טלגרם הפכה בשנים האחרונות לפלטפורמה פופולרית למסחר לא חוקי - וגרמה לתעשיית הזיופים לפרוח ולהיות נגישה יותר מאי-פעם. כעת, תחקיר של וואלה! טכנולוגיה חושף כי בניגוד מוחלט לחוק, סוחרים באפליקציית המסרים מציעים למכירה בקלות בלתי נסבלת תואר אקדמי לכל דורש.

חשוב להדגיש: תעשיית הזיופים קיימת כבר שנים ארוכות ברשת האפלה (דארק-נט), אלא שזו נגישה רק למי שממש רוצה להגיע אליה. עתה מדובר בקבוצות טלגרם גלויות - שמציעות את העסקאות ללא חשש. בתחקיר שערכנו הצלחנו להגיע לארבע קבוצות שונות שנפתחו לטובת הסחר בתעודות מזויפות, מסוחרים שונים, המשוויצים בלקוחות המרוצים שכבר קיבלו תואר מזויף.

באחת הקבוצות, ששמן שמור במערכת, נכתב לרשומים כי יותר מ-2,000 אנשים כבר ביצעו רכישה ושאת התואר ניתן לקבל בתוך כמה ימים. מה הן האפשרויות? הכל בהתאם לבקשת הלקוח, כאשר המחירים נעים מ-2,000 שקלים לתעודה של תואר ראשון ועד 2,500 שקלים לתעודה מזויפת של תואר שני.

בקבוצה אחרת שבה רשומים יותר מ-8,300 אנשים, ננעצה הודעה עבור כלל המשתמשים: "כמובן שאנו מתעסקים בדברים לא חוקים ועם זאת אנחנו דוגלים בבטיחות משמעת ואמינות מצד השליחים שלנו ומצד הלקוחות שלנו. אנא ממכם להישאר קשובים לנהלים שימו לב מי שלא מתאים לנו אנו לא מכריחים אותכם והבטיחות והדיסקרטיות ליפני הכל כמובן". (השגיאות במקור - י.ב.).

בחרו תואר - ותוך שלושה ימים יש לכם תעודה

אז איך מקבלים תואר מזויף? בשיחה של וואלה! טכנולוגיה עם זייפן בקבוצת טלגרם שנפתחה בחודש ספטמבר האחרון, התברר כי אנחנו יכולים לבחור כל מוסד אקדמי וסוג תואר שנרצה - אם רק נשלם. בהמשך הוצגה בפנינו כדוגמה תעודה מזויפת של תואר ראשון בחינוך לגיל הרך, במסלול גננות לגילים 0-6.

ההתכתבויות עם המוכרים (צילום: צילום מסך, וואלה! טכנולוגיה)
ההתכתבויות עם המוכרים (צילום: צילום מסך, וואלה! טכנולוגיה)

כדי להבין אם גם אנחנו יכולים לקבל תואר בחינוך לגיל הרך ללא כל ניסיון בתחום, ועל רקע ריבוי מקרי האלימות בפעוטונים ברחבי הארץ, פנינו לסוחרים והתחזינו לגבר שמתעניין בתואר בחינוך לגיל הרך עבור אשתו שרוצה לפתוח פעוטון, והדגשנו בפניהם כי המטרה היא להוכיח להורים שיש לה ניסיון.

במהלך השיחה תהינו בתוך כמה ימים התעודה המזויפת תהיה מוכנה, ושאלנו שוב אם אפשר לבחור את סוג המוסד שממנו "נקבל" את התואר. בתגובה, ציין האדם שמאחורי ערוץ הטלגרם כי המחיר הוא 1,500 שקלים (המחיר נמוך יותר מהמחירון שמפורסם), ואף הוסיף: "תקבל תעודה, הכל מסודר על שם אשתך. תוכל לפתוח בכיף בבית".

וזה לא הכול, בשיחה עם מוכר אנונימי אחר הוצע לנו לרכוש את התעודה ב-2,000 שקלים, כאשר התשלום הוא במזומן או בקריפטו (מטבע דיגיטלי). לטענתו מדובר בזיוף מדויק ("אחד לאחד") שעובר את כל הבדיקות. כמו כן, הסוחר הסביר לנו שאת התואר ניתן לקבל "בתוך שלושה ימים מרגע ההזמנה".

