שוק הרובוטים הכירורגיים חצה את הרף ה־4.6 מיליארד דולר בשנת 2020, והוא צפוי עוד לצמוח בשיעור של מעל ל־17.4% בין 2021 ל־2027, כך על פי מחקרים בתחום.

מספר חברות בארץ ובעולם זיהו את השוק החם ופיתחו טכנולוגיות המשלבות רובוטיקה ובינה מלאכותית, שמייצרות מציאות חדשה בתחום הניתוחים ומאפשרות גמישות ודיוק בפעולה הכירורגית, לצד קיצור זמן ההחלמה והאשפוז למטופלים.

כך למשל, חברת יומן אקסטנשנס (Human Xtensions) הישראלית פיתחה רובוט קטן שמאפשר למנתח לבצע פעולות מורכבות מאוד בחלל הבטן, באזורים קשים להשגה, באופן מדויק. לדברי תמר פרנקל, מנכ"לית החברה, "הפיתוח נותן מענה לעלייה בשכיחות ניתוחים זעיר־פולשניים ולצורך בפתרון המשלב את יתרונות הטכנולוגיה הרובוטית יחד עם הגמישות והיתרון הכלכלי של הכלים הזעיר־פולשניים". החברה, שנסחרת בבורסה בתל אביב, מחזיקה באישור ה־FDA ו־CE ומשווקת את מוצריה בארה"ב, באירופה ובישראל.


הסטארט־אפ ביוניקס (Beyeonics) מחיפה פיתח מערכות ראש דיגיטלית לשימוש מנתחי עיניים, אורתופדיה ומוח. המערכת משלבת טכנולוגיות מציאות רבודה, הדמיה תלת־ממדית ועיבוד מידע מבוסס בינה מלאכותית, שמציגות למנתח את מלוא הנתונים באופן בהיר, התומך בקבלת החלטות איכותיות בזמן אמת. "עקב העלייה בתוחלת החיים, נרשמה בעשור האחרון צמיחה מואצת בהיקף מחלות העיניים לסוגיהן הדורשות ניתוחים כמו קטרקט, רשתית, קרנית וגלאוקומה. מערכת Beyeonics™ One משפרת את סיכויי ההצלחה של ניתוחי עיניים מכל הסוגים הללו", מסביר רון שניידר, מייסד ומנכ"ל ביוניקס.


חברת ענק בולטת נוספת בתחום היא מדטרוניק (Medtronic), שפועלת להקלה על כאב ולהארכת החיים עבור מיליוני אנשים ביותר מ־150 מדינות. בין הטכנולוגיות שפיתחה נמצאת החלפת מסתם בצנתור (TAVI). בעבר, מטופלים הנדרשים להחלפת מסתם בלב נאלצו לעבור טיפול פולשני קשה של ניתוח לב פתוח, הכרוך בתהליך ההחלמה שנמשך חודשים רבים. כיום, באמצעות טכנולוגיית TAVI להחלפת המסתם בצנתור, מוחדר קוצב שמגביר את פעילות הלב כדי שכל פעימת לב לא תזרים דם רב. כך גם מתאפשרת הרחבת כלי הדם והשתלת המסתם. הצנתור נערך כחצי שעה לערך, ובסיומו נשאר המטופל להשגחה של יומיים בלבד - ואחר כך יכול לחזור לשגרה.