יוזמה ישראלית מצילת חיים: גוגל השיק היום (שלישי) לראשונה תיבת מידע עם פרטי קווי סיוע לקורבנות אלימות במשפחה שיוכלו לספק סיוע מקצועי ומציל חיים בזמן אמת. הפיצ׳ר החדש, המושק בעקבות יוזמה של עובדות Google מישראל, זמין כעת בישראל, בארצות הברית ובאוסטרליה ויורחב בהמשך למדינות נוספות. 

כאמור, החל מהיום, כשאנשים יחפשו מונחים המעידים על התמודדות עם מערכת יחסים אלימה - הם ייתקלו בתחילת תוצאות החיפוש בפרטי קשר של קו סיוע. תיבת המידע תופיע בתגובה למונחי חיפוש בעברית, ערבית ואנגלית, בין אם מדובר במונחים כמו "בעלי איים עלי", או "הרבצתי לאשתי". בנוסף, פרטי קו הסיוע יופיעו גם בעת החיפוש באמצעות מילים עקיפות דוגמת "איך מסתירים סימנים כחולים?" ו"איך בורחים מהבית?".

יובל קרני, יועצת אנליטית בגוגל ויוזמת הפיצ'ר סיפרה: "עם עלייה של 315 אחוזים בפניות למוקדי סיוע ברקע אלימות בין בני זוג ב-2021, אלימות בתוך המשפחה היא תופעה שאפשר וצריך להכחיד. במסגרת העבודה שלנו ב-Google, מעודדים אותנו ליזום וליצור פתרונות ומענה לבעיות שמפריעות לנו ברמה האישית ושמעסיקות את הקהילה שבה אנחנו חיים. על רקע הנתונים הקשים, שמנו לנו למטרה לחבר בין הידע של ארגוני הסיוע בישראל לבין היכולות הטכנולוגיות של Google כדי לעזור ליותר ויותר אנשים לצאת ממעגל האלימות".  

עדי מנו, מנהלת הנדסה בצוות ניהול אסונות בגוגל ויוזמת הפיצ'ר הוסיפה כי " ״אנשים פונים ל-Google עם כל שאלה - לרבות שאלות קשות או אישיות. קורבנות אלימות במשפחה לא בהכרח מכירות בכך שהן נמצאות במצב בעייתי, ומהרגע שהן מבינות - לא תמיד ברור להן איך וממי הן יכולות לקבל עזרה. בשיחות שקיימנו עם ארגוני סיוע ושורדות אלימות במשפחה, הבנו שיש לנו ב-Google את היכולת לסייע לקורבנות לקבל עזרה מקצועית ומצילת חיים ממוקדי סיוע מוסמכים. אנחנו מקוות שהנגשת קו הסיוע בתיבת מידע מיוחדת בראש תוצאות החיפוש - תעודד כמה שיותר מהן לפנות לעזרה ולא פחות חשוב מכך, תפנה לקבלת סיוע גם את אותם אנשים אלימים שרוצים להשתנות".

תיבת המידע שתופיע בישראל תוביל ל-118, קו הסיוע של משרד הרווחה והביטחון החברתי שנותן מענה 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע בעברית, בערבית, ברוסית ובאמהרית. בכל מקרה של אלימות במשפחה ניתן סיוע ראשוני על ידי מוקדנים ועובדים סוציאלים וחיבור להמשך טיפול בקהילה או במסגרת שירותי משרד הרווחה. המוקד גם מטפל בפניות של גברים אלימים המעוניינים לקבל סיוע ולהשתנות. 

איריס פלורנטין, סמנכ"לית שירותים חברתיים במשרד הרווחה והביטחון החברתי ויו"ר הוועדה הבין משרדית לטיפול באלימות במשפחה הדגישה כי "ההתגייסות של Google היא מכפיל כוח משמעותי בהנגשת מוקד 118, קו הסיוע של משרד הרווחה והביטחון החברתי, הזמין 24 שעות ביממה. מאז תחילת הקורונה ראינו זינוק של מאות אחוזים בזמן הסגרים אך חשוב לזכור שאלימות היא לא גזירת גורל. מאות נשים שפונות אלינו לקבלת סיוע וטיפול מצליחות לצאת ממעגל האלימות מידי שנה ו-60 אחוזים מהגברים האלימים שקיבלו טיפול לא חזרו לדרך האלימות בשנים שלאחר מכן". 

לפי נתוני משטרת ישראל, מתחילת 2022 שתי נשים נרצחו על ידי בני זוגן ומקרי רצח של מספר נשים נוספות עדיין תחת חקירה. בשנת 2021 נרצחו שש נשים על ידי בני זוגן ועוד 21 נשים ע״י גורם אחר.  בדצמבר 2021, שתיים מכל שלוש פניות למוקד 118 של משרד הרווחה והביטחון החברתי היו על תקיפה של בת זוג על ידי בן הזוג שלה ו-165 נשים הופנו למקלטים. תלונות על אלימות מצד בת זוג עמדו על כ-5% מהפניות. מנתוני מוקד 118, בין החודשים ינואר-אוקטובר 2021 חלה עלייה של 10% בסך בפניות למוקד הסיוע ביחס לשנה הקודמת, כאשר 55% מהפניות על אלימות בין בני זוג היו מצד האישה ורק ארבעה אחוזים מצד הגבר.