בשל העובדה שמדובר ברכישה אנונימית הן מצד הסוחר והן מצד הרוכש, מה שמקשה על משטרת ישראל לאתר את הפעילות, כשביקשנו מאחד הזייפנים דוגמאות לתעודות מזויפות, נתקלנו בסירוב. מנגד, מוכר אנונימי אחר, שחולש על כמה חשבונות טלגרם, דווקא כן הסכים לשתף אותנו בדוגמאות לתעודות שזויפו - והנה הן לפניכם:

  • תואר במדעי החברה מאוניברסיטת בר-אילן, במקצוע הראשי: פסיכולוגיה
  • תואר הנדסאי במגמת הנדסת אלקטרוניקה מהמכללה למינהל
  • תואר בבריאות הציבור - MPH מהאוניברסיטה העברית בירושלים

"גם אחותי רוצה לעשות אצלכם תואר"

לצד ההצעה לקבלת תואר אקדמי בכמה ימים, שיתף אותנו אחד הסוחרים בצילומי מסך שנלקחו מתוך שיחות עם רוכשים. "תודה רבה לך, אתה עושה עבודת קודש", נכתב בתיעוד שנשלח אלינו. בצילום אחר נכתב: "קיבלתי את התואר עכשיו. דרך אגב, גם אחותי רוצה לעשות אצלכם תואר שני, אני ממליצה לה עליכם".

תעודות שהוצגו ע''י המוכרים (צילום: צילום מסך, וואלה! טכנולוגיה)
תעודות שהוצגו ע''י המוכרים (צילום: צילום מסך, וואלה! טכנולוגיה)

"פעמון אזהרה דרמטי עבור מקבלי ההחלטות והממשלה"

דנאל ביכלר, יו"ר עמותת דור איתן לקידום מעמד הילד, התייחס לפרסום ומסר לוואלה! טכנולוגיה כי "מדובר בידיעה חמורה ביותר, אך לצערי לא מפתיעה. הזנחה ארוכת שנים של תחום החינוך לגיל הרך, הפכו את הנושא הרגיש והחשוב הזה לפרוץ באופן חסר גבולות".

"הגיל הרך זהו השלב ההתפתחותי החשוב ביותר בחייו של כל ילד, והתפוחים הרקובים שמשחירים את הענף הזה פוגעים בילדים ובהורים וגורמים לנזק ארוך שנים שאף אחד לא משלם עליו את המחיר. לחשוב שלצד הבעיות שגם ככה קיימות בתחום והמחסור בהכשרות שמתבטא בשטח, נמכרות גם תעודות פיקטיביות, זהו פעמון אזהרה דרמטי עבור מקבלי ההחלטות והממשלה שמחוייבים לפעול באופן מיידי להסדרה מלאה של התחום".

עינת גורדון שייר מדריכה חינוכית בעמותה מוסיפה כי "אם זה אכן כך מדובר בדבר מאוד מטריד ומדאיג. יש לבדוק זאת לעומק במיידי ולטפל בכך. על כל העוסקים בתחום החינוך לשאוף להכשיר את צוותי החינוך, להקנות להם ידע התפתחותי וכלים שיסייעו להם במענה מיטבי עבור הילדים. אנחנו ממליצים מכל מעסיק בין אם זה מעון מפוקח ובין אם גן פרטי, על אף הקושי שבגיוס כח אדם לראיין ולעשות בדיקה מעמיקה של הרקע והניסיון ושל תעודות רלוונטיות לפני העסקה. ממליצות גם על תקופת התלמדות/ התנסות".

הפגנת הורי הפעוטון ברמלה, צילום: אבשלום ששוני

פרופ' חיים שקד, נשיא המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום, התייחס לפרסום ואמר בתגובה לוואלה! טכנולוגיה כי "המכללה האקדמית לחינוך חמדת הדרום עושה מאמצים רבים כדי למנוע כל זיוף אפשרי של תעודות הזכאות לתואר. בתעודות ישנם מספר סימנים ייחודיים, המקשים על זיופן. בנוסף, הטמיעה המכללה האקדמית לאחרונה ממשק מקוון דרכו מועברות התעודות למשרד החינוך. החל מעתה משרד החינוך לא יקלוט עוד עובדות ועובדי הוראה על סמך התעודה המודפסת שבידם, אלא אך ורק על סמך הרישום במאגר המקוון".

כמו כן, סיפר פרופ' שקד כי לאחרונה גילתה התגלה כי סטודנט שבא ללמוד במוסד האקדמי בתכנית להסבת אקדמאים להוראה, המציא תעודה מזויפת על תואר שכביכול קיבל במוסד אקדמי אחר וכי "ההנהלה הפסיקה מיידית את לימודיו של הסטודנט, הגישה תלונה במשטרה בצירוף כל הראיות, ויידעה את כל הנוגעים בדבר".
מאוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה: "אנחנו רואים את הנושא בחומרה ונפנה למשטרה במידת הצורך".

במועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) מסרו בתגובה: "המל"ג רואה בחומרה רבה את התופעה של זיוף תעודות אקדמיות דבר המהווה עבירה פלילית, מגנה ומוקיעה אותה מכל וכל".

פנינו למשטרת ישראל בבקשה לתגובה, אך זו סירבה להגיב וביקשה מאיתנו לגשת לתחנה הקרובה ולהגיש תלונה לצורך פתיחה בחקירה.