מאז פרוץ מגיפת הקורונה חלה עלייה של 50% במספר המקרים של קשישים עריריים שמתו בביתם מבלי שאף אחד יידע על כך. גופתם מתגלה רק כמה ימים לאחר המוות ומדובר לרוב במקרים טרגיים בגלל בדידות וחוסר מודעות של הרשויות למצבם של הקשישים.

יוזמה מיוחדת של עיריית יקנעם, של קבוצת ארד לפיתוח וייצור טכנולוגיות מים ושל תאגיד מי מעיינות לחיזוק הקשר עם קשישים ואנשים עריריים הופכת בהדרגה לכלי החדש של העיריות לחיזוק הקשר עם תושבים. באמצעות טכנולוגיה חכמה לקריאה מרחוק של מדי המים מנסות ערים רבות למנוע את המקרה הטרגי הבא.

רגב ינאי, סמנכ"ל שיווק ומכירות שוק מקומי בקבוצת ארד, מסביר: "בשגרה, הטכנולוגיה נועדה למדוד את צריכת המים בצורה חכמה ומדויקת, אך בתאגידי המים הבינו שהטכנולוגיה יכולה לסייע גם למטרות נוספות כמו זיהוי התנהלות חריגה בשימוש במים. אם למשל נצפית הפסקה מוחלטת של שימוש במים לתקופה של יממה, זה יכול להצביע על מצוקה של הדייר".


מחלקת הרווחה של יקנעם הגדירה במסגרת ניסוי השיטה קבוצה של 120 קשישים החיים בגפם ועלולים להיות בסיכון, ומדי יום מקבלת התראות ממרכז השליטה של תאגיד המים על התנהלות חריגה של התושבים שיכולה להעיד על מצוקה.


אליס אושיה, בת 75 מיקנעם, מספרת: "זה משהו שיכול להציל אנשים אם קורה להם משהו, יוזמה נחוצה שמראה התחשבות ודאגה לזולת". תאגידי מים וערים נוספות הצטרפו בשנה האחרונה לפרויקט, ובימים אלו עיריית ראשון לציון פורסת רשת חכמה כדי ליישם את השיטה באופן דומה.