שיאי התחלואה בקורונה בישראל נשברים מדי יום, ועל פי ההערכות מספרם גבוה בהרבה מהנתונים הרשמיים, שכן לא בכל המקרים אנשים באמת נבדקים בבדיקות המוסדיות. בשל כך, עובדים מתחומים רבים - בהם תחומי המסחר, התרבות ואולמות האירועים טוענים כי ספגו פגיעה קשה, שכן רבים נמנעים מלצאת מהבית מחשש להידבקות בווריאנט האומיקרון. 

קבוצת פלאפון, yes  ובזק בינלאומי פרסמה היום (שלישי) סקר השוותה את השימוש של הישראלים באפליקציות השונות בתקופה האחרונה, אשר יש המכנים אותה "הסגר השקט", שכן לא הוכרז סגר באופן רשמי, לעומת שלושת הסגרים הקודמים במדינת ישראל. בין היתר נבדקות השאלות האם הישראלים אכן יוצאים פחות מהבית, והאם האפליקציות הפופולריות הושפעו מהמצב?

פייסבוק ואינסטגרם: בסגר הראשון חלה ירידה גדולה יחסית במספר המשתמשים בפייסבוק ובאינסטגרם לעומת תקופת טרום הקורונה - 8.2 אחוזים ו-10.5 אחוזים (בהתאמה). במהלך הסגר השני, נרשמה ירידה מעט מתונה יותר - 3.6 אחוזים השתמשו פחות בפייסבוק ו-2.7 אחוזים באינסטגרם. עם זאת, הסגר השלישי כבר כמעט ולא השפיע - ירידה של 0.2 אחוזים בפייסבוק ו-2.1 באינטסגרם. בגל הנוכחי נרשמת מגמה דומה לסגר השני והשלישי - כאשר ישנה ירידה מתונה בלבד בשימוש בשתי הרשתות החברתיות הפופולריות לעומת התקופה שקדמה להם.

פייסבוק (צילום: רויטרס)
פייסבוק (צילום: רויטרס)

TikTok: בסגר הראשון חלה ירידה מזערית של 0.1 אחוזים במספר המשתמשים בטיקטוק, אבל מאז חלה עלייה עקבית במספר המשתמשים היומי באפליקציה. למעשה, בימי בסגר השלישי נרשמה עלייה של למעלה מ-50 אחוזים במספר המשתמשים, לעומת התקופה טרום הקורונה. עם זאת, הסגר הנוכחי כמעט ולא השפיע על טיקטוק, שרשמה עלייה של שני אחוזים בלבד במספר המשתמשים היומי.

בנוסף כלל השימוש באפליקציה תפס תאוצה במהלך הקורונה גם בקרב המבוגרים. אם משווים את העלייה הכללית במספר המשתמשים היומי בטיקטוק היום - לעומת תקופת טרום הקורונה - מגלים עלייה של 73 אחוזים. 

Waze: בסגר הראשון נרשמה ירידה של 54.2 אחוזים במספר המשתמשים ב-Waze, כאשר בסגר השני נרשמה ירידה של 36.7 אחוזים בלבד. לעומת שני הסגרים הראשונים, הירידה בימי הסגר השלישי עמד על 23.4 אחוזים - בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה. כיום, נרשמת ירידה של 18.6 אחוזים לעומת התקופה שקדמה לעלייה הנוכחית בתחלואה.

אפליקציית ווייז (צילום: רויטרס)
אפליקציית ווייז (צילום: רויטרס)

Zoom: במהלך הסגר הראשון, נתקלנו לראשונה בתופעה של קיום פגישות וידאו באמצעות זום, ומאז - השימוש באפליקציה רק המשיך לעלות ברחבי העולם. בימי הסגר הראשון נרשמה עלייה של 3,083 אחוזים במספר המשתמשים, עלייה של 3,519 אחוזים בסגר השני, ועלייה של 4,260 אחוזים בסגר השלישי - לעומת התקופה שקדמה לקורונה. 

בהשוואה לתקופה שלפני תחילת הסגר "השקט" חלה עלייה של כמעט 22 אחוזים בלבד במספר המשתמשים היומי. הסיבה לכך פשוטה למדי, והיא שהזום כבר הפך לחלק מחיינו, לכן הגידול בשימוש בו לא זינק כמו בסגרים הקודמים - אלא פשוט היה גבוה. לשם השוואה, השימוש בזום כעת, לעומת תקופת טרום הקורונה עלה ב-3,516% והוא דומה לשימוש בתקופת הסגר השני. 

עוד עולה מהנתונים כי הישראלים כבר מותשים מהצפייה האינסופית בחדשות - אם בסגר הראשון פשוט נדבקנו למסכים, והיתה עלייה של 66 אחוזים בממוצע במספר שעות האקטואליה שצרכנו, ועם מסיבות עיתונאים כמעט מדי ערב שמדווחות על ההגבלות החדשות. בסגר השני, כשכבר ידענו יותר על הנגיף, הייתה עלייה של 13.8 אחוזים בלבד ובסגר השלישי עלייה של 8.1 אחוזים בלבד, לעומת תקופת טרום הקורונה. הסגר הנוכחי כבר תופס אותנו מותשים וחסרי עניין, עם ירידה של כ-4 אחוזים בלבד בצפייה באקטואליה לעומת התקופה שלפני הסגר. 

דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של פלאפון yes  ובזק בינלאומי סיכם את הנתונים וציין: "אנו רואים נתונים דומים בין התקופה הנוכחית של הגל החמישי לבין מה שראינו בסגר השלישי, הדבר ניכר בהרגלי השימוש ברשתות החברתיות ובאפליקציות פופולאריות. מהנתונים עולה שהמעבר לעבודה היברדית וקיום פגישות מרחוק, כאן כדי להישאר ואנחנו רואים זאת בביקוש ובשימוש בזום שנשאר משמעותי מאד גם בין הסגרים ומאפשר לנו ניצול מיטבי יותר של הזמן".