העולם שלנו דיגיטלי וכולנו מבלים יותר ויותר שעות באינטרנט. דרך האינטרנט אנחנו מבצעים שלל פעולות ויוצרים קשרים חברתיים. ברור שישנם יתרונות רבים לכך אך חסרונות בכל הנוגע למידע אשר זולג למקומות הלא נכונים.

"במסגרת חקירות אינטרנטיות ניתן לאסוף מידע רב וזאת תוך שימוש באתרים הפתוחים לכל, הרשתות החברתיות והאימייל. אפשר לבצע מחקר מעמיק, בלי לצאת מהמשרד, לאתר איומים בשלב מקדים, לאסוף ראיות לפעולות לא תקינות ולזהות פעילות חריגה של העובדים" אומר לנו גורם מקצועי ממשרד חקירות פרטיות ומודיעין עסקי "עוגן" המתמחה בחקירות אינטרנט.

מהן חקירות אינטרנט?
"חקירות אינטרנט הן חקירות לכל דבר – אוסף של פעילויות אשר מטרתן הוא לגלות את האמת. עם זאת, שלא כמו חקירות פיזיות, אין צורך להיפגש עם אף אדם פנים אל פנים ואיסוף המידע מתבצע ממה שמתגלה על המסך. החקירה יכולה לסייע לחברות, עסקים וארגונים והיא תתבצע על ידי חוקר פרטי מנוסה בתחום. במסגרת החקירה אפשר להתמקד בנושאים שונים כולל:

ריגול תעשייתי
מאז ומתמיד נעשו ניסיונות של ריגול תעשייתי, אך אם בעבר היה צורך לשדל עובד לגלות סודות על החברה, היום אפשר לעשות זאת בקלות דרך האינטרנט. הרשת משמשת כמקור פרצה כשגורמים עוינים יוצרים קשר עם גורם רלוונטי, מתקרבים אליו במרחב הווירטואלי ומשכנעים אותו בצורה זו או אחרת למסור מידע.

לעתים מסירת המידע נעשית בתמורה לתשלום ולעתים בתום לב, על מנת להתחבב על הצד השני. התפקיד של החוקר הפרטי הוא לבצע סדרה של פעולות דיסקרטיות, להתקרב למושא החקירה ולבחון האם הוא נכון לספק מידע. ריגול תעשייתי הוא נושא רגיש אשר עלול לפגוע בחברה בצורה משמעותית ותפקידו של החוקר הוא לוודא כי החברה בטוחה או לקלוט נכונות למסור מידע בשלבים מוקדמים ככל האפשר.

איתור מוציאי דיבה
היום הרבה יותר קל לפגוע בעסקים וחברות וזאת דרך הפצת מידע שקרי. לא פעם המידע מופץ על ידי גורמים שמתחזים להיות אנשים אמיתיים אך אינם חושפים את זהותם האמיתית. כל זאת במטרה שהם עצמם לא יפגעו ולא יהיו חשופים לתביעת הוצאת דיבה. כלומר, מטרת הגורמים העוינים היא לפגוע בלי להיפגע.

בתהליך החקירה יפעל החוקר להגיע אל הגורם הפוגע ולהבין למי אפשר לפנות כדי להפסיק את הפעילות או כדי להגיש כתב תביעה. הוצאת דיבה עשויה לפגוע בעסק קטן ובחברה גדולה. רק חקירה מקצועית יכולה לאתר את הגורם הפוגע ולעזור לעצור את הידרדרות העניינים ולטפל בנושא בצורה חוקית.

גילוי פעולות לא חוקיות
ישנם מצבים בהם גורם מסוים מחליט, מכל סיבה שהיא, להפיץ מידע על הארגון בו הוא נמצא. הדבר יכול להתבצע באמצעות פרסומים ברשתות החברתיות, בפורומים ובבלוגים. גם כאן לרוב הניסיון יהיה להפיץ את המידע באופן אנונימי כשהאינטרס של הפוגע לא תמיד ברור.

התפקיד של משרד החקירות הוא להבין היכן בדיוק מתבצעת הפגיעה ומי מבצע אותה. החוקר יפעל בדרכים שונות כדי לגלות את הפעולה הפוגענית ולאתר את הגורם הפוגע כדי שהארגון יוכל לפעול בדרכים חוקיות לעצירת הפעילות ולטיפול בגורם הרלוונטי. 

תקיפות סייבר
אחד התחומים בהם הפשע הולך וגובר הוא תחום אבטחת המידע. עם המעבר לעבודה מהבית המצב רק החמיר וזאת בשל היכולת של הגורמים העוינים לחדור אל החברות. תקיפות סייבר יכולות להסתכם בנזקי ענק עבור כל חברה עד לכדי תשלום כופר גבוה, סגירת החברה ובמקרים מסוימים אף העמדה לדין.

תקיפת סייבר שונה מתקיפה פיזית כיוון שאי אפשר לראות את הגורם התוקף ואף לא לזהות מאפיינים כללים שלו. לכן, חשוב לפנות למשרד חקירות מקצועי אשר מכיר היטב את תחום אבטחת המידע ותקיפות הסייבר כדי לנסות לאתר את הגורמים הפוגעים ולפעול מהרגע הראשון בדרך שתטיב עם הארגון ותשמור עליו בדרך.

הפרת זכויות יוצרים
נושא אשר יכול להשיק עם תקיפת סייבר או עם ריגול תעשייתי הוא נושא הפרת זכויות יוצרים. גניבה של קניין רוחני יכולה לפגוע בחברה אשר השקיעה רבות בהליך הפיתוח או היצירה. הדבר יכול להיות בתחומים רבים: אומנות, מוזיקה, פיתוח קוד, סימן מסחרי ועוד.

הפרת זכויות יוצרים עשויה לגרום לאובדן היתרון היחסי, לפגוע ביוצרים ולסכן את החברה או הארגון. במסגרת חקירה יאותרו מספר דברים ובהם מי הגורם הפוגע, כיצד הגיעו אל המידע ובאיזה אופן השתמשו בו. החברה תוכל להשתמש במידע שבידיה כדי להחליט אם לתבוע את המפר בבתי המשפט. 

תפקידו של משרד החקירות
ברגע שפשע מתבצע באמצעים וירטואליים וטכנולוגיה מתקדמת, יש צורך בחקירה מתאימה. תפקידו של משרד החקירות הוא להבין את גודל הבעיה, לקבוע במהירות על אסטרטגיית הפעילות בה היא תנקוט כדי להביא את הממצאים הנדרשים ולהוציא את החקירה לפועל.

בסיום החקירה תמסור החברה דו"ח מסודר כולל כל הפעולות שנעשו והממצאים שהיא מצאה. החברה המזמינה תוכל להשתמש בממצאים בכל אמצעי חוקי כדי להגן על עצמה ולמזער נזקים.