטרטסיס ומוביל הצוות בפרויקט. 

STRATASYS MORANהדפסת הצווארון על הבד בתלת מימד קרדיט סטרטסיס

הצוות שסרק את מורן בסורק תלת מימד הגיע למסקנה שחומר קשיח בצווארון יהיה בעייתי בגלל זריקות שמורן מקבלת באזור הפגיעה. "רצינו לייצר ׳צווארון׳ שגם יתמוך בראש, גם משהו שהיא תסכים לשים עליה שיראה מיוחד, גם משהו שיהיה עליה למספר שעות רב וגם שהיא לא תרגיש שהמוגבלות שלה מוחצנת," מספר אוהד. 

הפתרון שנמצא - ׳צווארון׳ תלת מימד לביש ותומך - שמשלב את ההדפסה בתלת מימד, אשר תשמש כמערכת תומכת, על גבי בד אופנתי שיאפשר חופש תנועה והתאמה לשינויים. "הדפסנו את התכנון שלנו על גבי בדים יפים שמורן אהבה. השתמשנו בגמישות הבד והטקסטורה שלו והדפסנו עליו חומרים מאושרי מגע ייחודיים לסטרטסיס בצורות גיאומטריות. דאגנו שהשילוב יוכל לייצב את הצוואר וגם ייראה אופנתי. החומר השקוף שאיתו אנו מדפיסים נותן עומק ורובד נוסף לבד שחברות האופנה הגדולות בעולם משתגעות ממנו ורוצות להשתמש בו," אומר אוהד.

לדברי אוהד, הדפסה על בד וטקסטורות שונות תאפשר למורן להצטייד בצווארונים שונים לאירועים שונים. הגיאומטריות השונות יאפשרו לחלק מהצווארונים ׳לנשום׳ יותר  - נתון קריטי במהלך הקיץ - בעוד חלקם יותר מותאמים לחורף, או מתאימים לתקופות של כאבים חזקים במיוחד בצוואר. המוצר החדש גם קל יחסית כך שהיא לא תצטרך לשאת פריט כבד על הצוואר. 

"הכל היה תחת השגחה צמודה ועמידה בתקנים כדי לוודא שהפתרון יהיה מאושר למגע ובטוח למורן," מבטיח אוהד. "עבדנו גם עם פיזיותרפיסטים וצוות מלווה שכיוון אותנו ועזר לנו. עם כל הפתרונות המסובכים שבחנו, בסוף הגענו לפתרון יחסית פשוט, אבל שמתפקד כ׳עיצוב מכליל׳ - עצם זה שמורן מדדה את הצווארון ואנשים אחרים בחדר אמרו ׳וואו, זה יכול להיות מדהים לאירוע, זה כמו שרשרת מיוחדת, גם אני הייתי רוצה כזה׳, זה אומר שהצלחנו."

"אני ממש נהנית מהפרויקט עצמו," מספרת בראשי. "זה מדהים שעושים משהו כזה עבור נכי צה"ל, כי הרבה דברים לא כלולים בטיפול השוטף בנכות שלנו, או לא מותאמים לה. זה מאוד עוזר לנו לחיות חיים יותר טובים. הרבה צווארונים שניסיתי היו מחממים וכבדים, ולא נראו טוב לעין. הפרויקט ממש עזר לי לבנות צווארון ייחודי, אסתטי ופונקציונלי."