החלל על הכוונת: מנהל סוכנות החלל הרוסית, דמיטרי רוגוזין, פרסם במהלך סוף השבוע סדרת ציוצים מוזרה למדי, אשר כללה בין היתר מתקפה ישירה על הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן ואיום על תחנת החלל הבינלאומית, ולמעשה - על חלק משמעותי מאוכלוסיית העולם. כאמור, שתי המדינות מקיימות שיתופי פעולה בתחום החלל, כאשר במשך מספר שנים רוסיה היתה הדרך היחידה של האמריקאים להצליח ולשגר אסטרונאוטים לחל, שכן המעבורת האמריקאית האחרונה "יצאה לפנסיה" לפני כעשור. בנוסף, הן גם שותפות במימון ותיחזוק התחנה, בה נמצאים אסטרונאוטים משתי המדינות. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"האם אתם רוצים להרוס את שיתוף הפעולה בתחום החלל", צייץ רוגוזין כתגובה לסנקציות האמריקאיות עליהן הכריז ביידן בשבוע שעבר. הוא טען כי הדבר צפוי לפגוע בארצות הברית יותר מאשר ברוסיה. בהמשך צייץ כי תחנת החלל הבינלאומית מסתמכת על ציוד רוסי כדי להישאר במסלול הנכון ולהימנע מהתנגשות בפסולת חלל, דבר נכון עובדתית. בכך הוא רמז בצורה מסוימת לגבי אילון מאסק, בעלי חברת SpaceX, אשר שיגרה בשנים האחרונות אלפי לווינים. 

העזרה הרוסית חשובה כל כך במקרה הזה, כך שבלעדיה - התחנה עלולה בסופו של דבר לסטות ממסלולה ולהתרסק למיקום אקראי בכדור הארץ. עם זאת, מומחים שונים ציינו כי התרחיש המדאיג אינו צפוי לקרות באופן מיידי, אלא כעבור מספר שנים מסוים, כך שלנאס"א יש זמן למצוא פתרון אחר לסוגייה.

הוא המשיך וצייץ: "אם תחסמו את שיתוף הפעולה איתנו - מי יציל את התחנה מסטייה ממסלולה באופן לא מבוקר, ומנפילה על אירופה או ארצות הברית. יש אפשרות אחרת, לפי היא תיפול על הודו או סין האם אתם רוצים לאיים עליהן עם התרחיש הזה?". רוגוזין הדגיש עוד כי התחנה לא עוברת כיום מעל רוסיה, כך ש"הסיכון הוא שלכם בלבד (פונה לארצות הברית), אז האם אתם מוכנים להתמודד איתו?".

מנהל הסוכנות גם תקף בצורה מרומזת את נשיא ארה"ב, כשכתב: "רבותיי, כאשר אתם מתכננים סנקציות, בדקו אם מי שעושה זאת לא לוקה באלצהיימר. רק ליתר ביטחון. כדי למנוע מהסנקציות ליפול לכם על הראש. מילולית".

נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)

בנאס"א מסרו בתגובה: "אנחנו ממשיכים לעבוד לעבוד עם רוסקוסמוס והשותפים הבינלאומיים האחרים שלנו בקנדה, אירופה ויפן כדי לשמר פעילות בטוחה וממושכת. לא מתוכננים שינויים לתמיכה של הסוכנות בפעילות ההקפות המתמשכות ותחנות הקרקע. אמצעי הגבלת הייצוא החדשים ימשיכו לאפשר שיתוף פעולה אזרחי בין ארה"ב לרוסיה".