רק 3% מההייטק בארץ נמצא בנגב, זה נתון שאי אפשר להישאר אדיש אליו. בשנים האחרונות הבינה רשות החדשנות את הצורך לפתח את החדשנות ולהוציא אותה מגבולות רעננה–ראשון לציון לעברי אזורי הפריפריה, מתוך הבנה שמוחות טובים יכולים להימצא גם בערי הדרום והצפון, ומתוך הבנה כי דווקא באזורים אלה קיים פוטנציאל צמיחה עתידי שצריך לתת לו דחיפה בדמות חממות חדשנות בפריפריה.

אחת החממות הבולטות היא חממת InNegev, שזכתה במכרז רשות החדשנות בינואר 2020 במסגרת חממות פריפריה, ופועלת מתוך כוונה לקדם את החדשנות בדרום. החממה פעולת בתחומי האגרו־פודטק, קלינטק ותעשייה 4.0, וכבר השקיעה בשלושה מיזמים בתחומים אלה, וקידמה במסגרת תוכניות שונות בניהולה יותר מ-20 מיזמים נוספים.

חממת InNegev מאגדת כמה מהכוחות התעשייתיים, האקדמיים והפיננסיים המובילים בדרום ובישראל בכלל, המשמשים שותפים תעשייתיים ופיננסיים: המועצה האזורית בני שמעון, סודהסטרים, נטפים, דולב וקיבוץ חצרים, מכללת סמי שמעון וקרן ההשקעות אלפא קפיטל, ומנוהלת בידי צוות מנהלים מתחומי הטכנולוגיה והיזמות: אלי בן סימון – יו"ר החממה, קובי ליברמן – דירקטור מנהל, ארנון קולומבוס – מנכ"ל החממה, דרור גרין – סמנכ"ל כספים, אמיר צח – סמנכ"ל פיתוח עסקי, נועה ישראלוביץ – מנהלת תפעול.

"חממת InNegev היא מרכז העשייה של החדשנות בנגב, וממנפת את כל העשייה הרבה והמבורכת שכבר ישנה באזור", מספר קולומבוס. "זאת חממה שפועלת למען הדרום, והמטרה היא לייצר סינרגיה בין כל העוגנים והמשאבים הרבים והטובים של הנגב ולמשוך חברות וסטארטאפים לחזון הפרחת הנגב, ובכך להביא תנופה חדשה בנושא החדשנות בדרום.

InNegev פועלת רבות לגיוס חברות פרוטפוליו ולצמיחת החדשנות בדרום. תחתיה נמצאות כבר שלוש חברות, שבסיס הפעילות של כולן הוא בדרום, או שהיזמים הם תושבי הדרום.

"החממה והשותפים לה מעמידים לחברות האלה את כל האמצעים שיש ברשותנו, ממעבדות, מרחב עבודה פיזי וקשרים חזקים בתעשייה ועד עזרה מנטלית ומנטורינג בכל שלבי הפיתוח – מהרעיון ועד היציאה לשוק. המהות שלנו כחממה היא להיות האבּ החדשנות בנגב ולתמוך בכל יזם ויזמית שחפצים בכך", מספר צח.

חוץ מאלה, החממה מפתחת תוכניות המעניקות כלים ליזמים ויזמות מהדרום, כדי שיוכלו לגייס משקיעים ולהיות מספיק בשלים כדי היכנס תחת החממה. אחת מהתוכניות האלה היא Start InNegev. התוכנית כוללת הכשרה בת שמונה שבועות, בליווי הנחיה ומנטורינג מקצועיים.  "זוהי הזדמנות טובה ליזמים וליזמות טכנולוגיים בתחומי המומחיות של החממה ושותפיה, ללמוד ולהכיר אותנו טוב יותר, ובמקביל לרכוש התמקצעות ולפתח קשרים בעלי ערך", מספר צח.